October 9, 2001
December 23, 2000
On 2001-10-10 10:18, [SilencE] wrote:
j**lar vad du klockar... ska köpa 1400 snart (kankse athlon xp....)
vad har du för kylning?
Om jag minns rätt så har peter en volvo 245 radiator med en massa fläktar på och en Eheim 1250 pump, och ett hemmabyggt kopparblock samt ett Abit KT7A Extreme från tjcomputer upp till 2.6CoreVolt..
Skall själv snart bygga ett eget block och får min pump denna vecka eller nästa (eheim 1250) och så skall jag försöka hitta en lastbilsradiator att kyla med 😀
December 23, 2000
Hehe, jo, har en 1250, men har inget eget block än, men det kommer. Kör inte med radiator utan med bongokylare. Vattnetempen ligger på en ca 2 grader under rumstemp. Med en 120mm panaflo på 5V!
PS. Radiatorn är från en Merca, och bra mycket större än den från en 240 😀 DS.
[ Detta Inlägg ändrades av: peter den 2001-10-10 17:01 ]
June 15, 2001
August 29, 2001
On 2001-10-10 17:00, peter wrote:
Hehe, jo, har en 1250, men har inget eget block än, men det kommer. Kör inte med radiator utan med bongokylare. Vattnetempen ligger på en ca 2 grader under rumstemp. Med en 120mm panaflo på 5V!PS. Radiatorn är från en Merca, och bra mycket större än den från en 240 😀 DS.
Ehhh...Vattnet kan inte vara UNDER rums temp...Omöjligt! Hur skulle det gå till?
January 9, 2001
On 2001-10-11 20:21, Tjoppen wrote:
On 2001-10-10 17:00, peter wrote:
Hehe, jo, har en 1250, men har inget eget block än, men det kommer. Kör inte med radiator utan med bongokylare. Vattnetempen ligger på en ca 2 grader under rumstemp. Med en 120mm panaflo på 5V!PS. Radiatorn är från en Merca, och bra mycket större än den från en 240 😀 DS.
Ehhh...Vattnet kan inte vara UNDER rums temp...Omöjligt! Hur skulle det gå till?
Finns en kul lag som säger att det krävs energi för t.ex. vatten att gå från en form till en annan. Genom att öka avdunstningen kommer då resterande vatten att bli kallare.
Har du funderat på varför du fryser när du går ur duschen och inte hunnit torka dig... Vatten avdunstar och kyler ned dig . Eller varför man känner hur det blåser genom att slicka på fingret och hålla upp det i luften... finns hur många vardagliga exempel som hellst..
Så helt omöjligt är det nog inte..
April 5, 2001
hmm din värmeteori köper jag inte riktigt.
Anlenigen att du fryser där du kommer ut ur duschen är att värmeövergångstalet för vatten är högre än för luft. Dvs vatten leder värme bättre än luft. Vattnet leder alltså bort värmen från din kropp, och du börjar att frysa. Du kan heller inte komma under rumstemperatur på vattent, såvida du inte har något som kyler. Om du lyckas med detta skulle hela energilagen stjälpa.
September 3, 2001
Det där om att ha vatten till något under rumstemperaturen fungerar perfekt!
Läs värmelära och ut och ta fram ett stuprör. Sätt en fet fläkt i toppen och runt om hela stupröret fäster du munstycken som finfördelar vatten till ånga. led vatten till genom slangar till munstyckerna med ett bra tryck och slå på fläkten. Gör hål i röret på mitten och sätt trattar där så luft kan komma in men inte vatten. Sätt en vatten behållare under hela grejen. (uppsamlingskärl) principen bli att du sprutar in vatten ånga som kondenseras igen av det när det träffar insidan av stupröret. Fläkten får viss ånga att försvinna(ENERGI) och den resterande vattnet som kondenserat rinner ner i uppsamlingskärlet. Den vätska som ligger i uppsamlingskärlet har något mindre temp än omgivningen. Klart.
