December 7, 2003
Vilken kylare ska jag ha till min +2600 som sitter i ett NF7-S V2.0?
Var helt inställd på swiftech, sen såg jag att SLK var rätt bra också. Jag har ingen riktig koll på vilka modeller det finns, men jag skulle väl gissa att SLK 947u är den bästa av SLK:arna? Ska jag ta den bästa SLK:n , eller ska jag ta Swiftech? SLK 947u kostar ju bara 439:- på Gtek medan Swiftech:en kostar som lägst 549:-. Värt skillnaden?
July 3, 2003
nej, skillnaden är inte värt det, slk-947u presterar minst lika bra som swiftech, om inte bättre! det säger oftast sig självt att ren koppar kyler bättre än koppar kombinerat med aluminium... de anser jag iaf... 😉 dock kanske man ska ha en kraftig fläkt på slk-947u om man vill ha überkyla på sin prolle, kollat på en fläkt som låter som en hårfön själv, vill ha den för att den ger 119 CFM 😉 dock kanske inte det bästa valet 😉 😛
November 4, 2001
Beror helt på utformningen.
Zalnmans kylare är ett förbannat bra val
Sen gäller följande:
Koppar leder värme bättre mellan fasta kroppar, därför lämpar det sig för att användas som bas.
Alu å andra sidan avger värme bättre till luft än vad koppar gör.
En fläns med kopparbas med alustavar är därav optimalt förutsatt att kontakten mellan kopparen och alun är vädigt bra..
December 18, 2002
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
Där har du... du får nog ingen bättre flärre för under 300:- idag! 🙂
ggl
August 14, 2001
Payroouz wrote: Vilken kylare ska jag ha till min +2600 som sitter i ett NF7-S V2.0?
Var helt inställd på swiftech, sen såg jag att SLK var rätt bra också. Jag har ingen riktig koll på vilka modeller det finns, men jag skulle väl gissa att SLK 947u är den bästa av SLK:arna? Ska jag ta den bästa SLK:n , eller ska jag ta Swiftech? SLK 947u kostar ju bara 439:- på Gtek medan Swiftech:en kostar som lägst 549:-. Värt skillnaden?
Funderar på det du skrev om att ren koppar var bättre än koppar/alu, tror det var här på forumet jag läste det, annars va d nån annan stanns 😉 iaf att alu var bättre på att avge värmen mot luften än koppar, vet som sagt ej källan så kan inte lova det är så, men iaf vad jag hört... dock leder ju kopparn värmen bättre så kanske vinner så sett.. jag vet ej...
October 6, 2002
det är bara slå upp en vanlig formelsamling så ser man att koppar leder värmen i sig bättre inuti sin egen "kropp"..
det vill säga.. Den får bort värmen fortare från cpun och flänsen blir på så sätt varm..
Däremot leder aluminium ut värmen till luften bättre.. Dvs kyler av flänsen som är varm. Men däremot absorberar inte aluminiumet värmen från cpun lika bra..
Så enligt min slutledningsförmåga är en kombination av dessa två bäst om du vill ha en tyst dator.. dvs en fläkt som blåser lite och snurrar långsamt.
Om du ändå ska klocka som fan så är en fläns helt i koppar att föredra, detta tillsammans med en fläkt som låter som en dammsugare och blåser ännu mer är den bästa luftkylda lösningen som går att få. dock endast ur kylningssynpunkt!
September 19, 2002
Frisk wrote: [quote=Payroouz]Vilken kylare ska jag ha till min +2600 som sitter i ett NF7-S V2.0?
Funderar på det du skrev om att ren koppar var bättre än koppar/alu, tror det var här på forumet jag läste det, annars va d nån annan stanns 😉 iaf att alu var bättre på att avge värmen mot luften än koppar, vet som sagt ej källan så kan inte lova det är så, men iaf vad jag hört... dock leder ju kopparn värmen bättre så kanske vinner så sett.. jag vet ej...
Swiftechen är klart bättre om du är ute efter bra kylning kombinerat med låg ljudnivå. Den utnyttjar ju verkligen en 92mm fläkt, så om man tar en papst 92mm & kopplar i 5v på den så har man tyst & bra kylning. SLK'n kan man ju montera en 92mm på, men då hamnar en stor del av luften bara på sidan om kylflänsen, det optimala(kylningsmässigt) är att använda sig av en 80mm med väldigt högt luftflöde på den.
Så:
Tyst/Bra kylning: Swiftech + papst 92mm fläkt i 5v
Högljudd/Skitbra luftkylning: SLK + valfri värstingfläkt 80mm
Har personlig erfarenhet av båda kylarna kan tilläggas, föredrar helt klart swiftechen. Jag anser att det är skitlite pengar, jag menar det handlar om en hundring eller två i skillnad, har man inte råd med det så köper man inte sån här kylning. 😉 Ska det va så ska det va som man säger.
EDIT: Fan Nattmannen hann före... Jaja, vi kompletterade väl varandras inlägg litegrann. 😉
August 14, 2001
Nattmannen wrote: det är bara slå upp en vanlig formelsamling så ser man att koppar leder värmen i sig bättre inuti sin egen "kropp"..
det vill säga.. Den får bort värmen fortare från cpun och flänsen blir på så sätt varm..
Däremot leder aluminium ut värmen till luften bättre.. Dvs kyler av flänsen som är varm. Men däremot absorberar inte aluminiumet värmen från cpun lika bra..
Så enligt min slutledningsförmåga är en kombination av dessa två bäst om du vill ha en tyst dator.. dvs en fläkt som blåser lite och snurrar långsamt.
Om du ändå ska klocka som fan så är en fläns helt i koppar att föredra, detta tillsammans med en fläkt som låter som en dammsugare och blåser ännu mer är den bästa luftkylda lösningen som går att få. dock endast ur kylningssynpunkt!
Tack för infon, hade vart inne på samma tankebanor men eftersom jag inte visste om det var så vågade jag inte yttra mig, tänkte så att alu har ju lägre densitet, altså mindre massa att "lagra" värmen i, därför behövde "få bort" den, å var väl delvis rätt... så tack för infon!
1 Guest(s)