January 20, 2007
Tjena, nu är det som så att jag gått och funderat över varför min processor var så sucky, sen slog det mig att den förmodligen var undeklockad, och så var fallet.
Så när jag skulle kolla lite guider och när jag framförallt läste moderkortsmanualen (Abit nf7-s) så stod det en massa om soft menu, och att man skulle komma åt den genom att trycka delete under uppstarten.
Något som jag självklart testade, men som inte gick vägen, men däremot sa datorn (vid uppstart) att trycka på F2, och så gjordes, hamnade i biosen (hurra). Men väl där så hade jag inget så kallat "soft menu III".
Men nog om soft menu, anledningen till varför jag nu vill klocka upp den var för att jag har en amd athlon xp(tm) 2800+, men datorn nämnde ingenting om namnet när jag kollade upp det via "maskinvara" där stod det enbart "Amd athlon (tm)" eller något liknande, men efter en del försiktigt framtestande (eftersom jag hade hört att processorn hade ett skydd mot överhettning) så har jag lyckats få upp den till 1.57 ghz, men nu har datorn döpt processorn till "Amd athlon xp 2200+"
Så det jag undrar nu är ifall någon har hört om detta problemet tidigare och om det finns någon lösning, samt om man ska ladda ner soft menu någonstans?
Tack på förhand och hoppas på svar! =)
August 16, 2003
en xp2800 ska ha 166MHz bus som standard, och det fattar visst inte ditt moderkort som ger den 100MHz (eller?) då är det bara för dig att ställa tillbaka den till 166 och därifrån förtsätta övercklocka om du vill, du snackar om överhettningsskydd, går den varm eller?
January 20, 2007
Jo precis, den är inställd på 100mhz, men när jag ska ändra det så vet jag inte riktigt vart jag ska ändra det..
Inte är det under cpu speed va?
För jag hittar inte dessa fbs:ar
Och överhettningsskydd menar jag med att datorn inte går igång när den är för överklockad! =)
January 20, 2007
Kan även passa på att berätta att det är i "Cpu frequecy - manual, Actuall frequency 100" som var 100 först något som jag smygt upp till 126 mhz.
Sedan så jan jag smälla in lite fakta om fläktar och värme cpu fläkten ligger på ca2300 rpm och tempen på cpun är 43 grader celcius!
Återigen tacksam för alla tips, och återigen mina bios är nog dom som ställer mig mest då det mesta folk pratar om saknas i dessa!
August 16, 2003
CMOS eller vad det nu kallas för.
det finns en bygen på moderkortet, om vi säger att den står på 1-2 så flyttar du den till 2-3 i några sekunder och sedan tillbaka till 1-2 då har du nollställt BIOSet, det går även att ta ut batteriet men det är omständigare och då måste man vänta ett antal minuter (vissa säger 20 minuter)
May 23, 2005
heh, plocka batteri var väl ändå ett par år sen? har inte alla mobos cmos-clear ?
själv är jag mycket nöjd med asus aut. återställning vid repeterade omstarter utan lycka. Har aldrig krånglat, tvärt om, man behöver inte röra datorn vid klockning
Finns denna funktion kvar på nya asus-brädor med?
1 Guest(s)