September 27, 2002
Jag har både Zalman CNPS6500B-ALCU och en Super Silent Copper PRO TC undra vilken jag ska använda för att kyla min 2200+.
Nej jag har inte tid/lust att testa båda 2. Hoppas jag kan få tid under påsken, men tills des vilken tycker ni jag ska ta?
Zalman eller Super Silent coppar ? Motivera gärna varför
September 19, 2002
Skulle inte rekommendera zalmankylaren du länkade till eftersom den är till p4... =)
Super Silent Copper PRO kyler bra för sin ljudnivå, men den är inte avsedd för överklockare. Vill du ha en tyst dator & ska köra oklockat så rekommenderar jag den varmt. Men jag skulle säga: Ta inte den med TC, eftersom att med din prolle så kommer den att gå upp i maxvarv bara efter ett par minuter även om du inte gör något. Den låter ändå väldigt lite(20db) så det kommer inte bli högljutt för det.
Har rätt mkt erfarenhet av denna kylare, både det att jag monterar den rätt ofta å jobbets vägnar, plus att jag har en själv. Är mkt nöjd, eftersom jag ändå lyckats klocka rätt bra(se sign) och ändå bibehållit en väldigt låg ljudnivå. Men som sagt, ta den utan TC, det är både onödigt & dyrare. Och som sagt, ska du klocka mkt, glöm båda dom där kylarna & köp nåt bättre som en slk800 eller en 8045'a. Smakar det så kostar det.
September 27, 2002
Specifikationer
Clipfäste
Dimensioner m. fläkt: 90x82x69
Klarar av att kyla upp till AMD Athlon XP 3000+
Passar på Socket A (AMD TBird/AthlonXP/Duron) och Socket 370 (Pentium 3) CPU:er
Hmmmz? p4? Tycker det låter med AMD men kanske jag som tänker fel 🙄
Hade väll inte tänkt klocka så mycket, kanske lite.
Vad har du för temp?
Ljudnivå: 10 - 32 dBa
Vet inte om jag har TC men tror det (ska kolla när jag kommer hem)
Hoppas inte för utan TC liger den fast på 20 dBa...
Så du tycker jag ska ta den här i stället för Zalman?
September 19, 2002
Specifikationerna på den du anger är för arctic coolingkylaren, jag syftade på att zalmankylaren du länkade till var tänkt för p4. Strunt samma. Jag personligen skulle väl säga arctic cooling utan TC. Jag själv ligger på max 55 grader full load med nedanstående överklockning. Kör jag allt standard går den väl mellan 40-48 grader nånstans.
September 19, 2002
Du får väl helt enkelt prova om du nu redan har den hemma. Det kan gå att koppla ur tc-funktionen, vet inte hundra hur den funkar dock... Lär vara nån termistor lr nåt som sitter lagom undangömd, om du hittar en sådan så ta bort den & kortslut kablarna isf. Det bör leda till att fläkten antingen går fullt hela tiden eller inte alls. Går den inte alls så klipper du helt enkelt av sladdarna som termistorn satt mellan. 😛 Eller så gör du i omvänd ordning, kanske är mindre omständigt när jag nu tänker efter...
Frågan är dock om fläkten kommer att gå lika tyst som den utan TC, eller om det sitter en annan fläkt på TC-varianten. Prova & se. Maxvarven på standardmodellen är 2500rpm om jag inte minns helt fel.
November 5, 2002
Jag har en cnps6000AlCu och den funkar turbo måste jag säga. http://www.zalman.co.kr/images.....0cuala.gif
Om du har den till p4an så är väl den kanske inte att rekommendera, fast jag gillar zalman. De har bra o tysta lösningar. Ok de kan låta de med, men kör man med måtta så 🙂
October 7, 2002
[ToMaHaWk wrote: ]Du får väl helt enkelt prova om du nu redan har den hemma. Det kan gå att koppla ur tc-funktionen, vet inte hundra hur den funkar dock... Lär vara nån termistor lr nåt som sitter lagom undangömd, om du hittar en sådan så ta bort den & kortslut kablarna isf. Det bör leda till att fläkten antingen går fullt hela tiden eller inte alls. Går den inte alls så klipper du helt enkelt av sladdarna som termistorn satt mellan. 😛 Eller så gör du i omvänd ordning, kanske är mindre omständigt när jag nu tänker efter...
Frågan är dock om fläkten kommer att gå lika tyst som den utan TC, eller om det sitter en annan fläkt på TC-varianten. Prova & se. Maxvarven på standardmodellen är 2500rpm om jag inte minns helt fel.
TC är mellan 10-32 dB och snurrar (reservation för minnesfel) 3500 rpm, så nä, det är inte samma fläkt på den...
EDIT: upp till 3500 rpm ska det förstås vara
September 27, 2002
Skrev fel har en AMD fläkt
http://www.gtek.net/index.php?.....7b64be170d
Men tillbak till min fråga ska jag Zalman CNPS6500B-ALCU eller en Super Silent Copper PRO TC?
Fan båda verkar ju suga 🙁
October 7, 2002
Jag har inte läst de andra svaren jättenoga men nog är jag nöjd med min AC SS Pro TC (dvs icke-Copper!). Den är tyst, och kyler min TB1400 utan minsta problem, till och med ett litet utrymme för överklockning (dock inte enormt stort, men för det på den processorn krävs såvitt jag vet tur + extremt bra kylning). Eftersom TB1400 är den mest effektutvecklande processorn AMD överhuvudtaget tillverkat, vill det inte säga alldeles lite...
Med tanke på att din processor ligger bättre till i serien (antar att det är en thoroughbred b), så borde du kunna klocka lite även med den kylaren (mot att den går på högre varvtal förstås! Den ska klara ända upp till XP2800+ nämligen, även denna Thoroughbred B...
September 19, 2002
TC'n är bättre om du har en processor som sällan går över 45 grader, dvs en typ duron. Då håller du oftast lägre ljudnivå än standardvarianten. Men kör du XP så blir det oftast tystare med den utan TC. Om du inte ska klocka så mkt så kör AC. Du kommer nog ändå att ha lite utrymme för O/C som påpekats ovan av mannen med 1400'an.
September 19, 2002
Med din processor så spelar det ingen roll. Om du tar bort TC-funktionen så kommer ju fläkten att gå på 3500rpm hela tiden. Om du inte tar bort TC-funktionen så kommer den att vara svintyst första minuterna, sen när prollen går upp i temp kommer fläkten att gå upp i maxvarv, så det enda som händer är att datorn är tyst ett tag. Kylaren låter ändå inte mycket även om det är TC på den, så prova köra med den & se om du blir nöjd först.
1 Guest(s)