October 24, 2002
Fick mina nya datordelar igår så jag har suttit och lekt med dom idag 🙂
System:
Tbred 1800+ (aiuga)
Asus A7N8X (ej delux)
2x Twinmos 3200 256mb cl2.5 @ 360 cl2
Gammal maxtor disk 40Gb
Creative 4200 64Mb
SLK-800 (jag är kär)
Enermax 80mm @ 2500 rpm
Första jag märkte var att tbred 1800+ körs med en vcore på 1.5 som standard, trodde det var 1.65?
Men det trevligaste är att den nu går i 10x180 , 1800 Mhz stabilt och jag har inte höjt vcore ännu, har inte provat högre, men det kommer
Tempen i biosen har inte överstigit 34 grader C, ÄLSKA slk-800'n.
Posta lite siffror om ni har liknande resultat.
February 10, 2002
Lorre wrote:
Första jag märkte var att tbred 1800+ körs med en vcore på 1.5 som standard, trodde det var 1.65?Men det trevligaste är att den nu går i 10x180 , 1800 Mhz stabilt och jag har inte höjt vcore ännu, har inte provat högre, men det kommer
Tempen i biosen har inte överstigit 34 grader C, ÄLSKA slk-800'n.Posta lite siffror om ni har liknande resultat.
Har med en 1800+ dock en rirga Y(tror det var så...) även den med 1,5V, dock har jag ingen bra kylning, en gammal taisol utan koppar, så TBn blir rätt varm när jag höjjer spänningen lite.
Kör den nu som 10x166 har varigt upp och testat lite över 1800 doch blir den varm, funderar på att köpa en SLK800 själv så jag kan utnyttja potensialen i processorn och moderkortet.
För 1666 så kör jag i 1,6V för att få den stabil.
Med 1.55 så hänger den sig när man spelat bf några timmar.
January 8, 2003
vaLKyr wrote: Köpte min 1700+ AUIGA, illa med A men men. den gör för tillfället 180*11, verkar som AGP'n inte vill högre =/
Blir väl till att köpa sig nytt mobo nån gång i framtiden, så man kan låsa agp/pci.
På vilket sätt kan AGP´n sätta begränsning? Hur påverkas den av FSB´n?
Har ett Asus A7N8X Deluxe + Tbred 1800+ på ingång, men har tänkt köra detta med ett gammalt GeForce2 MX tills jag får lite mer pix, så det känns som att det definitivt kommer sätta en begränsning isf.
Hur "låser" man AGP/PCI? Får man spec´a hastighet då?
October 11, 2001
Mostie wrote: [quote=Lorre]När du höjer fsbn så höjer du även pci och agp bussen, därför vill man låsa dom, standard hastighet är 33 Mhz för pci och 66Mhz för agp bussen.
Har själv Asus A7N8X non delux, pci'n är redan låst, agp'n kan du låsa i biosen.
kan jag låsa min agp?
Korrekt, lite djupare förklarat:
VIAs moderkort skapar PCI- och AGP-frekvensen genom att multiplicera den med FSBns frekvens. Man kan i BIOS ställa in ett par olika alternativ att dividera, dock. När du kör 133 MHz FSB bör du köra 1/4 division. PCI blir då 1/4 av FSB och AGP blir det dubbla alltid. i detta fall 33 MHz respektive 66 MHz.
Om du nu klockar upp FSB till 137 MHz så blir PCI 34 MHz och AGP 68 MHz, osv.
När du kör 166 FSB kan man sedan ändra divisionen till 1/5. Då blir PCI 33 MHz igen, och AGP det dubbla 66 MHz igen, allt väl. Sen klockar vi vidare och PCI och AGP börjar gå upp igen.
När vi nu når 200 MHz FSB, då skulle vi vilja ställa in 1/6 division, men det är här det brister. Det finns inte en sådan division att välja i BIOS. Vid 200 MHz så kör alltså din PCI nu 200 / 5 = 40 MHz och AGP 80 MHz, detta brukar vara alldeles för mycket för att AGP-kortet ska funka och alla PCI-kort ska funka, inklusive IDE-diskarna som går på PCI.
nForce/nForce2, däremot, de genererar PCI, AGP och FSB asynkront, helt oberoende av varandra. Man kan alltså ställa in alla tre till vad man vill. Nu finns ingen inställning för PCI i BIOS, dock, alla tillverkare har valt att helt enkelt "låsa" den till 33 MHz. AGP däremot kan man stölla in i BIOS, antingen manuellt, t ex 66 MHz så den stannar där, eller Auto som då fäljer med överklockning av FSB. FSB ställer man sedan helt för sig själv, den påverkar då inte PCI och AGP om man inte vill. Smart, va!?
January 11, 2003
Pjotr wrote: [quote=Mostie][quote=Lorre]När du höjer fsbn så höjer du även pci och agp bussen, därför vill man låsa dom, standard hastighet är 33 Mhz för pci och 66Mhz för agp bussen.
Har själv Asus A7N8X non delux, pci'n är redan låst, agp'n kan du låsa i biosen.
kan jag låsa min agp?
Korrekt, lite djupare förklarat:
VIAs moderkort skapar PCI- och AGP-frekvensen genom att multiplicera den med FSBns frekvens. Man kan i BIOS ställa in ett par olika alternativ att dividera, dock. När du kör 133 MHz FSB bör du köra 1/4 division. PCI blir då 1/4 av FSB och AGP blir det dubbla alltid. i detta fall 33 MHz respektive 66 MHz.
Om du nu klockar upp FSB till 137 MHz så blir PCI 34 MHz och AGP 68 MHz, osv.
När du kör 166 FSB kan man sedan ändra divisionen till 1/5. Då blir PCI 33 MHz igen, och AGP det dubbla 66 MHz igen, allt väl. Sen klockar vi vidare och PCI och AGP börjar gå upp igen.
När vi nu når 200 MHz FSB, då skulle vi vilja ställa in 1/6 division, men det är här det brister. Det finns inte en sådan division att välja i BIOS. Vid 200 MHz så kör alltså din PCI nu 200 / 5 = 40 MHz och AGP 80 MHz, detta brukar vara alldeles för mycket för att AGP-kortet ska funka och alla PCI-kort ska funka, inklusive IDE-diskarna som går på PCI.
nForce/nForce2, däremot, de genererar PCI, AGP och FSB asynkront, helt oberoende av varandra. Man kan alltså ställa in alla tre till vad man vill. Nu finns ingen inställning för PCI i BIOS, dock, alla tillverkare har valt att helt enkelt "låsa" den till 33 MHz. AGP däremot kan man stölla in i BIOS, antingen manuellt, t ex 66 MHz så den stannar där, eller Auto som då fäljer med överklockning av FSB. FSB ställer man sedan helt för sig själv, den påverkar då inte PCI och AGP om man inte vill. Smart, va!?
Jag tror även du kan trycka upp AGP rätt bra med... du har typ 66-80(?) mhz med 1 mhz steg att välja på, så du kan få den att jobba om du nu vill det... detta utan att det beror på FSB:n
2 Guest(s)