December 25, 2001
Tjenare, jag har en Taisolfläkt som jag tänkte slipa till litegrann, då den är ganska kasst slipad från början. Vad bör jag använda? Läste nånstans att man kan använda fint sandpapper vilket ju låter enkelt, men funkar detta verkligen bra? Eller ska man använda nån slipmaskin eller nåt?
May 23, 2001
Jag lade slippapperet på en plan yta (glasbord), och höll i själva kylaren. Gjorde lugna cirkelrörelser utan att trycka speciellt hårt utan mer hålla i kylaren stadigt (du får pressa lite), och bytte sida som jag höll kylaren i efter 5-10 varv.
Börja med lite grovare papper t.ex. 400/600 du får testa lite, du märker om det tar någonting, sen kör du med finare och finare papper. Meningen är att du ska ha slipat ner till en helt plan yta (men med slipmärken) innan du byter till finare papper, sen är 1200 så fin så då blänker kopparn som en spegel (om du har kopparbotten) när du är klar.
February 4, 2002
newbee wrote: Jag lade slippapperet på en plan yta (glasbord), och höll i själva kylaren. Gjorde lugna cirkelrörelser utan att trycka speciellt hårt utan mer hålla i kylaren stadigt (du får pressa lite), och bytte sida som jag höll kylaren i efter 5-10 varv.
Börja med lite grovare papper t.ex. 400/600 du får testa lite, du märker om det tar någonting, sen kör du med finare och finare papper. Meningen är att du ska ha slipat ner till en helt plan yta (men med slipmärken) innan du byter till finare papper, sen är 1200 så fin så då blänker kopparn som en spegel (om du har kopparbotten) när du är klar.
Fick du nån bättre temp med Alphan efter slipningen
March 29, 2001
December 25, 2001
Smärgelduk? Vad är det f'nåt? Och vad tycker du man ska använda istället? Alla tips är välkomna, då jag är helt ny på detta område. Min taisolfläns är rätt repig, och har även fingeravtryck på sig, ser ut som om nån har haft smuts eller olja på fingrarna och sen pillat på flänsen. Detta är dock utanför mittområdet på flänsen, så det påverkar förhoppningsvis inte överföringen från cpu-kärnan till flänsen.. men att den är repig är ju lite tråkigt.
April 27, 2002
för de första är det inte helt enkelt att få tag på 2400 papper, dessutom tror jag det är lite overkill... 1200 som jag köpte verkar alldeles lagom. dessutom har jag stålull för polering som kanske kan användas för att få spegelblank yta. men man behöver ju inte gå till överdrift heller 😀
August 23, 2002
Tjula! Det viktiga är att ytan är slät, inte blank.
Hur många har inte gjort misstaget att använda polermedel för att få ytan blank men sen inte gjort rent tillräckligt efter poleringen. De flesta polermedel innehåller T.ex vax, fett å annat isolerande bindemedel. Väldans svårt å få bort (tro mej )
Kör enbart med slipduk ock vatten och se till att få ytan slät, med T.ex 1200 slipduk på en glasskiva. Och var noga med att göra ren ytan efteråt met T.ex T-sprit. De eventuella ojämnheter som är kvar tar kylpastan om.
Lycka till 🙂
It´s better to burn out, than to fade away
August 7, 2002
January 8, 2002
Då var det gjort, jag har härmed slipat min Taisol och sedan polerat...den blev en aningen bättre om man säger så 🙂
Jag fick en två grader kallare på köpet så jag är rätt nöjd, körde med 180,240,500,800 våtslipspapper och sedan polerade jag upp ytan med 00 och 000 stålull. Avslutade det hela med att köra autosol på ytan för att få bort all smuts ur de små repor som är kvar.
January 8, 2002
January 8, 2002
ja fuskat har jag då inte...det tog mig två timmars jobb med våtslippapper att få bort de märken från svarven på flänsen och sedan slipa så man fick små små små fina repor i den...sen tog jag 00 och 000 stålull och polerade upp ytan...om du inte tror mig så synd för dig 🙂
1 Guest(s)