April 27, 2004
Här är en http://www.frozencpu.com/fan-88.html men så här stora är ju inte precis standart för datorer 😀 det är ju knappt 120mm fläktarna är standart i lådorna idag 👿
Elfa har också större fläktar som man skulle kunna montera i en datorlåda men de kostar runt 1100kr st
February 16, 2005
tackar för det..
dom på elfa var lite dyra men den på frozenCpu $50 är ju strax över 350 kr om den fanns i sverige.. cross flow fan till cm stacker kostar ju 300-400kr
54.4db vid 2900 varv.. går ju att sänka men det blir nog till att hålla sig till 120mm ett tag till då...
funderade på om man monterar typ en 200mm:ar i sidan på datorn som insug och sen alla andra fläktar fram bak och i "taket" går som utsug då skulle man ju få ett jävla fint flöde i bruken ... sätter man fram fläktarna i det läget att suga in skulle det luften krocka med luften från den stora fläkten som blåser in massa luft mot moderkortet, när det träffar moderkortet borde det ju tryckas åt alla håll, höger vänster upp och ner så ut sug över allt annard vore väl bäst i ett sånt läge, eller?
August 14, 2001
Det är väl bara att du tar typ villken fläkt som helst... varför måste den just vara avsedd för datorbruk? inte så svårt att montera en kontakt själv, bara hitta en 12V-fläkt, eller köpa en 230 och koppla direkt till nätagget.
Vet inte var du bor, men i alla fall här (i Mariestad) finns det ett företag som demonterar elektronik å så, där kan man hitta mycket roliga saker, till väldigt bra priser... köpte t.ex. relän med sockel (230V 5-poliga 8A, om jag minns rätt) för 5kr styck och samma pris för sockeln, kostade 130kr för relä + sockel på Clas Ohlson, om inte mer, dyrare ändå på Elfa... även hittat en del fläktar och sånt där. Har du något sånt ställe med försäljning rekomenderar jag dig å gå dit... Man kan hitta mycket saker man aldrig tänkt på man saknat 😉
August 14, 2001
Ah, jo.. blir väl lite enklare... kanske..
hm.. skroten? kollat där? lär väl finnas massa kupé-fläktar å saker... är väl antingen remdrivet ett el-motordrivet.. oftast elmotor.. tror jag... skaffa dig en ordentlig radiatorfläkt... Drivs nog på 12V.. =) typ 10A eller nåt...
Jo, är en bra idé faktiskt... är typ behandlingshem och försäljning i ett.. och återvinning... utvecklingsstörda å så som jobbar där, sen har d en liten affär där man kan fynda ibland, typ allt... fläktar, datordelar (mest äldre, typ diskettstationer å sånt, några mindre hårddiskar) diverse elektronik tillbehör från microvågsugnar, tvättmaskiner å annat kul..
January 28, 2004
Finns ett väldigt trevligt nätagg med 140mm fläkt. Finns med 3 stegs inställning och automatik. Bra luftström och knäpptyst, tänkte köpa ett sånt till min nästa dator men blir nog en laptop istället nu när det börjar sitta high end kort i dom. Har för mig att det var av coolmax fabrikat.
January 28, 2004
August 11, 2004
Multiface wrote: Vill inte vara för besserwissrig, men nej North Q aggen har 120mm (har ett själv). Det är väldigt ovanligt med 140mm och uppåt i datorer idag.
Fel! http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL :bgrin:
February 16, 2005
Tack elmor.. dock fel:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=SER det har jag
bra agg, tyst, hyfsat pris, sleevade kablar 4x sata 7xmolex dock 24 pins så jag har en osleevad 20pins konverter... mm..
August 11, 2004
Johan Nicklasson wrote: Tack elmor.. dock fel:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=SER det har jag
Skulle ju bara visa att NorthQ hade nätagg med 140mm fläktar, inte vilket nätagg du hade 😛
January 28, 2004
Tja vad kan man säga, jag hade visst inte så bra koll på aggen som jag trodde, ber om ursäkt.
Själv har jag iallafall ett med 120mm. Kollade på bilden och som det såg ut så borde man inte tjäna så mycket på större fläkt då dom hade metall i vägen för dom sista två centimetrarna (som det såg ut). Klantigt enligt mitt tycke då det hade räckt med att göra ett masknät för att få bättre luftgenomströmning. Kollar man på specsen så verkar det vara på det viset då aggen har precis samma ljudnivå. Men skulle jag köpt nytt agg idag hade man ju lätt tagit det med 140mm fläkten.
Är du nöjd med agget? (positiv och negativ kritik)
February 16, 2005
ska inte be om ursäkt för en sån skit sak.. bättre å kalla mig uppkäfftig å komma hit å spöa mig :p eller försöka i alla fall..skämt åt sido
jo vars som jag sa tidigare:
"bra agg, tyst, hyfsat pris, sleevade kablar 4x sata 7xmolex dock 24 pins så jag har en osleevad 20pins konverter... mm.." dock är det itne den färgen på men den jag har är snyggare i min mening, blank vanlig metall lite mörkare så där guldigt galler.. helt rätt metall galler vid utblåset men det är såpass luftigt så jag tror det gör varken till eller från, just att det va sleevat var en posetiv överaskning för mig, hade jag inte en aning om när jag köpte det, gav dock inte fullpris köpte det bättre beg. 475kr inkl frakt.
mitt gamla sweex agg som satt i lådan lät Väldigt mycket så det var skönt å få ner ljudet.
2 Guest(s)