Suga eller blåsa?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Suga eller blåsa?
Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 13, 2002 - 1:37 am
sp_Permalink sp_Print

Tänkte sätta en 80 fläkt till i sidan på min låda. Fläkten ska sitta ganska precis rakt ovanför graffe-kortet och jag undrar om den ska blåsa eller suga.
Har en fläkt nertill på sidan där fram som blåser in och en fläkt där bak under nät-lådan som suger ut. Graffekortet har givetvis fläkt och kylflänsar och jag är ute efter att kyla det, tänkte klocka lite. 😀
Frågan är nu om jag ska sattsa på att dra ut värmen som fläkten på graffe-kortet blåser ut från graffe-prollen eller om jag ska sattsa på att kyla flänsarna på minnena genom att blåsa på kall-luft?
En bonus vore om jag kunde kyla MB:et lite med fläkten också. Det där chippet som blir varmt sitter strax intill AGP-platsen.

UnderDOG
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 571
144206
February 13, 2002 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

Blåsa såklart, annars får du undertryck i lådan då du har nätagg + två chassiefläktar som suger ut och bara en som blåser in luft.

Dessutom är det inte bra att ha två fläktar i sidan nära varandra där den ena suger och den andra blåser, då sugen den ena fläkten ut det som den andra blåser in.

Men då såna här saker är väldigt individuella så är det bästa att PROVA!

//Anders.

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
144218
February 13, 2002 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-02-13 10:19, UnderDOG wrote:
Blåsa såklart, annars får du undertryck i lådan då du har nätagg + två chassiefläktar som suger ut och bara en som blåser in luft.

Dessutom är det inte bra att ha två fläktar i sidan nära varandra där den ena suger och den andra blåser, då sugen den ena fläkten ut det som den andra blåser in.

Men då såna här saker är väldigt individuella så är det bästa att PROVA!

//Anders.

det låter som att du tycker att undetryck är en dålig sak... det är ju bra eftersom att det innebär en temperatursänkning av luften. men jag tror nog som du att han bör ha den så att den blåser, eftersom han inte har så mycket luftflöde i sin låda.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 227
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL