Jag vet inte om jag förstår riktigt.. 😕
Tempen mäst oftast med 3-5sek mellanrum oberoende på om datorn jobbar eller inte..
Men tempen stiger ju om datorn jobbar mycket om det var det du menade..
Tekniknörd som gillar att träna.
May 24, 2001
Ni har tydligen inte förstått vad jag menar.
Jag snackar om den vanliga tempmätaren som sitter på moderkortet för att mäta hur varm prollen blir (den brukar sitta i socketen). Det är den som visar fel, jävligt fel.
Den går ju inte att lita på, och man kan absolut inte jämföra resultat på olika moderkort.
April 2, 2001
Ja, det beror ju på vad man menar med "fel".
Är ganska säker på att de allra flesta visar rätt temperatur, i alla fall rätt uppmätta temperatur, dock är det inte nödvändigt att detta ger en rättvis siffra om hur varm CPU:ns Core är, då termistern ju inte sitter där, utan sitter i luftrummet under CPU:n.
May 24, 2001
PaPPa: Jo, P3r har en diod inne i kärnan för att mäta tempen, men den är så pass liten att den inte är speciellt exakt, eller, den är så okänslig (max/min skillnaden är liten) att det är svårt att veta vad den "säger" egentligen. Om de hade stoppat dit en röd lysdiod eller en riktig termistor skulle det ju varit annorlunda.
Slass: Precis, och inte nog med det, eftersom moderkortstillverkare vet att det är fel så plussar de på nån siffra som de hittat på så att det blir "mer rätt". Grejen är att inte alla gör så, och det gör att det inte går att jämföra.
Och eftersom termistorn mäter lufttempen får man lägre temp om det "blåser" där nere, t.ex. om man har en Orb, då visar tempmätaren för lite.
2 Guest(s)