Spire whisperrock IV.........|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Spire whisperrock IV.........
arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 635
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 28, 2004 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur e prestandan på en sådan?, har tänkt att köra en 2500+ i drygt 3200+

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
681369
July 28, 2004 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

arion wrote: Hur e prestandan på en sådan?, har tänkt att köra en 2500+ i drygt 3200+

Det går bra. Faktiskt en av de bättre budgetflänsar jag har stött på.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
681379
July 28, 2004 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

japp suveränt bra kylning för de pengarna..

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
681489
July 28, 2004 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej. Dom Artic cooling coppersilet 2l e bättre. Funkade bättre för mig+ännu bättre om den e slipad

denstore
Member
Medlem
681544
July 28, 2004 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: Nej. Dom Artic cooling coppersilet 2l e bättre. Funkade bättre för mig+ännu bättre om den e slipad

Inte en chans att en AC är bättre. Jag har haft en flock sådana också, och Spires kylare är lite dyrare, men rejält mycket bättre. Med det vill jag inte säga att AC´s grejer är dåliga, men de är inte direkt gjorda för hög överklockning. Det brukar inte Spires heller vara, men just denna är ovanligt bra. Att den sedan har en standard 80mm istället för AC´s specialare gör den till ett klart bättre val.

DEEPBLUE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1575
681557
July 28, 2004 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

om du vill överklocka mer så ta ALX-800

wink

denstore
Member
Medlem
681569
July 28, 2004 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

DEEPBLUE wrote: om du vill överklocka mer så ta ALX-800

wink

Lite annorlunda prisnivå. Spiren går att få tag i för strax över hundringen, med fläkt.

ocz
Member
Medlem
681573
July 28, 2004 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ocz]Nej. Dom Artic cooling coppersilet 2l e bättre. Funkade bättre för mig+ännu bättre om den e slipad

Inte en chans att en AC är bättre. Jag har haft en flock sådana också, och Spires kylare är lite dyrare, men rejält mycket bättre. Med det vill jag inte säga att AC´s grejer är dåliga, men de är inte direkt gjorda för hög överklockning. Det brukar inte Spires heller vara, men just denna är ovanligt bra. Att den sedan har en standard 80mm istället för AC´s specialare gör den till ett klart bättre val.

Du vet inte vad du snackar om tror jag. med 2L har du justrerbar fläkhastighet... tre olika. Jag har haft både och, en spire o en artic, sitter på min artic cooling nu på pappas dator. sen VET jag att man inte ska överklocka me dom. Men jag fått lägre temp me den ena, samma kylpasta o chassie wink

denstore
Member
Medlem
681585
July 28, 2004 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: [quote=denstore][quote=ocz]Nej. Dom Artic cooling coppersilet 2l e bättre. Funkade bättre för mig+ännu bättre om den e slipad

Du vet inte vad du snackar om tror jag. med 2L har du justrerbar fläkhastighet... tre olika. Jag har haft både och, en spire o en artic, sitter på min artic cooling nu på pappas dator. sen VET jag att man inte ska överklocka me dom. Men jag fått lägre temp me den ena, samma kylpasta o chassie wink

So what? Jag har väl också haft de fläktarna, och skulle vilja påstå att Spiren överstiger AC´s i både kvalite och kylförmåga.
Termostatreglerade kylare anser jag är direkt skräp, då de oftast ställer till med mer besvär än vad de gör nytta.
Saken är att man kan överklocka med Spires, och många har lyckats få rätt bra resultat med den. Dock är antagligen AC´s termostatreglerade kylare den mest utskällda kylaren som finns. Det är fantastiskt många som har problem med den kylaren, t.o.m. i oklockat tillstånd. Ac´s grejer är inte gjorda för att mer än precis funka. Och de gör ju knappt det ibland.:)
Synd att de inte kan komma med något lika innovativt till processorkylning, som de har gjort med sina grafikkortskylare. De är ju outstanding.

ocz
Member
Medlem
681590
July 28, 2004 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ocz][quote=denstore][quote=ocz]Nej. Dom Artic cooling coppersilet 2l e bättre. Funkade bättre för mig+ännu bättre om den e slipad

So what? Jag har väl också haft de fläktarna, och skulle vilja påstå att Spiren överstiger AC´s i både kvalite och kylförmåga.
Termostatreglerade kylare anser jag är direkt skräp, då de oftast ställer till med mer besvär än vad de gör nytta.
Saken är att man kan överklocka med Spires, och många har lyckats få rätt bra resultat med den. Dock är antagligen AC´s termostatreglerade kylare den mest utskällda kylaren som finns. Det är fantastiskt många som har problem med den kylaren, t.o.m. i oklockat tillstånd. Ac´s grejer är inte gjorda för att mer än precis funka. Och de gör ju knappt det ibland.:)
Synd att de inte kan komma med något lika innovativt till processorkylning, som de har gjort med sina grafikkortskylare. De är ju outstanding.

