August 14, 2001
Håller för fullt på med vattenkylningen, som ni kanske sett under projektlogar, funderar på hur jag bäst tästar täthet i blocken, märkt att CPU-blocket iaf läcker på 2 ställen, är nog inte så svårt å åtgärda... hoppa jag.. men så jag testat hittills iaf är att hålla för ena sidan och båsa på andra, med blocket nedsänkt under vatten, ungefär som lokalisering av hål på cykelslang, är detta ett bra/tillförlitligt sätt? eller finns det något bättre? kommer självklart provköra hela slingan några dagar i sträck innan jag sätter in allt i datorn... något mer jag bör tänka på? har tänkt undvika bad av datorn...
August 14, 2001
Har tätat med silikon... även använt mig av kemisk metall idag, lättare å få på rätt ställen, använder mig av både och... akuarie-silikon är väl egentligen inte så jättebra? anledningen till att man har speciell till akuarium är väl att den inte är giftig, kan mögla istället... 2-komponents hörde jag var väldigt bra, fäster på allt... vet dock inte var man köper det... inte själva tätandet jag behöver hjälp med, utan söka var det ska tätas, om någon har ett bra sätt å testa...
February 21, 2003
sanitetssilicon är välan bättre då (finns överallt)
ditt sätt att testa på borde vara optimalt? blåser du så skapar du ett tryck ju, och då boooorde det ju synas om det kommer luft, men får nog ta i så du blir blå för att se ett pyttepyttepyttehål 😮
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
August 14, 2001
Nä, klart man inte vill ha mögel i ett akvarium heller, och akuariumsilikon bordea utmärkt till vattenkylning, men tror det är större riksk det möglar än annat silikon, är ju lite skillnad på innomhusmiljö och utomhus... aja, jag har iaf silikon, och det verkar funka, ska vidare och testa täthet nu.
March 14, 2001
Skrev det i andra tråden också men tar det här också..
Prova epoxylim till nipplarna, det funkar utmärkt även om nipplarna inte har gängor..
Sen till tätning mellan block och toppen har jag använt silikon, närmare sagt Sikasil C, bara söka så hittar du lite info om det..
Om du inte vill använda det kan jag rekomendera packningsklister som används ex till motorer och dylikt..
August 14, 2001
Tack för tipset 🙂 tror jag har lite marinepoxy jag kan använda, borde funka ganska perfekt, niplarna är täta nu, tror jag, använt mig av kemiskt stål, funkar faktiskt väldigt bra, fäster på både plexi och teflonplasten (nipplarna är gjorda i teflonplast, tror det heter så, väldigt glatt, å typ "oljigt" men samtidigt hårt (används bl.a. i kroppen innom läkemedelsindustrin))
har nipplarna kvar på "avluftningstanken" kanske borde använda epoxy till att täta dessa med då.. större krav på att de är snygga.
2 Guest(s)