March 31, 2004
Hej
Ska snart installera mitt första vattenkylning och funderar på om man kan koppla ihop pumpen med nättagget för att kunna starta datorn och pumpen samtidigt. Funderade på att om kopplar in en transistor(tror det är rätt komponent) så att när det kommer 12/5 v i en av elkontakterna ur agget så ska transistorn släppa igenom starkströmmen till pumpen. Någon som har gjort på detta sätt eller vet om det funkar? Isåfall hur ska man göra det? har inte så mycket kunskaper inom elektronik.
October 31, 2003
Det finns väl färdiga sådana kopplingar, men annars så ska man nog använda ett relä som släpper på 220 när det får 12v
March 29, 2003
silversurfer2 wrote: okey. vart kan man hitta ett sånt relä?
Utvecklar det någon värme?
August 14, 2001
Ett relä utvecklar inte mycket värme, en transistor utvecklar mer, tror dock det borde funka med transistor med, men blir troligtvis bökigare, ett relä är som en strömbrytare typ, du tänker dig en elektromagnet som drar strömbrytaren till på(kontakt)läget när du ansluter ström. finns rätt många olika varianter, för olika saker, relän är d saker som sitter överallt i bilar och låter, typ om du slår på helljuset är det ett relä som låter, om du har intervalltorkning på så klickar relät, tutan går på relä m.m. m.m.
July 27, 2004
Jag har hela min dator med kringutrustning kopplad till en central fördelardosa med strömbrytare. När datorn är avstängd slår jag av all ström.
Om jag skaffar vattenkylning får pumpen gå på samma dosa, så att den startar innan jag slår på datorn och fortsätter en liten stund efter att CPU stängts av.
/Olle
March 14, 2001
Olle P wrote: Jag har hela min dator med kringutrustning kopplad till en central fördelardosa med strömbrytare. När datorn är avstängd slår jag av all ström.
Om jag skaffar vattenkylning får pumpen gå på samma dosa, så att den startar innan jag slår på datorn och fortsätter en liten stund efter att CPU stängts av./Olle
Jag kör så nu men många gör ju inte så så då är det ju rätt lätt med ett relä..
1 Guest(s)