Ta bort IHS på P4 med peltier?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ta bort IHS på P4 med peltier?
The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 936
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 2, 2007 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har varit utanför hårdvarumarknaden ett par år nu, och trots att jag letat gott och väl i en dryg timme med google så har jag bara hittat trådar som är minimalt relevanta och åsikterna verkar gå isär.

Mitt moderkort med tillhörande AMD64 3000+ gick upp i rök häromdagen, och jag fick tag på ett Asus P4P800-SE med tillhörande P4 2.8Ghz (SL6WT) för en schysst penning (900kr).

Jag kör ett peltiersystem i 15V med god luftgenomströmning och har tidigare fått ner min 3000+ till -4 grader Celcius.

Vad gäller nu för tiden? Och vad gäller för P4 (jag har inte kört intel sedan min 600Mhz PIII)? Ska jag ta bort IHS:en? Folk med luftkylning verkar ju komma ner 3-5 grader i idle-temp, men jag hittar inga erfarenheter av peltiersystem, eller vattenkylningssystem över huvud taget. Det man hittar är bara spekulationer och åsikter...

NiCKE^
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 708
1150061
August 2, 2007 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska du ta bort IHS:en på P4an? Hoppas du vet att den sitter fast med nått slags "lödtenn" i coren, så gör du fel pajjar du prollen.

I trust everyone, it's just the devil inside I don't trust

Overclockers.se

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1150062
August 2, 2007 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har inte speciellt mycket att tjäna på att ta bort om man jämför med risken att den går sönder. Jag kör med IHSen på den jag har rullandes för det är inte värt det.

//Andreas

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 936
1150067
August 2, 2007 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

NiCKE^ wrote: Ska du ta bort IHS:en på P4an? Hoppas du vet att den sitter fast med nått slags "lödtenn" i coren, så gör du fel pajjar du prollen.

Det här är som sagt socket 478. Lödningarna började inte göras förrän socket 775.

Delph1 wrote: Du har inte speciellt mycket att tjäna på att ta bort om man jämför med risken att den går sönder. Jag kör med IHSen på den jag har rullandes för det är inte värt det.

//Andreas

Varför skulle den gå sönder? Tänker du på snedbelastning från kopparblocket så har det aldrig hänt mig. Har tagit bort IHS:en från ett flertal processorer (visserligen bara AMD) och har genom åren kört ett rätt bra gäng olika sorters kylare inom luft och vattenkylning. Har aldrig någonsin varit med om en knäckt kärna, kan inte förstå hur man lyckas.

Det jag undrar över är huruvida jag får någon prestandaökning av att ta bort den, gentemot att låta den sitta kvar. Finns det verkligen ingen som mätt upp före- och eftertemperaturer vid IHS-borttagning på ett peltierkylt system? 🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1150070
August 2, 2007 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Kärnan har en tendens bli skadad även med 478 prollarna, även om det är betydligt enklare än med den senare generationen. Hur som helst, skillnaden är främst i temperatur och väldigt liten skillnad i överklockningsgrad. Man brukar kunna se några graders förbättring, men väldigt liten skillnad (om någon) i överklockning.
Just peltier var tyvärr många år sedan jag några tester med, men det ovan gäller med luft, vatten och kompressor i alla fall.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 78
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL