June 24, 2002
3ddul wrote: ~20 sekunder efter allting annat, går det?
När jag slår av så dör mina fläktar på en gång, men för cpu:ns bästa skulle jag vilja att fläktarna fortsatte snurra ett tag efteråt. Måste man typ modda detta eller kan man chuppa lite i bios tro 😕
Fanns nån pryl man kunde köpa (vet inte va den hette) som gjorde just det du söker efter...
Men ärligt... När väl datorn slås av så tror jag att kylflänsen klarar att absorbera eftervärmen rätt bra faktiskt..
Har aldrig sett denna tråd om detta ämne så pass frekvent så du bör nog inte oroa dig om prollens hälsa.
August 16, 2003
för cpuns bösta ?
någon större skillnad kan det ju inte vara när du stänger av datorn så slutar ju CPUn att alstra värme och kylning behövs då inte,
och när man stänger av så snurrar fläkten(arna) 3-5sekunder längre innan dom stannar helt.
om du nu inte har en temperatur på 75+ så är den här 20sekundersgrejen helt onödig.
det är väl viktigare att den kyler CPUn ordentligt när den är igång
June 28, 2001
japp jag backar upp att kylning på prollen efter att den är avstängd inte behövs.
men tex hdds som har mer "metall" som lagrar värme skulle ju kunna må bättre av det, inte för att jag vet om det behövs men endå.
tvivlar ju på att dom går upp i värmen som en bil gör när man stänger av den.
antar att en kondensator skulle kunna fixa biffen, men startar ínte fläkten långsammare då? eftersom den måste ladda upp kondingen.
1 Guest(s)