April 21, 2001
Jag har en taisol copperbase kylare på en 1.4 . Den kyler hyffsat men låter förjävligt. Är det någon som provat att byta ut den fula, billiga lilla fläkten som sitter på som orginal mot en 3000rpm's papst fläkt? Skulle det fungera?
Hur mycket värme tål processorn? Ska inte ha kvar den i 15 år, det gör inget om den pajar om två år eller liknande. 70 grader? Min ligger på 53 grader full load nu, fast då är det varmt i lådan, 38 grader.
pape
July 25, 2001
Jag har också en Taisol till min processor Amd 1400 Mhz. Jag tycker precis som du att den låter en hel del och att fläkten går på för högt varvtal som medför mycket oljud. Skall bli intressant och se om någon kan komma med en bra lösning på detta problem. Att byta fläkt på flänsen är ju ett bra allternativ. Jag funderar även på att köpa till två fläktar till mitt chassi för extra kylning då jag tycker det känns lite väl ljummet i chassit. Hoppas på bra svar jag med.
August 8, 2001
Har också en taisol. Bytte dock ut orginalfläkten i veckan till en 80mm Zalman som ska låta 20db med voltmod, använder en konverter som finns på gtek. Sänkte tempen med ca 6 grader i full load, ca 4 grader i idle. Har också 3 st 80mm fläktar i chassit. Två som flåsar utåt, en som flåsar in. De som flåsar ut luften är papst 19db och den som flåsar in är en Enermax med manuellt reglerbart motstånd så man kan ändra vartalet på fläkten, lite dyr kanske men rekonmmenderas varmt.
August 8, 2001
Kan tillägga att jag fick ner ljudnivån i lådan avsevärt. Nu återstår 40mm fläkten på moderkortet, men det kanske inte e lönt därför att jag tänkte köpa ett nytt graffekort, typ Geforce 3 eller bättre och fläkten på de korten låter väl lika mycket eller mer än 40mm fläkten?
March 20, 2001
En sån där adapter sägs stoppa luftflödet ordentligt.. Varför inte bara bryta ut flänsen lite då passar en 80mm fint på den
Ska iaf jag snart göra, fick min Taisol Koppar här om dagen men haft massor med annat att göra så det ha inte hunnis med änu..
Känns skönt att slippa Fop-38:an iaf 😀
August 28, 2001
Jag har en taisol copperbase...och tänker göra så här: en 80mm.s fläkt istället för orginal,(använder silver tejp, plus att man bryter ut flänsen lite) 80mm:s fläkten ska pumpa nästan dubbelt så mycket eller mer än orginalet, då kan man köra den i 5 volt,utan att förlora prestanda och ljudnivån blir hälften så mycket som i 12v. Asså kan man köpa en billigare fläkt och få ut samma prestanda som en dyr tyst fläkt och ljudnivå. Jag har redan gjort så med mina chassi fläktar 80mm(5v). Dom pumpar minst lika mycket som en exempel en papst och är mindre än hälften så dyr , och låter som en papst...nästan 😛
jag klarade teori provet idag 😀 😀 😀
[ Detta Inlägg ändrades av: Tratten[DEI] den 2001-10-17 00:16 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: Tratten[DEI] den 2001-10-17 00:23 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: Tratten[DEI] den 2001-10-17 12:15 ]
1 Guest(s)