February 9, 2002
Ok, nu är jag jäkligt förbryllad:
Mitt Soltek 75drv-2 mammakort verkar inte ha full koll på sina temperatursensorer.
Går jag in i bios och kollar temperaturer, så ligger sensor 1 på runt 40 grader, medan sensor 2 ligger på MINUS 55 grader.
Ok, då är väl sensor 1 cpu-sensorn? -tänker man. Det är här intrigen tätnar:
CPUCool identifierar automatiskt sensor 1 som cpu-sensor.
Sisoft Sandra däremot skriker om att min cpu-temp ligger på runt 100 grader!
Motherboard monitor identifierar sensor 2 till minus 55 grader, men en gång, under en kort tid, såg jag att den sensorn pekade på 96 grader (alltså inte "normala" minus 55 grader).
Ska också påpeka att jag har ok kylning, med inte allt för fet uberklock.
Så, nån som fattar va fan Soltek-kortet pysslar med eg?!?!?!
February 9, 2002
Ska kanske specifiera mina komponenter lite:
-AMD XP 1600+@1800+ (god luftkylning)
-512 DDR
-G3 TI200 220@520 (fett kyld)
Ha, ha, testade precis sisoft, och den varnade inte längre för för hög cpu-temp. Antagligen går den på sensor 2, som påstår att något ligger på minus 55 grader. Observera också att det ALLTID står exakt -55 grader (aldrig -54, eller -56), när den inte pekar på temperaturer över 90 grader.
[ Detta Inlägg ändrades av: NBK den 2002-05-18 18:36 ]
September 3, 2001
du kanske har kopplat nåt helt annat på den "jumpern" eller? försök iaf att sätta dit termometerkabeln.
BTW sisoft sandra vägrar inse vilken som är första och andra termoemetern.. den tar den andra som primary o den fösta som secondary. Så man e tvungen att kolla vilken som verkar mest sannolik för temperaturen hos prollen 😛
February 26, 2002
Jag har ett soltek drv kort och har liknande problem.
Jag har bla. problem med att den visar att jag ahr en vcore på 1.92 när jag i själva verket kör den i 1,75 med BIOS inställningarna. Jag har även problem emd temperaturerna, den ena visar plus 55 och den andre visar minus 55 det är visserlige så att jag inte har temp sladden ikopplad men den andra ändrar sig aldrig oavsett vad jag gör, kör min cpu i 55 grader oavsett fsb och vcore?
April 20, 2002
Jag har ett Soltek SL65KV2 & i Motherboard Monitor visar det cpu-temp på 77 grader Celsius......det är ju lite mycket.
Vet inte varför det är så. Ska nog kolla i biosen oxå vad det står där.
Kan det bero på att jag har en Celeron-prolle på 1100mhz & mammakortet ska klara bara 850mhz???
Eller det kanske inte har nån betydelse för tempen???
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
2 Guest(s)