January 4, 2003
Har läst nu lite på forumet om att synca minnet och vill bara föräkra mig om att ja har fattat det.
Dator:
NF7-S 2.0
PC3200 2x256
Barton2500+
Minnen:
När ja stoppar in 2x256Mb PC3200 minnen som då körs automatisk i 400 Mhz så klart ?
Prollen:
Sen säger vi att ja ökar FSBn till 200 !, Blir bussen som är på 333 Mhz då 400 Mhz och om ja är det det som man då kallar SYNCAT med minnen ?.
Om ovanstående fråga är JA, kan ja då forstätta att öka FSBn och endå ha kvar syncet med minnen?. Eller ska ja bara öka Multin nu ?
Tack för att ni tog er tid vet att dessa frågor är tråkiga nu.
January 4, 2003
Darko wrote: nja om du kör 1:1 så är minnes hastigheten 2xfsb'n dvs fsb 166 = minnes hastighet på 333 eller fsb på 220 = minnes hastighet på 440mhz. Minnena ska dessutom vara syncade med cpu'n i standard så du behöver inte ändra något om du har tänkt köra syncade minnen.
Men jag har tänk köra syncade minnen de darför ja posta denna tråd.
Vad mer ska ja ändra ?
Trodde att ja skulle sätta prollen på samma hastighet som minnen dvs 400 Mhz ?
May 8, 2003
Det där har jag funderat över några gånger..
När jag gick i skolan så var 1/1 = 3/3 = 6/6.. men så verkar det inte vara nuförtiden, åtminstone inte i biosar 🙂
Finns det någon standard för dessa 1/1, 3/3 osv, eller är det upp till biostillverkaren att hitta på vad de olika dividers verkligen innebär?
May 8, 2003
Schmutziger wrote: jackal_ antagligen så har de en delare o en multiplikator, så 6/6 betyder att först delas fsb:n med 6 o sen multipliceras den upp med 6. det är därför man kan välja 1/1 3/3 osv
Nu hängde jag inte riktigt med..
Om det är en delare och en multiplikator bordet det väl bli som nedan:
x / 6 * 6 = x
x / 3 * 3 = x
x / 1 * 1 = x
eller hur?
Borde ju bli exakt samma med 3/3 och 6/6 isf.. eller?
2 Guest(s)