June 5, 2004
Tjenare
Nybliven medlem och tillika novis vad gäller överklockning. Har "kollat" runt på Faq sidorna men likväl så behöver jag lite hjälp på vägen.
Mitt nuvarande system består av följande:
Asus A7n8x - deluxe ( nforce2 )
twinmos pc 3200 dual channel ( 400 mhz )
xp 2600+ ( thourougbred )
grafikkort: Hercules radeon 9800 pro ( 128mb )
Kylare, cpu: Noise Control Copper Heaven Ultra Tweak ( 92mm papst )
Vad jag behöver hjälp med kommer säkerligen inte som en chock för er, det avser naturligtvis överklockning. För tillfället så har jag klockat cpu´n upp till 2000mhz, problemet jag har haft vid högre klockfrekvenser är värme utvecklingen, kanske inte så konstigt då jag använder mig av luftkylning. Problemet är dock att jag tycker att värme utvecklingen fortfarande är för hög, och det trots att jag nu "endast" kör den i 2000mhz. Värmen ligger och pendlar runt 45/50 grader när datorn är i "idle" läge. De "program" jag använder mig av för att kolla tempen är Asus probe och biosén. Jag vet inte hur tillförlitliga dessa är, det verkar i vart fall som om asus proben "listar" tempen mellan 5-10 grader lägre än vad biosén gör ( ovanstående temp är från asus proben).
Inställningarna jag har gjort ser ut som följande ( jag hoppas att jag fått med allt av vikt här )
fsb: 200mhz ( 166mhz default )
mult: 11.0
v core: 1.6 ( default )
har inte rört något annat, såsom minnen och grafikkort.
Vad jag skulle vilja ha hjälp med är justeringen av klockningen som jag har gjort, bla om jag kan ändra något som får ner tempen osv. Och självfallet om jag har gjort helt "tokiga" inställningar sett till prestanda, stabilitet osv. Jag har förstått det som om det skiljer sig mellan cpuér som på pappret är lika, men jag ber er ändå om i vart fall om hjälp i rätt riktning.
tack på förhand
mvh
larsioni
August 16, 2002
200*11 är väl 2200??? så kör du din prolle i 2ghz som du skrev eller 2.2ghz? aja...
45-50 grader ungefär i idle är egentligen ingen panik... om du känner att du har mer att klocka så kan du ju köpa en bättre kylare för ett par hundra... sen så är ju inte t-bred den bästa överklockaren, men men...
June 5, 2004
Tjenare
Tempen i chassit kan jag inte svara på, tempen på moderkortet är dock 28/29 grader. Vad avser min kylning så borde den vara tillräcklig, har två 80mm fläktar fram, två 80mm fläktar bak och slutgigen två 92mm fläktar på vardera sida om chassit. Tycker att det rimligtvis borde räcka. 80mm fläktarna är av märket papst ( 12 db ) 92mm fläktarna är av märket ( Zallman ). Jag är/var medveten om att papst fläktarna inte skyfflar så mycket luft, jag köpte dem var att få ner ljudnivån. Däremot Zallman fläktarna sköter den biten bättre. Jag resonerade som så att det skulle räcka förutsatt att jag fick en bra genomströmning av luften i chassit. Vilket jag faktiskt tycker att jag har.
Har ni några andra ideér så delge mig gärna dom, jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.
Ni skall också ha ett tack för att ni tar er tid
January 8, 2003
Du har inte en papst 12db på kylningen? Om du har det så skulle jag rekomendera en fläkt som det går att ställa varvtalet på (ex TT smartfanII) så att du kan höja varvet när du klockar å sänka när du vill så den inte väsnas för mycket. Min 2600+ klockar finfint, 2400mhz är inget som helst problem, kunde nog kört högre om inte Asus varit så snåla med vcoren som max går att ställa på 1,85volt. Max jag varit uppe i när jag lånade ett Epox kort är iaf en bit över 2600. Körde då den i ett öppet fönster på vintern så den var lite kall ~12 grader. Min bios visar med en temp på typ 10grader eller varmare än speedfan gör i win.
