June 10, 2005
June 10, 2005
June 10, 2005
JohanK wrote: Börja lyssna kolla cpu fläkten kylaren ..
Hoppar den bara mellan 1-4% då är det nog inte virus utan att något håller på att ge upp..Byt ut hela kylaren till cpun
Byta ut kylaren??? Den är helt ny (en vecka eller ngt) & dessutom bland det bästa man kan köpa.
Zalman 7700
June 10, 2005
JohanK wrote: Kolla isf i bios eller liknande program om det verkligen stämmer..
Det låter minst sagt skumt
Jag har tagit bort den & lagt dit ny pasta samt kollat upp om något flugit in i den, men allt ser bra ut, startade om & sjiten ligger fortfarande runt 60 grader trots att jag har klockat ner den till default nu.
Det har varit i princip lika varma dagar hela den här vecka, men idletempen har ändå legat runt 35-40 hela tiden, så det borde inte bero på vädret heller....
Det är bara fan att allt ska strula hela j-a tiden
EDIT: Jag drog ner cpu-fläkten till ett avsevärt mycket lägre varvtal, men tempen gick inte upp, vad tyder det på??
June 10, 2005
June 10, 2005
June 10, 2005
mattan wrote: Finns ingen nyare BIOS till moderkortet då?
Prova att rensa CMOS... Jag vet inte, men skadar ju inte att pröva iaf.
Cmos...du menar återställa burken via en ändringen av chippen på moderkortet?
Nyare bios borde inte vara skälet iomed att det plötsligt bara hände, senast imorse/förmiddags så var tempen som den skulle vara. Jag testade nyss att klocka upp den igen & trots att jag klockade den 13% så rörde sig inte tempen på cpu:n överhuvudtaget????
Jag fattar INGENTING
EDIT: Tog bort hela fläktaset igen (ni som har en zalman 7700 vet vad jag menar), sopade bort dena gamla pastan, lade på ny & satte tillbaka den, fast vred den 180 grader. När jag sedan startate om datorn så stod det att cpu:n hade ändrats (?) & nu kollade jag tempen..
31 grader C...........
???????????????????????????????????????????????????????????????????
Om jag inte var tydlig så....??
??
??
??
Fattar fortfarande inte vad felet var.
Kan man sätta fläkten åt "fel håll"? Måste man byta pastan varje vecka?
Kan fläkten flytta på sig o därmed komma ur position? Jag menar, den väger ju ändå 1.5 kg?
Jag är nöjd att skiten fungerar nu, men vad gör jag nästa gång?
2 Guest(s)