Slipa koppar (kylflänsar)|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Slipa koppar (kylflänsar)
POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1136
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 24, 2004 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan

Hur gör man det på bästa sätt? Har på vissa cpukylare en kopparbit under som ofta inte är slipad särskilt bra, man känner liksom med nageln att det är verkligen 'jack' överallt. Hur kan man slipa ner den, vad behöver man för utrustning etc?
Eller undersidor av vanliga små kylflänsar, sånna som oftast är gjorda av aluminium?

Ikkitousen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 292
652933
June 24, 2004 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Sandpapper, först medelgrovt, sen fint sen det finaste du kan hitta i den ordningen. Att fästa sandpappret på en väldigt plan yta och att slipa flänsarna med cirkelrörelser tror jag är bäst.

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
652945
June 24, 2004 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Ikkitousen wrote: Sandpapper, först medelgrovt, sen fint sen det finaste du kan hitta i den ordningen. Att fästa sandpappret på en väldigt plan yta och att slipa flänsarna med cirkelrörelser tror jag är bäst.

Allt annat förutom cirkelrörelsen stämmer enligt dem guider jag sett iaf, bra för att ta stora ytor snabbt men inte alls lika bra om man ska få så plan yta som möjligt.
Kan ha fel dock.

POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
652953
June 24, 2004 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Att göra åt ett håll har jag också fått för mig någongång.. :-k

Ikkitousen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 292
652998
June 24, 2004 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, varför skulle inte cirkel rörelser funka? Jag kan ha fel, men fattar inte varför det inte skulle vara bra bara.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
653165
June 24, 2004 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Spelar nog ingen större roll men det har en tendens till att se blankare ut om man kör åt ett håll..

Sen kan du avsluta med Autosol så blir det alldeles blank å fint..

Neam
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
653174
June 24, 2004 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Spelar nog ingen större roll men det har en tendens till att se blankare ut om man kör åt ett håll..

Sen kan du avsluta med Autosol så blir det alldeles blank å fint..

Vart kan man köpa det, och hur mycket går åt? Säg till en 80x80mm fläns?

Snorch
Member
Medlem
653178
June 24, 2004 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är en polerpasta som köpes på de flesta affärer som har lite bygg & verkstadsprylar.. som ex clasohlson..

en sån tub räcker till fen hög med flänsar..

Hans-Erik
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 807
653190
June 24, 2004 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Här kommer en liten guide saxad från nätet:

How to do it.
All you need is some 400 & 600 grade wet & dry sanding paper used on car paint work and a flat surface. If your kitchen work top is new then that will be flat enough. Or if you have nothing that is flat buy a piece of glass and rest that on a reasonably flat surface. Nothing could be easier or cheaper.

All you do is wet the paper you use. Start with the 400 grade and gently drag the heatsink across applying only a very light pressure enough to keep it stable. Use the whole area of the paper as well, not just one spot. Look every so often to see what is happening and run water over the wet & dry paper.

When you have produced a flat surface over all the base you then use the 600 grade paper. Again only very gently and lightly drag the heatsink across the paper. With this 600 grade we are now working to produce a very smooth flat finish. Worth considering that as you use the 600 grade paper you will initially rub down the rough finish of the paper and as you use it turn it into say 800 grade paper. Remember to run it under water every-so-often.

When you are happy with the finish then wipe off and dry your heatsink. Easy as that. And it only took a couple of minutes.

You might also like to use something like 'White Spirit' on a tissue to remove the micron size particles that will still remain in the heatsink surface. Be amazed at the dirt you get on your clean tissue even though you thought you had thoroughly cleaned the surface finish of your heatsink.

lite länkar:

http://www.fury-tech.com/modul.....mp=lapping

http://www.overclockers.com/tips1015/

http://www.metku.net/index.htm...../index_eng (handlar egentligen om CPU-slipning men man kan nog använda samma teknik med kylflänsen

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
653283
June 24, 2004 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett tips e att inte bry sej ta bara på lite extra kylpasta så flyter det ner i alla ujämna ytor så e problemet löst 😛 Att slipa över skattat.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
653465
June 25, 2004 - 1:24 am
sp_Permalink sp_Print

wtf man ska INTE har autosol på... det lämnar en hinna med klägg på, och det vill man absolut inte ha...