June 5, 2004
Lord-kvadd
Cpu kylaren jag änvänder mig av är en av marknadens bästa...punkt, kolla upp en reccension om du vill. ( thermalright slk900 )
edit: Tjenare Dadde, nejdå, jag använder mig av en tempstyrd 92mm papst fläkt. Den du nämde i din "post" kanske är bättre då jag har överklockat, för tidigare så dög papst fläkten riktigt bra faktiskt. Dadde en fråga: tycker du jag skall höja v coren eller räcker det jag nu kör på ? ( 1.6 )
Tack för tipset.
January 8, 2003
Höja vcoren behöver du inte göra föränn datorn börjar bli instabil och vill starta om sig ofta. När du höjer vcoren blir dessutom procssorn lite varmare. Min håller sig på 40-42 som mest beroende på temp i rummet och vilket varvtal jag har påå fläkten som mest när jag kör klockat. Och den idlar på 37 grader i win med 3000 varv/min på fläkten. SLK brukar vilja ha lite lufttryck för att kyla riktigt bra, vet inte hur mycket din 92mm fläkt blåser men du kan alltid prova med någon av dina Zalman som du sa var lite högludda. Annars e ju allt under 60 grader inga problem som sagts ovan.
April 20, 2002
Att temperaturen höjs då man höjer Vcoren är inte alltid sant.
Provade idag att höja från 1.6v till 1.65v och tempen på prollen sänktes från 54° till 51° i fullload.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
April 20, 2002
Att mäta tempen MBM5.
Att få den att köra fulload Prime95.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
June 5, 2004
Hej igen grabbar
Har nu installerat MBM5 och får följande temps:
chassi: 26 grader
Cpu diod: 64 grader ( är vad ? )
Cpu socket: 50 grader
Har som sagt vad klockat ifrån ca: 1900 mhz till 2200 mhz, vore intressant att få era synpunkter på tempsen. Jag själv tycker att de är ok
April 20, 2002
larsioni wrote: Ok Tintin
Kanon, då vet jag det.
Tack
Ingen fara...:D
Angående tempen är jag inte rätt person att svara på det.
Funderar fortfarande på vilken temperatur som man egentligen max ska köra det på. Vissa säger 65 max medan andra säger att det kan gå strax över 70 utan att prollen tar skada.
Den temperaturen du skrev, det är nog intressant att veta om det är i idle-läge eller fuload.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
June 5, 2004
Tempen är i idle läge, kanske tveksamt vad avser cpu´n jag vet inte. Glömde tyvärr att nämna att det var i idle läge och inte i "fullload" i mitt förra inlägg. Hoppas dock att det är hyfsat ialla fall. Gissar på att när man tex spelar 3d spel osv att tempen går upp med 10/15 grader, vad tror du själv ? om du ser till tempsen i din burk.
April 20, 2002
Ja det kan nog stämma. Mycket olika på olika system men runt 10-15° höjning får man räkna med.
Det verkar som din processor inte får tillräcklig kylning i alla fall. Med en chassitemp på 26 borde det ligga lägre än 50° tycker jag.
Min chassitemp ligger på runt 27-30° och så ligger processortempen i idle runt 40°.
Jag har den prollekylningen jag fick med prollen för övrigt.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
June 5, 2004
Hmm...ok, då kanske jag skall byta fläkt på cpu kylaren, för tillfället så använder jag mig av en 92mm papst fläkt, med temp styrning.
Du verkar ha en jäkligt bra kylare om den fixar en överklockning med de "låga" ? temps som du har. Var intressant det där du nämde om att höja v coren och på så sätt få en lägre temp på cpu´n..skall testa det
April 20, 2002
Ja prova det.
Inte säkert dock att det hjälper hos dig.
Kolla också att det inte är massa damm i kylflänsen. Märkte att det var det hos mig och efter att ha rensat med dammsugare där så sänktes tempen ett par grader också.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
1 Guest(s)