Socket isolering?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Socket isolering?
Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 14, 2001 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade tänkt köpa en 72W peltier till min Alpha PAL6035 och jag undrar då hur man bäst isolerar detta system på mitt ABIT BX133 RAID! (Processorn är en pIII 700E!)

Det största frågetecknet jag har är håligheten i socketen! Ska man ta silicon där i eller kanske en skumgummi bit..?

Sen undrar jag också om det blir bäst med en 72W eller en 85W peltier?
Jag har bra luftcirkulation i lådan så det är inga problem.. wink

Avatar
Naughtyboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1684
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1971
January 14, 2001 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker att det är en mycket befogad fråga...eftersom du har ett mobo med en 370socket..å ingen slotkey...så hamnar ju peltiern som bekant närmare mobot..vilket ju ökar risken för att få kondens på det.
För att minska risken å få ärg i cpu:ns undersida..bör du fylla "hålet" i socketen som du nämde ovan med nåt..å då lämpligen något slags skumplast lr om du kan neopren.
För att sen minska risken för konsdens spridning..så sätter en del silicon runt själva peltiern...exakt vilken typ av silicon som e lämpligt...kan jag tyvär inte svara på...har ej provat detta..så vi får hoppas att någon av dem andra på forumet kan svara på det..vidare så bör du sätta nångon typ av isolering runt socketen som skyddar ytterligare mot spriddning av kondens direkt på mobot..lämplig e ju att använda någon typ av skumplast där osså..å gör den då gärna så den passar ganska tajt...å så att när du sätter ditt flänsen så den pressar ner runt sidorna(insidan) på skumplasten...du får prova dig fram vilkert material som funkat fint...men det bör vara ganska tolerant mot värme å kyla..de e ju trots allt dessa elment som påverkar mest.
Bara du e noga med å hålla tätt så brukar det inte vara nårra större problem.

Å det viktigaste av allt..se för fasen till att du fär rätt sida ner på cpu:n...kan tyckas trivialt men har faktiskt hört å läst om en hel del som lyckats göra detta fel..den kalla sidan neråt..!

"Lycka till"
-----------------
//Nååti

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1990
January 15, 2001 - 7:25 am
sp_Permalink sp_Print

En annan sak man kan göra för att undvika kondensation är att man inte låter datorn stå idle hela tiden. Om man kör program liknande [email=seti@home]seti@home[/email] eller liknande så komme processortempen inte att komma så lågt så att det ger kondens. Åtminstone inte om man kör luftkylt upptill.

Avatar
Naughtyboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1684
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
2019
January 15, 2001 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

2001-01-15 08:25, skrev Henrik:
En annan sak man kan göra för att undvika kondensation är att man inte låter datorn stå idle hela tiden. Om man kör program liknande [email=seti@home]seti@home[/email] eller liknande så komme processortempen inte att komma så lågt så att det ger kondens. Åtminstone inte om man kör luftkylt upptill.

Jepp..glömmde lägga till det...helt klart en av dem viktigare sakerna å tänkla på vid peltier kylning.
Kondens e ju de sista man vill vara med om...STOOORA problem bli´re..hehe

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
2036
January 15, 2001 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Men om man isolerar ordentligt behöver man ju inte oroa sig för det! Eller hur!? 😕

Avatar
Naughtyboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1684
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
2039
January 15, 2001 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man e nog å ser till isolera ordentligt med bra material...minskar ju risken...MEN helt tätt kan man nog inte få det...så en viss försiktighet å uppsikt ska man nog ha...å som Zennan säger ..undvika att sätta cpu:n idle...för de dröjer inte förän kondensen kommer ..även om isolerar som aldrig förr..!

LmA
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 249
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
2201
January 18, 2001 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

dessutom ska alldrig en peltierkyld cpu iddla.. även om coren håller minus i fulload så är det ändå värme expantion som gäller, från -30 till -3 på mindre än en halv sekun mår inget bra av.. jaj..

sen kondens.. för att ha koll på HUR mycket kondens det värkligen blir, gör som jag. lek med det.. kör helt oisolerat och se kondensen växa tills det börjar droppa.. då vet man på ett ca: hur lång tid det tar innan kondensen börjar droppa..

och jo. apprå på det.. kondens är inte farligt för 5 öre, IS leder inte ström. det gör därimot vatten.

[dannzig]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 416
Member Since:
December 22, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
2228
January 19, 2001 - 10:46 am
sp_Permalink sp_Print

då var det D jag gjorde fel.... smile
lät min processor stå och idla för mycket...
-----------------
[dannzig] im the father of ebba so beware
http://www.wastfelt.cjb.net

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
2230
January 19, 2001 - 12:13 pm
sp_Permalink sp_Print

kondens är inte farligt för 5 öre, IS leder inte ström. det gör därimot vatten.

