November 10, 2003
Har en 2200+, abit nf7-s 2.0, ocz 2x256 400mhz
Tänkte köra fsbn på processorn i 166 eller 200mhz istället för 133 så man kan utnyttja lite mera bandbredd. Sänka multipliern så att den fortfarande körs i 1800mhz (alltså ingen överklockning på det viset).
Men hur mycket sliter det på processorn/moderkortet? vill ju inte att datorn ska gå o dö. borde ju inte slita på varken moderkort eller minnen tycker jag då dom är dimensionerade för snabbare hastigheter.
February 21, 2003
du kommer nog ha en ny xp 5000+ innan den datorn packar ihop...
min gamla celeron 300a i 450 använder en polares son idag...
och personligen sitter jag på en 3300mhz pc 😉
säger en del om det eller?
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
March 28, 2003
Slitage.
När man trimmar en bil kan man prata om extra slitage på motorn. Men när det gäller överklockade datorer så är det inte slitage man pratar om, utan effektivare kylning. Så du kan lugnt klocka utan att cpun slits men se till att tempen håller sig på rätt nivå.
December 31, 2001
simpn wrote: Slitage.
När man trimmar en bil kan man prata om extra slitage på motorn. Men när det gäller överklockade datorer så är det inte slitage man pratar om, utan effektivare kylning. Så du kan lugnt klocka utan att cpun slits men se till att tempen håller sig på rätt nivå.
Det där kan jag inte hålla med om...
Jag kan tex inte längre köra min prolle i 2400 mhz pågrund av elektroniskt slitage och min temp gick aldrig över 55 grader i full load.
Matar man på mer spänning än va sakerna är gjorda för så slits dem snabbare.
Så för att behålla den konstanta processor hastighet så måste du mata på mer spänning allt eftersom dagar/månader/åren går
March 28, 2003
May 8, 2003
Death On Wings wrote: [quote=simpn]Slitage.
Det där kan jag inte hålla med om...
Jag kan tex inte längre köra min prolle i 2400 mhz pågrund av elektroniskt slitage och min temp gick aldrig över 55 grader i full load.
Matar man på mer spänning än va sakerna är gjorda för så slits dem snabbare.
Så för att behålla den konstanta processor hastighet så måste du mata på mer spänning allt eftersom dagar/månader/åren går
Ja men om man inte ökar spänningen utan kör på orginal så innebär det väl att slitaget blir minimalt.....
Och som sagt jag tror du hinner köpa åtminstonde en ny dator innan du börjar märka av slitaget.....
2 Guest(s)