Det var inte det vi snackade om lilla gubben, jag sa att 2l som jag har, har 3 olika lägen, 1600rpm,2300, 2800.. På det högsta låter den som en spire och kyler bättre. Jag har 33*c load på datorn nu, flänsen är kall... :eye: Sen så är jag inget riktigt fan av artics fans 😛 men jag hatar när det inte känns som om folk vet vad dom snackar om 🙄

denstore
Member
Medlem
681612
July 28, 2004 - 11:47 pm
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote:
Det var inte det vi snackade om lilla gubben, jag sa att 2l som jag har, har 3 olika lägen, 1600rpm,2300, 2800.. På det högsta låter den som en spire och kyler bättre. Jag har 33*c load på datorn nu, flänsen är kall... :eye: Sen så är jag inget riktigt fan av artics fans 😛 men jag hatar när det inte känns som om folk vet vad dom snackar om 🙄

Lilla gubben? Stora gubben om jag får be.
Nej, det var inte den jag menade, men jag kan ju säga som så, att jag är ganska övertygad om att du inte hade haft någon Barton 2500+@3200+ i 33grader/load med en sådan fläkt. Möjligtvis om du har haft den på balkongen i februari. Den har samma uppbyggnad som Arctic Coolings andra nyare flänsar, och lär inte prestera nämvärt bättre.
Jag har väl monterat en 30-40 olika AC-flänsar bara det sista halvåret, så jag tror nog att jag vet vad jag snackar om.....;)

ocz
Member
Medlem
681641
July 29, 2004 - 12:14 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ocz] Det var inte det vi snackade om lilla gubben, jag sa att 2l som jag har, har 3 olika lägen, 1600rpm,2300, 2800.. På det högsta låter den som en spire och kyler bättre. Jag har 33*c load på datorn nu, flänsen är kall... :eye: Sen så är jag inget riktigt fan av artics fans 😛 men jag hatar när det inte känns som om folk vet vad dom snackar om 🙄

Lilla gubben? Stora gubben om jag får be.
Nej, det var inte den jag menade, men jag kan ju säga som så, att jag är ganska övertygad om att du inte hade haft någon Barton 2500+@3200+ i 33grader/load med en sådan fläkt. Möjligtvis om du har haft den på balkongen i februari. Den har samma uppbyggnad som Arctic Coolings andra nyare flänsar, och lär inte prestera nämvärt bättre.
Jag har väl monterat en 30-40 olika AC-flänsar bara det sista halvåret, så jag tror nog att jag vet vad jag snackar om.....;)

Ska jag skicka temps?? var ska jag lägga upp det? Flänsen är alltså kall... +slipat

igelkott
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 150
681711
July 29, 2004 - 6:48 am
sp_Permalink sp_Print

Har haft bägge. Håller med denstore, Spirekylaren är bättre än AC-kylarn.
Rekommenderar den till och med, då den gjorde fint intryck på mig. :eye:

DEEPBLUE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1575
681805
July 29, 2004 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

ja men dom klarar inte mer än 2,5 ghz eller mer ändå . bara max 3200+ inte mer för spire och thermaltake oxå .

så jag tog val thermalright istället

🙂

NHOC_Frozen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 453
681888
July 29, 2004 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

igelkott wrote: Har haft bägge. Håller med denstore, Spirekylaren är bättre än AC-kylarn.
Rekommenderar den till och med, då den gjorde fint intryck på mig. :eye:

w0rd gogo stora gubben :corn:

makhra
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 568
687762
August 5, 2004 - 6:37 am
sp_Permalink sp_Print

Bara för att lägga sordin på den mysiga stämningen här i tråden så kan jag berätta att jag köpte min Zalman CNPS7000A-CU för 150:- 🙂 Typ samma som Spires kostar ny skulle jag tro...
(Der Besserwisser hat gesprochen) 🙄

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 635
688886
August 6, 2004 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

DEEPBLUE wrote: ja men dom klarar inte mer än 2,5 ghz eller mer ändå . bara max 3200+ inte mer för spire och thermaltake oxå .

så jag tog val thermalright istället

🙂

Sen så är det ju inte så jätte många 2500+ som vill gå så jätte mycket högre än 2500mhz...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 224
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL