December 7, 2005
WmB wrote: mina kingston value 2*512 kör 37s i 400mhz (divider iofs, men landar där ändå)
kör du dual?? mitt kort stöder inte dual.. o eftersom ja ökat processorn 270x10x3 så va ja ju tvungen att köra ner dom till 166... alltså kör ja nu på 166 uppklockat till 225 ca... d blir ju då 450.. om ja inte har fel? hmm.. o du kör samma med 400... borde inte mitt gå ännu snabare då?? * undrar *
May 23, 2005
skitzophren wrote: [quote=WmB]mina kingston value 2*512 kör 37s i 400mhz (divider iofs, men landar där ändå)
kör du dual?? mitt kort stöder inte dual.. o eftersom ja ökat processorn 270x10x3 så va ja ju tvungen att köra ner dom till 166... alltså kör ja nu på 166 uppklockat till 225 ca... d blir ju då 450.. om ja inte har fel? hmm.. o du kör samma med 400... borde inte mitt gå ännu snabare då?? * undrar *
minns inte storlektsordningen, men dual går i 6400*** och single i 3200***, så dina extra mhz av klockning borde inte klå mitt.
Jag kör i dual. troligtvis därför du känner dig missnöjd
May 23, 2005
skitzophren wrote: är 1000mzh det högsta man kan köra på moderkoten än sålänge? mitt kör max 1000 men finns det högre? vilket märke isåfall??
gillar dfi för deras bios o klockning... iofs inte kört me andra kort... du kanske har ngt förslag på ett bra mkort??
mjäe, jag har dålig erfarenhet av mobos, tyvärr
August 16, 2003
WmB wrote: men dual går i 6400*** och single i 3200***,
jaså? HAHAHAHA tillåt mig att skratta.... det där har jag aldrig hört talas om tidigare, så du menar på fullt allvar att minnena skulle bli PC6400 för att man kör dom i dual? i spel så vinner man någon % (2-3%) som mest, och i kontorsprogram (exel? photoshop?) så har jag hört att man kan kan tjäna upp till 25%, dualchanel är överskattat och att säga att minnena går i 6400 kan väl inte vara korrekt. jag skulle vilja påstå att högre klockade minnen presterar bättre än lägre klockade minnen i dual.
38 sekunder i SuperPi är inte allt för dåligt med tanke på att det inte är några värstingminnen och att processorn bara har 512kb L2 cache.
vad gäller spänningen till minnena så är det vanliga standardminnen så ska du inte gå över 2.8V, om sånna minnen får mer så kan det sluta illa.
sen så heter det inte FSB (Front Side Bus) utan HTT (Hyper
Transport Technology) på A64 systemen.
för A64 så är HT (Hyper Threading) på 1GHz det högsta som standard (oklockat) som finns (5*200)
men bushastigheten (HT) är ingen begränsning idag så man får mer prestanda med en lägre HT men högre CPU/RAM frekfrenser
May 23, 2005
Poontus wrote: [quote=WmB]men dual går i 6400*** och single i 3200***,
jaså? HAHAHAHA tillåt mig att skratta.... det där har jag aldrig hört talas om tidigare, så du menar på fullt allvar att minnena skulle bli PC6400 för att man kör dom i dual? i spel så vinner man någon % (2-3%) som mest, och i kontorsprogram (exel? photoshop?) så har jag hört att man kan kan tjäna upp till 25%, dualchanel är överskattat och att säga att minnena går i 6400 kan väl inte vara korrekt. jag skulle vilja påstå att högre klockade minnen presterar bättre än lägre klockade minnen i dual.
38 sekunder i SuperPi är inte allt för dåligt med tanke på att det inte är några värstingminnen och att processorn bara har 512kb L2 cache.
vad gäller spänningen till minnena så är det vanliga standardminnen så ska du inte gå över 2.8V, om sånna minnen får mer så kan det sluta illa.
Va? Nej, det var inte det jag menade. inte alls. Jag läste något test, om det var här, toms hardware eller swec minns jag inte, där man jämförde single mot dual. Sa ju att jag inte mindes vilken enhet det mättes i, därav ***.
Det var iaf så jag läste, kanske förstod fel..
Men jag överlåter till dig att förklara dual, och gör det så även jag förstår då denna gång.
*mutter*
August 16, 2003
okej, ska försöka, jag kom på vad det var du menade.
med Dual Channel så kan man köra två styckna 64-bitars minnes moduler så att man får 128-bitars bandbredd att överföra data från RAM till CPU. tanken är väl god och i teorin så skulle det kanske bli dubbla hastigheten, men så är inte fallet.
May 23, 2005
var väl detta jag menade iaf, samam som du
"DualDDR har ingenting med minnena att göra i sig, vilka DDR-moduler som helst kan köras i DualDDR. Det har med minneskontrollern att göra. Single channel DDR = 64bit bred buss, och som du säkert gissat så har Dual Channel DDR 128 bitar bred buss. Massa mer prestanda alltså. I teorin..."
från en tråd från 2004 här på NH
fast det känns som jag inte riktigt hittat rätt, dom siffrorna kanske var från någon som inte visste bättre
December 7, 2005
http://skitzophrenic.wingisp.com/1.jpg
http://skitzophrenic.wingisp.com/2.jpg
ja e rätt nöjd med klocken jag fått upp faktiskt, går bra att lira o processorn ligger stabilt på 40grader... 😀
okeej... 😀 ht speeden ligger i 800ca... men som sagt.. .den duger o e stabil.. är inte mästare påklocka men hört att operton är bra? med 1mb cache o så... så ja e sugen på en sån.. ska bara hitta ett bra moderkort..
August 16, 2003
lycka till med att hitta en Opteron, om det är singelcore så är det bara att glömma dom, 144/146 går inte att köpa i affär (jag har väntat på en sedan 9e november, kommer nog aldrig att få den) 148an däremot kan man få tag i, men den kostar 2800kr har jag för mig, men då köper man hellre en San Diego 3700+ som är lite billigare med samma mängd cache. om det är en dubbelpropp så är 165an inte helt omöjlig att få tag i men tillgången är begränsad.
vet inte om du har så akut behov av moderkort direkt då det du har verkar fungera bra och klockar bra
1 Guest(s)