October 14, 2007
Efter mycket strul med min dåliga 2600K och ett Asus mATX moderkort som inte ville fungera alls bestämde jag mig att ge mig på Superpi 32M med goda gamla 1366 plattformen igen. Först och främst med CPUn i 4Ghz, för att mest fokusera på prestanda och inte bara snabbast möjliga tider. Kanske inte det mest intressanta för de med lite tålamod, men när det väl börjar gå bra så blir det genast mycket roligare 🙂
Hur som helst fick det alltså bli att köra Rampage 3 Extreme + i7 980X, där mina dominator GT 1866C7 minne fick stå för den största variabeln i pi-tweakandet. Långt ifrån perfekt med tanke på att dem flesta seriösa 32M benchare kör med Corsair GTX2 minne, som kostar ~200 dollar per styck .. men det fick duga helt enkelt..
Jag började med en ren installation av Win XP SP3 .. resultatet med ooptimerade settings och utan några som helt windows tweaks blev väll rund 08.59.00... dvs inte bra alls. Men genom att ändra några enkla inställningar i windows, och ändra minnesmultipel och timings blev resultatet bättre och landade på ca 08.48.. detta utan Copy-Waza eller CDT. Med dessa tweaks, dvs en heltweakad runda hamnade man senare på 08.44, varefter det blev allt svårare att ytterliggare gå ner i tid . Istället för sekunder började man tjäna tiondelar istället, för varje optimering man gjorde.. Man blev nästan lite tveksam till sin egen förmåga att tweaka fram bra resultat i superpi då det finns en del folk som lyckas med under 08.40 minuter i 4Ghz, men efter mycket testande med subtimings gick tiden ner till 08.40.031 .. detta med endast intels boxed kylare och en fläkt på minnena där minnes spänningen nu låg på 1.85v. Nästa steg fick bli att ta fram min SS och försöka höja Uncore frekvensen ytterliggare från 4Ghz som jag körde på luft. Rätt som det var kunde man nu köra upp emot 4600mhz Uncore, men resultatet var bara snåla 1.5 sekunder bättre än innan. Det som fanns kvar att göra var att ytterliggare optimera min rutin av copywaza lite, och ännu en gång gå genom samtliga subtimings. Till slut började det likna nåt, och blev det resultat på 08.38.200, och genom att fortsätta köra med samma inställningar och timings, i förhoppning på en bra runda så lyckades man äntligen ta 08.37 .. mitt nya personbästa, woho 😛
Nu är det dock dags att ge sig på 32M Low-Clock-Challenge som hålls borta på XS. Det hela går ut på att plocka resultat precis under minutgränsen, med så låg klockfrekvens som möjligt. Dvs att man kanske siktar på ett resultat som är precis under 9 minuter, med lägst möjliga klocks.. inte för att man tjänar så mycket på det, för man får inga hwbot poäng om man nu är ute efter det.. men det kan vara kul att jämföra prestanda med andra som kör i liknande frekvenser och med liknande hårdvara. I och med att man kan optimera så mycket i Superpi, så ser man kanska tydligt vilka som "know their stuff". Rätt kul enligt mig 🙂
aja.. blev lite väl mycket text märker jag..
vore iaf kul om ni andra som fortfarande sitter med 1366 plattformen kunde vara med... det finns mycket att lära sig när man sitter och benchar 32M såhär har jag märkt .. så det är bara att rekommendera (dock VÄLDIG tidskrävande!)
Hehe jag fattar verkligen inte att ni orkar, imponerande arbete och fina resultat Henry!
Tekniknörd som gillar att träna.
October 14, 2007
Anton Karmehed;1262126 wrote: Hehe jag fattar verkligen inte att ni orkar, imponerande arbete och fina resultat Henry!
Hehe, du är nog inte ensam om det 😉
Men samtidigt som jag förstår att folk tycker det är lite drygt med bara siffror på skärmen, och små förbättringar vid ökat frekvens, så är det faktiskt inte så illa när man håller väl på med det. Det är liksom en tävlingsgren precis som alla andra, och det gäller att lägga ner tid för att få fram ett bra resultat. Att plocka bästa resultatet med klockfrekvensen låst till max 4Ghz kan vara precis lika svår, eller kanske till och med svårare än att ta tex världsrekordet med singel GPU i 3dmark06. Samtidigt är 4Ghz 32M tillgängligt för fler deltagare, och är det ett enligt mig ett bra sätt att se vad folk kan och är beredda att anstränga sig för, där inte dyr hårdvara får vara en ursäkt 🙂
@Crotale... yess, den fungerar fortfarande alldeles utmärkt. -55 Idle och mellan -50 och -40 beroende på vilken benchmark man kör, och hur många kärnor som är aktiva .. duger för det mesta 🙂
October 14, 2007
Nu har jag även hunnit testa MSI Big-Bang XPOWER, dock utan större framgångar. Kortet har flera små luriga problem som hindrar från att nå bra superpi tider. Ett exempel är B2B timingen MÅSTE höjas till minst 10 för att minnena ska fungera i över 950Mhz. Detta ställer såklart till det prestandamässigt då man tappar en hel del sekunder. Det verkar även vara lite problem med andra subtimings, så som tWTP, WtR diff dimms och WtR diff ranks som inte alls kan köras lika tajt som på rampage 3. Hur som helst ... hittills har jag inte lyckas få fram resultat på under 08.45.. blir väl att ge 900mhz CL6 ett försök det också, men oftast tappar man lite på det jämfört med 1050 cl7. Aja ... återkommer med mer resultat 😛
February 12, 2003
Eftersom det nu ändå handlar om SuperPI 32M kan jag bumpa lite... Jag är totalanalfabetiker i 32M, tycker inte det är speciellt kul, men jag fick till det här (som inte är speciellt bra) i morse:
[Image Can Not Be Found]
http://hwbot.org/community/sub.....n/2138769_
Hårdvaran brukar jag inte ha några problem med, men att tweaka... Fy helvete. 😛
October 14, 2007
February 12, 2003
ME4ME;1263253 wrote: nice ... haha fet NH logga, och CPU-Z över Techsweden texten
... det kan bara inte vara avsiktligt gjort, eller hur Jonas :=men rätt fin cpu du fått tag på.. 5G uncore / tripplechannel / 937 6-6-5... inte illa det!
tror resultatet kommer räcka rätt långt 🙂
Nej, det var absolut inte meningen, de bara öppnades där. NH-vattenmärket hamnade där automatiskt när jag kopierade över filen från USB-minnet till min 24/7-burk, den gör det med alla bilder. 😀
Hade jag kunnat tweaka hade nog 5:52-55 varit möjligt iaf, som det är nu kör jag bara en Waza och ser glad ut, ungefär. Jag lyckades förresten köra 6-6-5-16 i 965MHz också, med ännu högre Uncore, men det var inte stabilt nog, var några sekunder långsammare redan vid loop 2.
Btw, jag hade god lust att PS:a in ASUS- och Corsair-loggor i bilden, men hejdade mig lite innan. 🙂
1 Guest(s)