Soltek 85DRV3-Core Voltage|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Soltek 85DRV3-Core Voltage
goran
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 1, 2002 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ovanstående MB med en P4-1.8NW och vill öka CPU Voltage lite (är nu 1,46V). Kör den i 1.96 (fsb=110) utan temperaturproblem (38 gr belastad). Är det någon som lyckats komma åt denna inställning jag har det inte trots senaste biosuppgraderingen (.33)
Tacksam för all hjälp.

/goran

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
180215
July 1, 2002 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Under min recension av moderkortet hade jag inga som helst problem att öka CPU-spänningen till 1.85v. Det var då på en P4 Willamette men som sagt var fanns det inga problem med att ändra detta.
Hur beter sig ditt moderkort? Finns det inget alternativ i biosen överhuvudtaget för att ändra spänningen eller?

goran
Medlem
180312
July 2, 2002 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

I mitt bios saknas i Frequency/Voltage Control raderna med:
Redstorm Overclocking Tech.
CPU Vcore Select
CPU Ratio
övriga ser ut som i manualen.F.ö. fungerar moderkortet utmärkt och jag har inga problem med att köra det "lätt" överklockat som nu. Jag använder endast denna dator till att köra MS Flight-simulator 2002 och sånt som därtill hör.
Vore i alla fall roligt att se vad som händer om jag ökar lite på CPU Vcore Volten som ju nu ligger ett snäpp under default.

/goran

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
180382
July 3, 2002 - 8:14 am
sp_Permalink sp_Print

På vårat testmoderkort såg freq. menyn ut såhär.
Frequency/Voltage Control

Som du ser fanns inte Redstorm OC men det var också det enda som fattades.. Låter konstigt att du inte skulle ha inställningar för spänning o så i biosen. Jag har inte moderkortet kvar heller så jag kan inte kolla på det igen :sad:.
Den enda möjligheten jag kan se är att det är en jumper eller liknande som "inaktiverar" dessa inställningar i biosen. Men vet inte om det finns någon sådan överhuvudtaget.. kommer inte ihåg någon sådan själv heller.. smile

goran
Medlem
180393
July 3, 2002 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

Håller med dig men det är tydligt att de kort som skickas för test inte helt överenstämmer med vad som säljs i butikerna men det är väl i och för sig inget ovanligt att det som sägs i reklamen inte stämmer överens med verkligheten. Jag har nu fått ett nytt bios (S85DRV3.bin) från Soltek men jag undrar om jag gör något fel när jag kör CMOS set up. Hittar inget Load Setup Defaults utan bara Load Optimized Defaults. Kan detta vara mitt problem?
Som jag sade tidigare är det ett synnerligen bra kort som f.ö. fungerar helt utan problem och är dessutom mycket snabbt med dom övriga grejor jag har men man vill ju alltid "skruva" lite extra. Det är tydligt att man inte med 67 år fyllda fortfarande inte vuxit ur "Mopedåldern" och tavck för det.

/goran

goran
Medlem
183596
July 17, 2002 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet löst det var Bioschipset FM3560/3570 IC som inte var det rätta med stöd för CPU Vcore Voltage så min gissning att det kort som testats av er inte var det samma som det jag fick från leverantören. Jag fick tydligen tag i ett mycket tidigt moderkort.

/goran

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 179
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL