Jag hade tänkt köpa en 72W peltier till min Alpha PAL6035 och jag undrar då hur man bäst isolerar detta system på mitt ABIT BX133 RAID! (Processorn är en pIII 700E!)
Det största frågetecknet jag har är håligheten i socketen! Ska man ta silicon där i eller kanske en skumgummi bit..?
Sen undrar jag också om det blir bäst med en 72W eller en 85W peltier?
Jag har bra luftcirkulation i lådan så det är inga problem..
Tekniknörd som gillar att träna.
December 19, 2000
Tycker att det är en mycket befogad fråga...eftersom du har ett mobo med en 370socket..å ingen slotkey...så hamnar ju peltiern som bekant närmare mobot..vilket ju ökar risken för att få kondens på det.
För att minska risken å få ärg i cpu:ns undersida..bör du fylla "hålet" i socketen som du nämde ovan med nåt..å då lämpligen något slags skumplast lr om du kan neopren.
För att sen minska risken för konsdens spridning..så sätter en del silicon runt själva peltiern...exakt vilken typ av silicon som e lämpligt...kan jag tyvär inte svara på...har ej provat detta..så vi får hoppas att någon av dem andra på forumet kan svara på det..vidare så bör du sätta nångon typ av isolering runt socketen som skyddar ytterligare mot spriddning av kondens direkt på mobot..lämplig e ju att använda någon typ av skumplast där osså..å gör den då gärna så den passar ganska tajt...å så att när du sätter ditt flänsen så den pressar ner runt sidorna(insidan) på skumplasten...du får prova dig fram vilkert material som funkat fint...men det bör vara ganska tolerant mot värme å kyla..de e ju trots allt dessa elment som påverkar mest.
Bara du e noga med å hålla tätt så brukar det inte vara nårra större problem.
Å det viktigaste av allt..se för fasen till att du fär rätt sida ner på cpu:n...kan tyckas trivialt men har faktiskt hört å läst om en hel del som lyckats göra detta fel..den kalla sidan neråt..!
"Lycka till"
-----------------
//Nååti
December 19, 2000
En annan sak man kan göra för att undvika kondensation är att man inte låter datorn stå idle hela tiden. Om man kör program liknande [email=seti@home]seti@home[/email] eller liknande så komme processortempen inte att komma så lågt så att det ger kondens. Åtminstone inte om man kör luftkylt upptill.
December 19, 2000
2001-01-15 08:25, skrev Henrik:
En annan sak man kan göra för att undvika kondensation är att man inte låter datorn stå idle hela tiden. Om man kör program liknande [email=seti@home]seti@home[/email] eller liknande så komme processortempen inte att komma så lågt så att det ger kondens. Åtminstone inte om man kör luftkylt upptill.
Jepp..glömmde lägga till det...helt klart en av dem viktigare sakerna å tänkla på vid peltier kylning.
Kondens e ju de sista man vill vara med om...STOOORA problem bli´re..hehe
Men om man isolerar ordentligt behöver man ju inte oroa sig för det! Eller hur!? 😕
December 19, 2000
Om man e nog å ser till isolera ordentligt med bra material...minskar ju risken...MEN helt tätt kan man nog inte få det...så en viss försiktighet å uppsikt ska man nog ha...å som Zennan säger ..undvika att sätta cpu:n idle...för de dröjer inte förän kondensen kommer ..även om isolerar som aldrig förr..!
December 19, 2000
dessutom ska alldrig en peltierkyld cpu iddla.. även om coren håller minus i fulload så är det ändå värme expantion som gäller, från -30 till -3 på mindre än en halv sekun mår inget bra av.. jaj..
sen kondens.. för att ha koll på HUR mycket kondens det värkligen blir, gör som jag. lek med det.. kör helt oisolerat och se kondensen växa tills det börjar droppa.. då vet man på ett ca: hur lång tid det tar innan kondensen börjar droppa..
och jo. apprå på det.. kondens är inte farligt för 5 öre, IS leder inte ström. det gör därimot vatten.
