April 27, 2002
vilket sandpapper e bäst att använda. ytan är väldigt grov så jag tänkte ganska grovt i början, sen riktigt tunt ett bra tag, blir väl hyfsat fint då. men e de nån som har erfarenhet av att slipa flänsar, gör det någon större skillnad om man har kylpasta under som fyller ut lite?
October 10, 2001
BeatL wrote: vilket sandpapper e bäst att använda. ytan är väldigt grov så jag tänkte ganska grovt i början, sen riktigt tunt ett bra tag, blir väl hyfsat fint då. men e de nån som har erfarenhet av att slipa flänsar, gör det någon större skillnad om man har kylpasta under som fyller ut lite?
Så här brukar jag göra. Jag använder mej av våtslippapper i tre valörer, 800, 1200 och 2000. Grovputsar med 800 papperet tills ytan är plan och fortsätter med 1200 pappret tills ytan är blank. Jag avslutar med 2000 pappret för att få ytan så fin och repfri som möjligt. För att detta ska lyckas måste du tejpa fast slippappren på en helt plan yta, en spegel är ypperlig med andra ord. Glöm ej att blöta pappret bara :bgrin: Efter denna behandling så kan du vara rätt så sparsam med kylpastan, annars så får den nästan motsatt effekt. Lycka till 🙂
April 27, 2002
ok, så om jag förstår dig rätt så är sandpappret finare ju högre nummer det har?
blir det någon väldig förbättring om man slipar ytan? den är iofs ganska grov så en slipning kanske skulle på sin plats i vilket fall som helst.
men tack för hjälpen. såfort ja får kylpastan å nya fläkten blir de dags att slipa 🙂
October 10, 2001
Stämmer bra det, högre nummer finare slippapper.
Om du vill se vilken skillnad slipningen gör så kan du ju testa kylflänsen innan och efter, då vet du exakt hur stor förbättringen blir. Slipa noga och låt det ta lite tid så blir resultatet mycket bra 🙂 Efter slipningen kan du ta lite rengöringssprit (isopropanol t.ex) och torka rent slipytan, då får du bort eventuella sliprester som kan ligga kvar på ytan. Lycka till!!
1 Guest(s)