October 27, 2002
En fråga från nån som inte vet så mycket men funderar lite ändå 🙂
Det verkar ju som "standard" för processorkylning är en 60x60mm fläkt, men de som klockar lite och har bra kylblock sätter på en 80x80mm med en strut på. Varför sätter man inte på en 100x100mm eller t.o.m. 120x120? Det får väl plats i de flesta burkar och på de flesta moderkort? Måste ju bli mindre dB per grad kylning... eller?
December 4, 2001
Vikten! AMD rekomenderar en maxvikt på 300g på kylflänsen om jag inte missminner mig helt. Att först sätta på en HS på ca 300g, en tratt (säg 80mm>120mm som har en höjd på ca 2.5 mm) och sedan en 120mm fläkt skulle innebära en allt för stor tyngd på sockeln. Konstruktionen skulle bli allt för hög och man skulle vara tvungen att hänga upp hela konstruktionen i lådan vilket skulle vara allt för besvärligt. Jag vet att Tricom i u-sala säljer silverado och dom levererar den löst med instruktioner för montering bara för att sockeln inte klarar av tyngden.
August 10, 2002
Men tänk va grymmt att ha en 60mm fläckt och sen klämma på ett 60-80mm rör och på det ett 80-120mm rör och där på en 120mm fläckt som blåser 190 cfm! Snacka om att prollen lär frysa...
January 8, 2001
Ta bort fläkten på flänsen och montera en 120mm-fläkt på en sån här:
http://www.gtek.net/index.php?.....e3d95eafac
över flänsen istället - är väl precis vad du är ute efter? Dessutom är det ingen 'tunnel' utan öppet mellan fläkten och flänsen, vilket dramatiskt minskar ljudnivån :]
.wey
June 16, 2002
ehe... hur smart e det att sätta på en 120 mm på en stackars AMD prolle ???
Och vet ni inte hur mkt en 120mm DELTA väger ??????
Du kan göra som jag: ta bort 60mm, sätt fast ett 80mm galler där 60mm satt och sätt ditt en 80mm fläkt ! Blåser mkt bättre än en 60mm och låter mindre om man har en PAPST fläkt
1 Guest(s)