STORA PROBLEM. Oljud från Eheim 1028 pga luftbubblor. :(|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
STORA PROBLEM. Oljud från Eheim 1028 pga luftbubblor. :(
gardd
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 7, 2003 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör en Eheim 1048, Extreme Pro radiator, 120mm Sunon fläkt, Danger Den Maze block samt en plexiglastank. Tanken sitter på översta 5,25"-platsen och är nästan full. Samtliga nipplar och slangar är 1/2" d v s största dimensionen rätt igenom systemet.

Mitt problem:
Det låter ILLA (susar och brusar från pumpen) på grund av luftbubblor. Hur f*n ska man få bort dem?!!!!
Jag har provat o lufta systemet en miljon gånger genom att skruva av den lilla hatten på vattentanken men det hjälper inte. Borde inte luftbubblorna stiga till högsta punkten i systemet och stanna där ?
Har ni några tips?! Jag är helt desperat. Det känns verkligen inte kul det här eftersom systemet är helt nytt. 🙁

Så här ser tanken ut:

[Image Can Not Be Found]

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
352874
June 7, 2003 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla så allt sitter fast och vrid o vänd lite på datorn så att bubblor som som inte kommer loss hittar en ny väg

gardd
Medlem
352887
June 7, 2003 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej Pim_ Jag har vridit o vänt på datorn men det verkar inte hjälpa 🙁
Finns det andra tips för att kunna få bort luft? Jag kör med lite Water Wetter i , men det är inte för mkt iaf så det blir skum...

HJÄÄLP!!!!!!

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
352911
June 7, 2003 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Är tyvärr teoretiker på vattensystemen så du får hoppas på att ngn annan kan komma med fler tips!

wiero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 830
352929
June 7, 2003 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Den kanske suger ner ny luft från tanken om tanken är för platt och vattnet är turbulent inne i tanken.

gardd
Medlem
352982
June 7, 2003 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

wiero, smart sagt. Fast jag tror inte så är fallet ändå eftersom jag fyllt i rätt mycket vatten i tanken. Dessutom har jag tippat datorn lite så jag är säker på att det inte tränger ned luft i pumpen igen. Jag har provat tidigare att låta luft åka ner i pumpen och det hörs rätt tydligt när det händer. Jag tror att pumpen är trasig. Jag läste på ett ställe att de bussningar som fixerar propellern kan lossna lite grand och det fixar man med lite lim.

På måndag ska jag ta isär pumpen och kolla hur propellern sitter.
Jag kan säga att jag INTE är imponerad av vattentanken so far.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
353219
June 7, 2003 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

asså runt där vid ingången finns det typ en ring som kan vara lite otät... ta bort den grå plastgrejen på o kolla. för där kan det kanske komma in lite luft... min 1250 hade samma problem förut, fast sen så buggde jag en tank o allt blev bra...

aa, och insuget i pumpen kommer direkt från tanken va? annars kan det vara så att det blir knas...

Mattias aka [NH]TheGhozt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
353363
June 8, 2003 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Höj upp pumpen över tanken. Rikta insugshålet neråt. Uthålet i sidled så klart. Och vaja där lite emellan horisontell och vertikalt sedan.

Haft samma problem. Enkelt fixat. Sedan så skjuter den ut bubblorna förbi blocket och radiatorn.

AMD-Linus
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 160
353908
June 9, 2003 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gjorde så att jag fyllde en 10l hink med vatten och sänkte ner pumpen i den, och lät vatten som pumpen pumpade rinna ner i hinken. Och så låter du den köra lite, så är det ingen luft kvar...
Då kopplar du bara på slangen på pumpen under vatten och tar ur pumpen ur hinken...

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
354127
June 10, 2003 - 1:23 am
sp_Permalink sp_Print

i med en droppe diskmedel i vattnet så försvinner bubblorna iaf.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
354786
June 11, 2003 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

Hm, jag får hela tiden stora bubblor i mitt system. direkt efter blocket sätter sig 2-5cm stora bubblor, och om jag flyttar bubblorna till luftningsstället blir det samma sak igen efter en vecka. Kan det vara pumpen? Jag drog åt låsringen vid insuget, för den hade vibrerat loss...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 271
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL