Tankar om vattengenomströmning|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tankar om vattengenomströmning
Nierd
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 79
Member Since:
May 27, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 1, 2001 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej...

...satt med en kompis och diskuterade det här med vattenkylning och vattengenomströmning. Frågan är...har det egentligen någon betydelse vilken genomströmmningshastighet vattnet har?

Visst, ju snabbare vattnet flyter igenom desto lägre blir DeltaT. Men å andra sidan om du har en låg vattengenomströmning får ju vattnet längre tid på sig att bli nedkylt i radiatorn. Det är ju trots allt samma värmeenergi som ska transporteras från processorn och sedan avges.

Möjligvis att värmeupptagningsförmågan i vattnet kan påverka. Men hastigheten på vattnet borde inte ha någon egentlig betydelse där heller eftersom det är inte så höga temperaturer vi talar om.

Då är det istället storleken på radiatorn som är avgörande.

Kommentarer?

[ Detta Meddelande är ändrat av Daniel På 2001-07-04 13:36 ]

Mattias aka [NH]TheGhozt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
Member Since:
February 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
29206
July 1, 2001 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns en viss sannig i det ja. OM det är helt sant vet jag dock ej. Storlek på slang betyder och storlek på block med.

Peter Blom
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1441
Member Since:
December 23, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
29345
July 2, 2001 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har själv resonerat på samma sätt smile Men efter att ha sett test på bland annat overclock-watercool.com har jag insett att det resonemanget inte riktigt verkar hålla.

Man kan ju tänka så här: Ju kortare stunde vattnet är i blocket ju mindre hinner det värmas upp. Alltså ju snabbare vattnet går ju lägre temp har vattnet i blocket.........

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
Member Since:
March 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
29467
July 2, 2001 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-07-02 12:24, peter Skrev:
Jag har själv resonerat på samma sätt smile Men efter att ha sett test på bland annat overclock-watercool.com har jag insett att det resonemanget inte riktigt verkar hålla.

Man kan ju tänka så här: Ju kortare stunde vattnet är i blocket ju mindre hinner det värmas upp. Alltså ju snabbare vattnet går ju lägre temp har vattnet i blocket.........

men då måste ju prolle bli sämre kyld oxå... lr ?? bilr det inte så ??

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1816
Member Since:
April 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
29508
July 2, 2001 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

vad som gäller är ju att du inte kan köra vattnet för snabbt, så klart!

ju snabbare du kör, destu mindre förluster i värmeöverföringen i form av värmelagringar på olika ställen, alltså, ju snabbare vattnet går, ju jämnare blir tempen i hela vattensystemet, och inte så attt radiator-vattnet är kallt, men block-vattnet är varmt!

Avatar
Naughtyboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1684
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
29638
July 3, 2001 - 8:05 am
sp_Permalink sp_Print

Alltså...summan av kardemumman äe den...att ha ett mellanting...öö..vad det nu innebär.
Men för dem som använder eheim pumpar till sin vatten kylning kan jag ju råda er att sätta på en lite kran nån stans på slangen å testa att reglera flödet..å se om det ger någon skillnad.
Eftersom jag jobbat i akvarie affär..å jobbat mycket med dessa pumpar..kan jag med säkerhet säga att det är ingen som helst fara med pumpen...den klarara att bli "strypt"...till viss del...man bör inte "strypa" den för mycket.

Peter Blom
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1441
Member Since:
December 23, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
29757
July 3, 2001 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej, prollen blir ju inte sämre kyld för det! Ju kallare vattnet i blocket blir ju kallare blir ju blocket, och till följd av det också prollen......

Nierd
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 79
Member Since:
May 27, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
29955
July 4, 2001 - 7:56 am
sp_Permalink sp_Print

Men....enligt de fysikaliska lagarna kan ingen energi försvinna bara omvandlas.

Någon som kan förklara varför det i så fall skulle göra någon skillnad vilken hastighet vattnet har. Visst, under t.ex. 1/2 liter / minut kan jag medge att kylningen inte blir effektiv p.g.a att vattnet kommer att få en för hög temperatur och då inte kyla processorn tillräckligt. Men när man kommit över gränsen då vattnet flyter förbi tillräckligt snabbt borde vattenhastigheten inte längre spela någon roll, eller?

[ Detta Meddelande är ändrat av Nierd På 2001-07-04 09:57 ]

Peter Blom
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1441
Member Since:
December 23, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
30020
July 4, 2001 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Nej, det är den gränsen man ska hitta.... det är säkert lite annat som spelar in också. Fråga mig inte om allt.. wink

Kolla på overclock-watercool.com han har testat med olika pumpar. Och fått tämligen stora tempskillnader!

Nierd
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 79
Member Since:
May 27, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
30102
July 4, 2001 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, ska kolla in det och förresten var inte frågan bara avsedd för dig...alla som kan svara får givetvis göra det och jag räknar inte med att få svar på allt...men frågar jag inte får jag ju aldrig reda på om det finns någon som kan... smile

Bara en liten spontan åsikt....om man provar med olika pumpar går det ju inte och jämföra rakt av med tanke på att de producerar olika mängd värme....

Peter Blom
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1441
Member Since:
December 23, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
30113
July 4, 2001 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe..... gillar vatten, det är därför jag dräller i alla sånna trådar 😀

Jo, om du kör inline så är det knappast märkbart. Alltså du har inte pumpen i vattenbehållaren. Då överförs minimalt med värme från pumpen.

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1816
Member Since:
April 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
30172
July 4, 2001 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

alltså, vad som händer är ju att ju snabbare du pumpar vatttenet, destu mindre Delta-T får du, block/radiator.

Men givetvis, när Delta-T ligger väldigt lågt så är det ju inte så lönt eller märkbart attt höja pumptrycket!

Nierd
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 79
Member Since:
May 27, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
30248
July 5, 2001 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

Har läst artiklen nu.. smile Men han verkar inte ha fått riktigt korrekta värden efter ca 2 liter / minut...

*hm* En ny tanke har dykt upp...som kan förklara varför det inte lönar sig att använda högre vattengenomströmmning. Om vattnet t.ex. pumpas runt med 20 l / min borde ju friktionen öka mellan vattnet och ledaren / blocket / radiatorn, jämfört med om man pumpar runt vattnet med 10 l / min...eller?

Om fallet är så...leder det ju till en förhöjd temperatur... wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 119
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL