September 27, 2003
Hej är lite fundersam på min temp...
Har en amd 2500+ körs i 200x11@1,719vcore och den är stabil i prime95
den kyls av MCX462-V och en Zalman 92mm på silent och tempen ligger på 58c i fulload och runt 48c i idle med ganska hög rums temp. Chassit är ett Antec Lanboy med 2x80mm chassi fläktar. Systemp ligger på ~30c.
Undrar om det är för hög temp ? med tanke på kylningen.
Och nu till min kompis dator :arg:
Han har samma system som jag förutom cpun. Han har en amd 2200+ och han kör den i 190x11@1,781vcore och hans idlar i 35c och fulload 45c.... Med BOXAD fläkt! han har iofs ett cheiftec big tower med 5x80mm chassi fläktar i. men ska det påverka så mkt ?
December 31, 2001
Alla temperatur mätare är inte korekta, nästan ingen är.
Så det är omöjligt att mäta eran temperatur på det sättet Barks processor kanske ligger på 39 grader idle medans qzers har en idle på 58 idle. Enda sättet att vara säker på temperaturen är att montera en annan temp sensor.
Bark: Hur mycket lägre temperatur får du om du öppnar lådan ? sjunker den ordentligt så vet du ju om hans 5 st 80 mm flätkar gör någon skillnad mellan era temperaturer.
April 26, 2004
Death On Wings wrote: Spelar ingen roll inget är identiskt.
Nja, visst kommer ni inte få samma temperaturer. Men det finns trots allt krav på precision, temperatursensorn FÅR inte visa ett så pass stort fel så att moderkortet eller processorn tar skada.
Om din CPUtemp visar som 58C och den lägsta nivån du kan ha på Warning temp i PC-health är 60C så kan du nog sova lugnt. Det enda som det kan innebära att är att processorn kan komma att få en förkortad livslängd med en eller ett par år p.g.a. termal stress, men du kommer ha uppgraderat datorn långt innan det spelar någon roll i vilket fall.
En tumregel är att skillnaden mellan cputemperaturen och chassitemperaturen är konstant (för en viss kylanordning), dvs sätter du in flera diskar eller liknande som ökar chassitemperaturen kommer cputemperaturen höjas ungefär lika många grader.
Så är du trots allt orolig så kan du helt enkelt sänka chassitemperaturen genom att sätta in fler fläktar eller sänka rumstemperaturen.
2 Guest(s)