Detta är ganska svårt att förstå man måste se det i praktiken. Det finns bättre lösningar, men den här beskriver så alla förstår.
/kling
January 9, 2001
On 2001-10-11 20:50, lumpa wrote:
Anlenigen att du fryser där du kommer ut ur duschen är att värmeövergångstalet för vatten är högre än för luft. Dvs vatten leder värme bättre än luft. Vattnet leder alltså bort värmen från din kropp, och du börjar att frysa. Du kan heller inte komma under rumstemperatur på vattent, såvida du inte har något som kyler. Om du lyckas med detta skulle hela energilagen stjälpa.
Vilken temperatur duschar du i? Fryser du när du duschar? Enligt ditt sätt att tänka fryser du röven av dig både när och efter du duschat.. Det brukar inte jag göra..
Huruvida du köper min teori eller inte är upp till dig . Så är det iaf . Prova att köpa en vattenflaska (sån alla militärer sett), med tyg utanpå. Doppa den i vatten och låt den ligga en stund (så vattnet i tyget avdunstar) njut sen av kall dricka. Som sagt finns mängder av exempelt på den här _grundläggande_ fysikaliska principen. Kan vara bra att kunna sånt ibland...
[ Detta Inlägg ändrades av: TurboBird den 2001-10-11 23:14 ]
August 28, 2001
On 2001-10-11 18:18, EiN_BäVeR wrote:
men amd suger i klockvänlighet det ska vara p4 dåden ändå amd som lockar är den nya athlonxp 1800 (1533 mhz)
JASSÅ.......
PS...FAN vad ni kan killar, jag blir tårögd :worshipp: :worshipp:
[ Detta Inlägg ändrades av: Tratten[DEI] den 2001-10-12 01:04 ]
December 20, 2000
On 2001-10-11 23:13, TurboBird wrote:
On 2001-10-11 20:50, lumpa wrote:
Anlenigen att du fryser där du kommer ut ur duschen är att värmeövergångstalet för vatten är högre än för luft. Dvs vatten leder värme bättre än luft. Vattnet leder alltså bort värmen från din kropp, och du börjar att frysa. Du kan heller inte komma under rumstemperatur på vattent, såvida du inte har något som kyler. Om du lyckas med detta skulle hela energilagen stjälpa.Vilken temperatur duschar du i? Fryser du när du duschar? Enligt ditt sätt att tänka fryser du röven av dig både när och efter du duschat.. Det brukar inte jag göra..
Huruvida du köper min teori eller inte är upp till dig . Så är det iaf . Prova att köpa en vattenflaska (sån alla militärer sett), med tyg utanpå. Doppa den i vatten och låt den ligga en stund (så vattnet i tyget avdunstar) njut sen av kall dricka. Som sagt finns mängder av exempelt på den här _grundläggande_ fysikaliska principen. Kan vara bra att kunna sånt ibland...
[ Detta Inlägg ändrades av: TurboBird den 2001-10-11 23:14 ]
Lumpa, kolla i ett Mollierdiagram, där kan man ta reda på det mesta när det gäller luft och vatten. I detta diagram finns också en graf som kallas "våta termometerns temp" som visar just tempskillnaden man maximalt kan få. Nu var det ett tag sen jag pysslade med detta men om jag inte minns fel så beror nog också kyleffekten på luftens relativa fuktighet. Ju torrare luft desto bättre kyleffekt pga av luftens förmåga att snabbare hjälpa vattnet att dunsta. Jaja, hoppas det hjälpte lite.
Höll på att glömma bort huvudfrågan här. Kör min t-bird 1.4 stabil vid 1.6 med en sk6'a och coppershim. Tempen strax över 50 grader vid belastning.
/P-O
[ Detta Inlägg ändrades av: P-O den 2001-10-12 06:48 ]
1 Guest(s)