January 18, 2003
Halloj,
Jag har funderat på att göra det hära med vattenkylning ganska seriöst:
Man tar en lastbilskylare, en fläkt modell större som går på 230v, pump också av modell större samt några liter glykolblandat vatten. Sen är det bara att rigga skiten ute på balkongen hade jag tänkt. Måste ju kunna klocka som satan, speciellt vintertid 🙂
För att ända kunna åka på LAN med riggen (om än lite lägre klockad då...) så bör man ju ganska enkelt kunna ha kvar den "konventionella" vattenkylning jag har och bara styra om med några ventiler.
Så det jag undrar om någon annan gjort något sånt här bygge förut? Skulle ju vara schysst om det fanns bilder osv. Sen är jag också intresserad av fryskurva för destillerat vatten blandat med glykol. Fast det kanske inte är så noga om man bara har högt flöde? Det är ju inte speciellt kalkrikt vatten här i Ludvika osv.
March 17, 2002
Jag har gjort det du vill göra..
Fast jag hade en hel vattenbehållare på 30 liter utanför fönstrer och pumpen dränkt.
Det enda problem jag erfarade var att få in slangarna i rummet...
Eftersom jag bodde hemma så fick jag inte borra hål i väggen eller i fönsterkarmen.
Annars funkar det skit bra...
Klockade en P4 Nw 2.0 -> 3.0 och hade samtidigt 25*C på prollen...
Mvh /Magnus
January 18, 2003
Nippe wrote: Jag har gjort det du vill göra..
Fast jag hade en hel vattenbehållare på 30 liter utanför fönstrer och pumpen dränkt.Det enda problem jag erfarade var att få in slangarna i rummet...
Eftersom jag bodde hemma så fick jag inte borra hål i väggen eller i fönsterkarmen.Annars funkar det skit bra...
Klockade en P4 Nw 2.0 -> 3.0 och hade samtidigt 25*C på prollen...Mvh /Magnus
Oki, coolt :)....Du har inga bilder på hur det ser ut? Och hur gör du om du ska på LAN?
Lägenheten jag bor i har ganska schyssta ventilationshål under fönstrena, så det ska nog inte vara något problem å dra in slangarna där tror jag.
March 17, 2002
Det finns fler nackdelar med Vapochill..
Man kan enbart kyla CPU.
Drar mkt ström.
Ser ful ut (Kan ju modda, men inte alla som vågar/vill modda ngt för 6000)
Tar onödig plats i Chassit...mfl
Jag har tyvär inga bilder...som är tagna då.
Men jag kan ta bilder nu om du vill.....har samma tank men inte lika långa slangar...
Det räcker gott och väl om du har radiatorn utanför huset...behövs ingen fläkt det blåser ändå utanför....
Jag hade ingen fläkt eller radiator enbart vattentank (i plast=dålig värmeledningsförmåga) och hade endå bra temperatur...
Men tänk på att du måste kondensisolera kring socketen och bakom....för på vintern får du minusgradigt vatten/glykol...
Hoppas det hjälper dig ngt..
Mvh /Nippe
June 28, 2001
många oldschool som gort så
jag har en ganska stor radiator från ACn på en gammal Saab.
den räcker ganska bra för mig iaf.
med tanke på hur små dom radiatorerna som man köper för mega överpris så måste min sak kyla gissningsvis lika mkt som ca 4st Black ice . kostade den något frågar ni er, svar Ja en 8gb hdd.
kan dock inte ge några temp sifror just nu.
January 18, 2003
Nippe wrote: Det finns fler nackdelar med Vapochill..
Man kan enbart kyla CPU.
Drar mkt ström.
Ser ful ut (Kan ju modda, men inte alla som vågar/vill modda ngt för 6000)
Tar onödig plats i Chassit...mflJag har tyvär inga bilder...som är tagna då.
Men jag kan ta bilder nu om du vill.....har samma tank men inte lika långa slangar...Det räcker gott och väl om du har radiatorn utanför huset...behövs ingen fläkt det blåser ändå utanför....
Jag hade ingen fläkt eller radiator enbart vattentank (i plast=dålig värmeledningsförmåga) och hade endå bra temperatur...
Men tänk på att du måste kondensisolera kring socketen och bakom....för på vintern får du minusgradigt vatten/glykol...
Hoppas det hjälper dig ngt..
Mvh /Nippe
Får tacka så mycket! Jag ska kika runt lite efter nån radiator på nån skrot nu tror jag, får se om man försöker fixa nån fläkt med, vill kunna klocka högt sommartid också 🙂
Men det vore nice om du la upp lite bilder på hur det ser ut nu, gärna lite om hur det ser ut när du har kondensisolerat.
September 20, 2001
Mind wrote: många oldschool som gort så
jag har en ganska stor radiator från ACn på en gammal Saab.
den räcker ganska bra för mig iaf.
med tanke på hur små dom radiatorerna som man köper för mega överpris så måste min sak kyla gissningsvis lika mkt som ca 4st Black ice . kostade den något frågar ni er, svar Ja en 8gb hdd.kan dock inte ge några temp sifror just nu.
Tror du den här är lika bra som din?
http://hem.fyristorg.com/lldis.....diator.jpg
Det är den jag kör med nu... Vet inte vad den kommer ifrån...
February 21, 2003
Waco wrote: Hur kan en blandning av glykol har lägre fryspunkt än en annan som det är mer glykol i?
För att det är inte glykolen i sig som sänker fryspunkten, utan det är samspelet glykol<->vatten. Det handlar om fluidkemi. Man kan förenklat jämföra det med att lösningar blir mättade.
1 Guest(s)