Hans-Erik
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 807
653471
June 25, 2004 - 1:31 am
sp_Permalink sp_Print

Man kan ju alltid torka bort den hinnan...eller?

Keffing
Member
Medlem
653681
June 25, 2004 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Hans-Erik wrote: Man kan ju alltid torka bort den hinnan...eller?

ja men varför i hela friden ska man ha på skiten då??? kan ju lika gärna göra slipjobbet ordentligt... hur du än gör så kommer det vara lite kvar i "porerna" i metallen

Snorch
Member
Medlem
654435
June 26, 2004 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=Hans-Erik]Man kan ju alltid torka bort den hinnan...eller?

ja men varför i hela friden ska man ha på skiten då??? kan ju lika gärna göra slipjobbet ordentligt... hur du än gör så kommer det vara lite kvar i "porerna" i metallen

Ja och dom porerna är så små att de inte spelar någon roll..
Har man gjort en bra grundslipning med sandpapper och kör sen med autosol så får man en nästintill spegelblank yta som inte har några porer/repor som är synliga och spelar någon roll..

Föresten vad skulle den här hinna vara för nå? typ vax lr nå?
isf är de ju inte det de svåraste att tvätta bort.. 😛

Keffing
Member
Medlem
654503
June 26, 2004 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote:
Ja och dom porerna är så små att de inte spelar någon roll..
Har man gjort en bra grundslipning med sandpapper och kör sen med autosol så får man en nästintill spegelblank yta som inte har några porer/repor som är synliga och spelar någon roll..

eh det är de porerna som man fyller med kylpasta som fylls med klägg istället...

hinnan vet jag inte vad det är, men har du prövat hälla vatten på en yta som du har kört autosol på? det rinner av precis som om det vore vax

Snorch
Member
Medlem
655170
June 27, 2004 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=Snorch] Ja och dom porerna är så små att de inte spelar någon roll..

eh det är de porerna som man fyller med kylpasta som fylls med klägg istället...

hinnan vet jag inte vad det är, men har du prövat hälla vatten på en yta som du har kört autosol på? det rinner av precis som om det vore vax

Ja men gör man det riktigt från början finns det knappt nå porer som kan eller behövs fyllas med kylpasta.. och inte just fylls med autosol heller..
Sen så blir ytan inge annorlunda om man tvättar den med något lösningsmedel eller liknande..

Det är ju inte direkt så att autosol fyller igen porerna och på så vis "bygger" upp ytan och jämnar till den.. utan den slipas med det..

Keffing
Member
Medlem
658244
July 1, 2004 - 1:20 am
sp_Permalink sp_Print

ehm snälla du, lita på mig när jag säger att porerna fylls igen...

ytan blir så blank för att just porerna fylls igen och att slipmedlet slipar ner... slipmedlet är bra, men inte att porerna fylls igen...

och du säger att det inte finns porer om man slipar ordentligt? släng ner skiten under ett mikroskop eller nåt och se efter...

sen, om det nu vore så bra med autosol, varför har ingen annan kommit på den idén? varför finns inte det med i nån av de många guider som finns på internet om hur man slipar en kylsläns? jo jag vet, för att det inte är bra...

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
658246
July 1, 2004 - 1:27 am
sp_Permalink sp_Print

vad spelar det för roll om den är blank på undersidan?
bättre med kylpasta än autosol..

Keffing
Member
Medlem
658687
July 1, 2004 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: vad spelar det för roll om den är blank på undersidan?
bättre med kylpasta än autosol..

om den är blank så är den jämn då ljuset reflekteras "rakt" och inte åt en massa olika håll...

POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
658902
July 1, 2004 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Ojdå, jag glömde bort det här tråden helt och hållet! :-s

Hans-Erik, tack för dom där länkarna, blir säkert till användning.

Jag har aldrig använt autosol, vet inte hur det fungerar, men jag kan ändå tänka mig att det fungerar bättre med kylpasta i alla små "porer" än med nåt som gör så att inte värmen kan överföras?

Men det med att man ska 'blötslipa', menar dom att man typ ska väta ner sandpappret? 😕

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 218
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL