April 23, 2003
Hejsan
Hur gör man det på bästa sätt? Har på vissa cpukylare en kopparbit under som ofta inte är slipad särskilt bra, man känner liksom med nageln att det är verkligen 'jack' överallt. Hur kan man slipa ner den, vad behöver man för utrustning etc?
Eller undersidor av vanliga små kylflänsar, sånna som oftast är gjorda av aluminium?
January 20, 2003
Ikkitousen wrote: Sandpapper, först medelgrovt, sen fint sen det finaste du kan hitta i den ordningen. Att fästa sandpappret på en väldigt plan yta och att slipa flänsarna med cirkelrörelser tror jag är bäst.
Allt annat förutom cirkelrörelsen stämmer enligt dem guider jag sett iaf, bra för att ta stora ytor snabbt men inte alls lika bra om man ska få så plan yta som möjligt.
Kan ha fel dock.
July 29, 2003
Här kommer en liten guide saxad från nätet:
How to do it.
All you need is some 400 & 600 grade wet & dry sanding paper used on car paint work and a flat surface. If your kitchen work top is new then that will be flat enough. Or if you have nothing that is flat buy a piece of glass and rest that on a reasonably flat surface. Nothing could be easier or cheaper.
All you do is wet the paper you use. Start with the 400 grade and gently drag the heatsink across applying only a very light pressure enough to keep it stable. Use the whole area of the paper as well, not just one spot. Look every so often to see what is happening and run water over the wet & dry paper.
When you have produced a flat surface over all the base you then use the 600 grade paper. Again only very gently and lightly drag the heatsink across the paper. With this 600 grade we are now working to produce a very smooth flat finish. Worth considering that as you use the 600 grade paper you will initially rub down the rough finish of the paper and as you use it turn it into say 800 grade paper. Remember to run it under water every-so-often.
When you are happy with the finish then wipe off and dry your heatsink. Easy as that. And it only took a couple of minutes.
You might also like to use something like 'White Spirit' on a tissue to remove the micron size particles that will still remain in the heatsink surface. Be amazed at the dirt you get on your clean tissue even though you thought you had thoroughly cleaned the surface finish of your heatsink.
lite länkar:
http://www.fury-tech.com/modul.....mp=lapping
http://www.overclockers.com/tips1015/
http://www.metku.net/index.htm...../index_eng (handlar egentligen om CPU-slipning men man kan nog använda samma teknik med kylflänsen
March 14, 2001
keffing wrote: [quote=Hans-Erik]Man kan ju alltid torka bort den hinnan...eller?
ja men varför i hela friden ska man ha på skiten då??? kan ju lika gärna göra slipjobbet ordentligt... hur du än gör så kommer det vara lite kvar i "porerna" i metallen
Ja och dom porerna är så små att de inte spelar någon roll..
Har man gjort en bra grundslipning med sandpapper och kör sen med autosol så får man en nästintill spegelblank yta som inte har några porer/repor som är synliga och spelar någon roll..
Föresten vad skulle den här hinna vara för nå? typ vax lr nå?
isf är de ju inte det de svåraste att tvätta bort.. 😛
August 16, 2002
Snorch wrote:
Ja och dom porerna är så små att de inte spelar någon roll..
Har man gjort en bra grundslipning med sandpapper och kör sen med autosol så får man en nästintill spegelblank yta som inte har några porer/repor som är synliga och spelar någon roll..Föresten vad skulle den här hinna vara för nå? typ vax lr nå?
eh det är de porerna som man fyller med kylpasta som fylls med klägg istället...
hinnan vet jag inte vad det är, men har du prövat hälla vatten på en yta som du har kört autosol på? det rinner av precis som om det vore vax
March 14, 2001
keffing wrote: [quote=Snorch] Ja och dom porerna är så små att de inte spelar någon roll..
Har man gjort en bra grundslipning med sandpapper och kör sen med autosol så får man en nästintill spegelblank yta som inte har några porer/repor som är synliga och spelar någon roll..Föresten vad skulle den här hinna vara för nå? typ vax lr nå?
eh det är de porerna som man fyller med kylpasta som fylls med klägg istället...
hinnan vet jag inte vad det är, men har du prövat hälla vatten på en yta som du har kört autosol på? det rinner av precis som om det vore vax
Ja men gör man det riktigt från början finns det knappt nå porer som kan eller behövs fyllas med kylpasta.. och inte just fylls med autosol heller..
Sen så blir ytan inge annorlunda om man tvättar den med något lösningsmedel eller liknande..
Det är ju inte direkt så att autosol fyller igen porerna och på så vis "bygger" upp ytan och jämnar till den.. utan den slipas med det..
August 16, 2002
ehm snälla du, lita på mig när jag säger att porerna fylls igen...
ytan blir så blank för att just porerna fylls igen och att slipmedlet slipar ner... slipmedlet är bra, men inte att porerna fylls igen...
och du säger att det inte finns porer om man slipar ordentligt? släng ner skiten under ett mikroskop eller nåt och se efter...
sen, om det nu vore så bra med autosol, varför har ingen annan kommit på den idén? varför finns inte det med i nån av de många guider som finns på internet om hur man slipar en kylsläns? jo jag vet, för att det inte är bra...
April 23, 2003
Ojdå, jag glömde bort det här tråden helt och hållet! :-s
Hans-Erik, tack för dom där länkarna, blir säkert till användning.
Jag har aldrig använt autosol, vet inte hur det fungerar, men jag kan ändå tänka mig att det fungerar bättre med kylpasta i alla små "porer" än med nåt som gör så att inte värmen kan överföras?
Men det med att man ska 'blötslipa', menar dom att man typ ska väta ner sandpappret? 😕
2 Guest(s)