April 4, 2003
August 10, 2002
DredFaCE wrote: [quote=Munken]Pcibussarna, hehe jag har INGET som sitte i ngn pcibuss.
även saker som är inbyggda på moderkortet använder PCI-bussen även om du inte använder PCI-platserna, t:ex inbyggt LAN, LJUD osv.
rätta mig om jag har fel?
Jo men det inbyggda lanet och ljudet vill man kanske inte heler klocka.
Det enda jag vill klocka är agpporten och minnens portarna.
February 11, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=Tobiazzz]Om man inte har låst PCI-bussen så klockas också hårddisken, ja! 😀
VAA??? Säger inte att det inte stämmer, men låter väldigt konstigt!!!
Kan nån förklara lite mer ingående hur detta funkar?
hdd:en har en motor som kör i samma hastighet oavsett om den matas med 12v lr 24v.
Efter att ha fått det sagt så ökas inte heller de fysiska delarnas hastighet om man ökar fsb. VAD är det som händer då? jo på hårddisken sitter ett kretskort med en buss precis som pci, agp m.m. Bussens hastighet ökar vid fsbökning (såvida inte nån sorts lås finns) och då ger det lite bättre värden. Till sist pallar inte hårddiskens kretskort mera o lämnar in o då är hdd:n paj.......
Oftast ger kretskortet på hårddisken upp men bussen på moderkortet kan gå sönder också. Sen kan man på en del (inte alla) styra hur snabbt hårddisken snurrar med hjälp av att kommunisera med firmwaren på hdd:n. Men att öka fsb:n eller volten ger inte snabbare rpm eftersom motorn överser det. Kommer inte ihåg vad den sortens motorer heter men den kan inte öka hastighet om du ökar volten... sen ökar du volten lär itne chipsetet må så bra....
September 3, 2001
CyriQ sa hur det är..
Jag vet inte vad som händer med RPM'en om man ökar volten men jag skulle inte vela testa... det är ju en fördubbling av volten.
När man överklockar så brukar PCI hastigheten vara proportionell mot FSB'n... ofta kan det förhålla sig som 5 till 1 eller 4 till 1... det är en så kallad divider (ni vet.. 4/1 och 5/1 eller 4/3 osv.. som finns att välja på vissa moderkort) (tumregeln är att AGP hastigheten är dubbla PCI hastigheten)
Hårddiskens IDE buss har samma hastighet som denna PCI buss.. som i sin tur påverkas av klockningarna i FSB'n
Därav kan hårddisken, så som alla andra delar i datorn, påverkas av överklockning och gå sönder för det. Hur lätt den är att ta sönder vet jag själv inte..
MEN!!! nu är det så att, så vitt jag vet iaf, så har NFORCE 2 moderkorten LÅST PCI hastigheten, och därmed IDE bussarnas hastighet... så att man kan överklocka FSB'n utan att påverka PCI hastigheten. Kan vara både bra och dåligt. Jag tycker att det är perfekt, eftersom man inte riskerar ta sönder andra delar i datorn.
dessutom så är skillnaden som en PCI överklockning ger, ganska minimal och man märker knappast något... och det kan ofta ge en mindre stabil dator.
Hoppas att dina frågor besvarades 🙂
October 4, 2002
CyriQ wrote: [quote=Ogrebeast][quote=Tobiazzz]Om man inte har låst PCI-bussen så klockas också hårddisken, ja! 😀
VAA??? Säger inte att det inte stämmer, men låter väldigt konstigt!!!
Kan nån förklara lite mer ingående hur detta funkar?
hdd:en har en motor som kör i samma hastighet oavsett om den matas med 12v lr 24v.
Efter att ha fått det sagt så ökas inte heller de fysiska delarnas hastighet om man ökar fsb. VAD är det som händer då? jo på hårddisken sitter ett kretskort med en buss precis som pci, agp m.m. Bussens hastighet ökar vid fsbökning (såvida inte nån sorts lås finns) och då ger det lite bättre värden. Till sist pallar inte hårddiskens kretskort mera o lämnar in o då är hdd:n paj.......
Oftast ger kretskortet på hårddisken upp men bussen på moderkortet kan gå sönder också. Sen kan man på en del (inte alla) styra hur snabbt hårddisken snurrar med hjälp av att kommunisera med firmwaren på hdd:n. Men att öka fsb:n eller volten ger inte snabbare rpm eftersom motorn överser det. Kommer inte ihåg vad den sortens motorer heter men den kan inte öka hastighet om du ökar volten... sen ökar du volten lär itne chipsetet må så bra....
Exakt! Kunde inte ha förklarat det bättre själv...
March 18, 2003
1 Guest(s)