slipa en taisol copperbase fläns|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
slipa en taisol copperbase fläns
BeatL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 557
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 1, 2002 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

vilket sandpapper e bäst att använda. ytan är väldigt grov så jag tänkte ganska grovt i början, sen riktigt tunt ett bra tag, blir väl hyfsat fint då. men e de nån som har erfarenhet av att slipa flänsar, gör det någon större skillnad om man har kylpasta under som fyller ut lite?

BURKEN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 255
189049
August 1, 2002 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

BeatL wrote: vilket sandpapper e bäst att använda. ytan är väldigt grov så jag tänkte ganska grovt i början, sen riktigt tunt ett bra tag, blir väl hyfsat fint då. men e de nån som har erfarenhet av att slipa flänsar, gör det någon större skillnad om man har kylpasta under som fyller ut lite?

Så här brukar jag göra. Jag använder mej av våtslippapper i tre valörer, 800, 1200 och 2000. Grovputsar med 800 papperet tills ytan är plan och fortsätter med 1200 pappret tills ytan är blank. Jag avslutar med 2000 pappret för att få ytan så fin och repfri som möjligt. För att detta ska lyckas måste du tejpa fast slippappren på en helt plan yta, en spegel är ypperlig med andra ord. Glöm ej att blöta pappret bara :bgrin: Efter denna behandling så kan du vara rätt så sparsam med kylpastan, annars så får den nästan motsatt effekt. Lycka till 🙂

BeatL
Kommer du hit ofta?
Medlem
189123
August 2, 2002 - 5:47 am
sp_Permalink sp_Print

ok, så om jag förstår dig rätt så är sandpappret finare ju högre nummer det har?

blir det någon väldig förbättring om man slipar ytan? den är iofs ganska grov så en slipning kanske skulle på sin plats i vilket fall som helst.

men tack för hjälpen. såfort ja får kylpastan å nya fläkten blir de dags att slipa 🙂

BURKEN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 255
189135
August 2, 2002 - 7:18 am
sp_Permalink sp_Print

Stämmer bra det, högre nummer finare slippapper.
Om du vill se vilken skillnad slipningen gör så kan du ju testa kylflänsen innan och efter, då vet du exakt hur stor förbättringen blir. Slipa noga och låt det ta lite tid så blir resultatet mycket bra 🙂 Efter slipningen kan du ta lite rengöringssprit (isopropanol t.ex) och torka rent slipytan, då får du bort eventuella sliprester som kan ligga kvar på ytan. Lycka till!!

BeatL
Kommer du hit ofta?
Medlem
189221
August 2, 2002 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, tackar så mycket för hjälpen!

ska ta bort den där rosa taisol smeten å köra lite tester och skriva upp temperaturerna. har köpt arctic silver 3 också, ska jämföra hur mycket den sänker tempen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 98
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL