December 7, 2009
OfflineNär jag så till slut satsat på lite nyare teknologi, läs DDR3 och Core i3, har intresset för 32M ökat. Klart att 9 min per runda är betydligt trevligare än 15+. Har ägnat många timmar senaste veckan åt att tweaka os, minnen och övriga inställningar, belöningen har hittills varit ca 25 sek @ 4 GHz. Tänkte i den här tråden löpande uppdatera mina framgångar.
Ser gärna att flera postar sina resultat @ 4 GHz med dessa cpuer, vet att Henry är lite taggad på 32M med clarkdale igen 😉
Det här är min bästa runda på luft
[Image Can Not Be Found]
Jag har testat lite snabbt med isvatten och märkt viss förbättring, mer om det imorrn 🙂
Det är ju fint att vara nere under 10 minuter i alla fall, är detta med CPU maxad på luft eller är det bara för att få ett riktmärke?
Hur stora skillnader kan man få i de längre Pi-testerna om vi ser till minneshastighet, uncore och tweaks?
hade man haft en egen Clarkdale hade jag också gett mig in i leken, men med en C2Q är det lite svårt att hänga med hehe
Tekniknörd som gillar att träna.
December 7, 2009
OfflineDet är inte maxat, low clock = 4 Ghz 🙂 grejen är att få så bra efficiency som möjligt, dvs prestanda per klock. 32M är extremt tweakvänligt, det är det som gör det så skoj. Från helt otweakad std install till ett lättare os med en bra copy wazza, rätt minnesinställnigar och hög nb/qpi skiljer det bedömt 1-1.5 min.
mattias, subtmings är ju ett måste! 😛 nej men runt 1-2s tror jag att jag tjänar just nu. Minst 1 sek.
jag misstänkte att detta inte var maxat, kändes verkligen som ett måndagsex då. Sorligt men sant. 🙂
Ska bli spännande att se vad du kan klämma ur den i slutändan, gärna lite tweak vs. otweak jämförelser också, sånt är alltid intressant.
February 6, 2009
OfflineDecember 7, 2009
OfflinePå tal om den tråden så visar den just hur mkt man kan tjäna på tweaks i 32m. Skillnaden sen dess är att jag förbättrat copy wazza (står beskrivet vad det är), samt att fredrik körde en alldeles för feg qpi hastighet 😉 Tråden finns här, starkt inspirerad av elmors gamla guide http://www.sweclockers.com/for.....perpi-32m/
Här kommer en bättre tid från mig, denna gång på isvatten. 250 bclk är verkligen på gränsen, nordbryggan tuffar på i samma klock som cpu och qpi ligger på 10 GHz 🙂
Vattenblocket stödjer inte s1156, så det blev ett hopkok av am2/am3 och en något tillsnyggad egensnidad pot-montering.
[Image Can Not Be Found]
Jag blev tvungen att avbryta pga kondens, hade underskattat vikten av isolering som vanligt. Jo, slangar och block ser likadana ut som pumpen...
[Image Can Not Be Found]
Slutligen en intressant screen på tempen i idle. Vattnet var 4 grader varmt 🙂
[Image Can Not Be Found]
January 4, 2005
OfflineCalathea;1255705 wrote: Det är inte maxat, low clock = 4 Ghz 🙂 grejen är att få så bra efficiency som möjligt, dvs prestanda per klock. 32M är extremt tweakvänligt, det är det som gör det så skoj. Från helt otweakad std install till ett lättare os med en bra copy wazza, rätt minnesinställnigar och hög nb/qpi skiljer det bedömt 1-1.5 min.
mattias, subtmings är ju ett måste! 😛 nej men runt 1-2s tror jag att jag tjänar just nu. Minst 1 sek.
efficency is for suckers who cant hit high clocks:p
jag fastnade i just low clock challenge en gång, blev besatt och höll på i 4v och filade på en tid, sen dess håller jag mig undan
February 6, 2009
OfflineSå, nu har även jag kört lite. Inte något riktigt att hänga i granen men det är ju ett resultat i alla fall...
Riggen består av:
Maximus III Extreme
Intel i5 661
G.skill 2133mhz cl8
Någon observant snubbe kanske noterar att minnena går i 9-7-7-24, när jag kör 7-7-7-21 fick jag en försämring på flera sekunder. Då tröttnade jag och la ner allt.
Antagligen slänger jag in någon fräschare bios och skruvar på cascaden bara för att se hur det går. 🙂
Hehe fina resultat och där steg visst Jon in i handlingarna också. För en lekman som mig är det lite oklart vad som gör skillnaderna, minnenslatenser eller tweaks i övrigt? Eller kanske något helt annat? 😛
1 Guest(s)

Log In