December 22, 2000
då var det D jag gjorde fel....
lät min processor stå och idla för mycket...
-----------------
[dannzig]
im the father of ebba so beware
http://www.wastfelt.cjb.net
kondens är inte farligt för 5 öre, IS leder inte ström. det gör därimot vatten.
Så det gällar alltså att stänga av datorn om man har fått is som smälter!?
December 19, 2000
2001-01-15 21:26, skrev Michael:
Om man e nog å ser till isolera ordentligt med bra material...minskar ju risken...MEN helt tätt kan man nog inte få det...så en viss försiktighet å uppsikt ska man nog ha...å som Zennan säger ..undvika att sätta cpu:n idle...för de dröjer inte förän kondensen kommer ..även om isolerar som aldrig förr..!
På en ordentligt isolerad setup får man inte kondens... en polare har -32C full load... och idlar på -49C... ingen kondens alls... för han vet vad han gör och hur han ska göra.
December 19, 2000
Tjosan...!
2001-01-19 21:04, skrev Erik Johansson:
På en ordentligt isolerad setup får man inte kondens... en polare har -32C full load... och idlar på -49C... ingen kondens alls... för han vet vad han gör och hur han ska göra.
Tror jag säkert att han vet...men bara för att man frågar betyder ju det inte att man e korkade lr inte vet nåt.
Allt man gör har ju en första gång..å då kan de ju va bra med lite support...för alla personer e det inget själv klarhet hur man ska isolera å vilka material man ska ha första gångerna.!
"Chill out my friend"
December 19, 2000
2001-01-21 20:46, skrev Axzell:
Räcker det inte med att kondenstäta mellan shim och peltier?
knappast
när jag körde min setup så blev baksidan av min slocket kall som f-n trots att jag lagt fett i pinhålen + silikon och liggunderlag i socketen, så det fick bli att isolera baksidan mä...
December 19, 2000
När det gäller peltier kylning så tror jag inte att man kan var "för" nog..bättre med lite för mycket tätning än för lite...så lägg ner så mycket å omsorg så möjligt på tätningen...har ju dykt upp en del skräck exempel på sånt...USCH...sånt vill man inte vara med om...!
December 19, 2000
kan juh skriva lite om kondensskydd då, closedcellfoam funkar, det ska va massor av luft, inbundet i isolerande material med stängda celler, så ingen luft kan åka in eller ut, och som vanligt gäller overkill.
täta alla springor i isoleringen med tejp oxå, så ingen luft KAN hitta in eller ut.. och kör överkill så mycket ni kan.
målet är juh att helt undvika kondens..
och om man får kondens.. stäng av strömmen, ryck ut kylpaketet snabbt som fläkt och låt det torka. INNAN ni sätter igång riggen igen.
December 19, 2000
2001-01-22 13:06, skrev LmA:
kan juh skriva lite om kondensskydd då, closedcellfoam funkar, det ska va massor av luft, inbundet i isolerande material med stängda celler, så ingen luft kan åka in eller ut, och som vanligt gäller overkill.täta alla springor i isoleringen med tejp oxå, så ingen luft KAN hitta in eller ut.. och kör överkill så mycket ni kan.
målet är juh att helt undvika kondens..
och om man får kondens.. stäng av strömmen, ryck ut kylpaketet snabbt som fläkt och låt det torka. INNAN ni sätter igång riggen igen.
Det där med closedcellfoam verkar intressant..men i vilken form e det?...e de nån slags matta lr e de nåt man sprutar på som fogskum lr vad?...vad kostar sånt?...finns det å tag på nån webb butik..?
/me e intresserad
December 19, 2000
Är det någon som har tagit silicon i pin hålen på socketen? Kan inte det föstöra kontakten för pinnsen?
Har sett i en isolerings guide hur man gjorde jusst detta men tycker det låter lite riskfullt..!?
1 Guest(s)