Så det gällar alltså att stänga av datorn om man har fått is som smälter!?

Erik Johansson_1
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 89
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
2242
January 19, 2001 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

2001-01-15 21:26, skrev Michael:
Om man e nog å ser till isolera ordentligt med bra material...minskar ju risken...MEN helt tätt kan man nog inte få det...så en viss försiktighet å uppsikt ska man nog ha...å som Zennan säger ..undvika att sätta cpu:n idle...för de dröjer inte förän kondensen kommer ..även om isolerar som aldrig förr..!

På en ordentligt isolerad setup får man inte kondens... en polare har -32C full load... och idlar på -49C... ingen kondens alls... för han vet vad han gör och hur han ska göra.

Avatar
Naughtyboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1684
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
2375
January 21, 2001 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjosan...!

2001-01-19 21:04, skrev Erik Johansson:
På en ordentligt isolerad setup får man inte kondens... en polare har -32C full load... och idlar på -49C... ingen kondens alls... för han vet vad han gör och hur han ska göra.

Tror jag säkert att han vet...men bara för att man frågar betyder ju det inte att man e korkade lr inte vet nåt.
Allt man gör har ju en första gång..å då kan de ju va bra med lite support...för alla personer e det inget själv klarhet hur man ska isolera å vilka material man ska ha första gångerna.!
"Chill out my friend"

Axzell
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1311
Member Since:
December 23, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
2379
January 21, 2001 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Räcker det inte med att kondenstäta mellan shim och peltier?

p0w
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1159
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
2398
January 22, 2001 - 7:55 am
sp_Permalink sp_Print

2001-01-21 20:46, skrev Axzell:
Räcker det inte med att kondenstäta mellan shim och peltier?

knappast
när jag körde min setup så blev baksidan av min slocket kall som f-n trots att jag lagt fett i pinhålen + silikon och liggunderlag i socketen, så det fick bli att isolera baksidan mä...

Avatar
Naughtyboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1684
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
2410
January 22, 2001 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

När det gäller peltier kylning så tror jag inte att man kan var "för" nog..bättre med lite för mycket tätning än för lite...så lägg ner så mycket å omsorg så möjligt på tätningen...har ju dykt upp en del skräck exempel på sånt...USCH...sånt vill man inte vara med om...!

LmA
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 249
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
2421
January 22, 2001 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

kan juh skriva lite om kondensskydd då, closedcellfoam funkar, det ska va massor av luft, inbundet i isolerande material med stängda celler, så ingen luft kan åka in eller ut, och som vanligt gäller overkill. smile

täta alla springor i isoleringen med tejp oxå, så ingen luft KAN hitta in eller ut.. och kör överkill så mycket ni kan.

målet är juh att helt undvika kondens..

och om man får kondens.. stäng av strömmen, ryck ut kylpaketet snabbt som fläkt och låt det torka. INNAN ni sätter igång riggen igen.

Avatar
Naughtyboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1684
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
2503
January 22, 2001 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

2001-01-22 13:06, skrev LmA:
kan juh skriva lite om kondensskydd då, closedcellfoam funkar, det ska va massor av luft, inbundet i isolerande material med stängda celler, så ingen luft kan åka in eller ut, och som vanligt gäller overkill. smile

täta alla springor i isoleringen med tejp oxå, så ingen luft KAN hitta in eller ut.. och kör överkill så mycket ni kan.

målet är juh att helt undvika kondens..

och om man får kondens.. stäng av strömmen, ryck ut kylpaketet snabbt som fläkt och låt det torka. INNAN ni sätter igång riggen igen.

Det där med closedcellfoam verkar intressant..men i vilken form e det?...e de nån slags matta lr e de nåt man sprutar på som fogskum lr vad?...vad kostar sånt?...finns det å tag på nån webb butik..?

/me e intresserad

LmA
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 249
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
2611
January 24, 2001 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

exempel, skumgummi har inte slutna celler, det har liggunderlag.. 🙂 liggunderlag ruulz. 🙂

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
2627
January 24, 2001 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det någon som har tagit silicon i pin hålen på socketen? Kan inte det föstöra kontakten för pinnsen?
Har sett i en isolerings guide hur man gjorde jusst detta men tycker det låter lite riskfullt..!?

Kenjo
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 97
Member Since:
December 20, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
2629
January 24, 2001 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja

Jo woxxman det finns en speciell sorts fett du ska använda i pins´en på socketen som inte är ledande !!!!

Vet tyvärr inte vart det finns men det borde bara vara att fråga i nån Hårdvaru affär asså inte DATA nu smile

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
2634
January 24, 2001 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Aha!
Så det går inte bra med vanligt silicon?

Finns det någon som har tips om vilka material som behövs för att göra en fullständig isolering av socketen?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 46
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL