June 16, 2004
hejsan
jag börjar bli lite orolig här nu för jag har aldrig brytt mig om temperaturen på sakerna inne i datorn men efter läst på många olika ställen vad som kan hända så har jag blivit lite mer försiktig... jag har nyss köpt ny cpu fläkt och vanliga fläktar! men jag har lite frågor här om det här:
1. Min nya cpu fläkt kan man ställa in i 3 olika lägen L, M och H. vilken ska jag ha på? på L så är det 2000 rpm, på M är det 2500 rpm och på H är det 3000 rpm. Det står oxå att 2000 rpm är till för 2.8ghz(det har jag) och 2500 rpm är för 3.0ghz och 3000 rpm är för 3.2ghz. är det farligt ifall jag sätter den på H(3000 rpm)?
2. Vad är överklocka eller överklockning? har aldrig fattat mig på det riktigt.
3. Med cpu fläkten fick jag med kyl pasta, men jag har inte lagt på det än, ska jag göra det tycker ni?
4. Mina hårddiskar är rätt varma, är det farligt? vet inte riktigt hur många grader det är.
5. Finns det nått program där man kan kolla temperaturen på processorn, hårddiskarna och sånt?
6. Vilka grader är normala för sakerna?
Tack på förhand:)
February 21, 2004
1. att den kyler mycket gör inget sätt den inte för lågt bara-
2.att överklocka är att höja processorns arbetshastighet eller att höja FSB (busshastigheten) för att få datorn snabbare helt enkelt
3. att lägga på kylpastan kan vara en bra ide
4. om du inte bränner dig på dom så är det nog ingen fara
5.motherboard monitor finns ju alltid annars kan du kolla BIOS
6. en hårddisk vet jag inte ärligt talat ... processorn är olika för olika märken osv... min ligger på 45 grader nu du kan ju se min hårdvara lite längre ner
June 16, 2004
okej tack så mycket 🙂
kylpastan, den lägger man ovan på processorn va? hur mycket ska man ha på?
då ska jag ta o ladda ner det där speedfan 🙂
nej jag bränner mig inte på hårddisken, men dom är varma =/
hur kan man kyla ner hårddiskarna då? måste man köpa sån där dyr hårddisk kylare? eller finns det billiga för cirka 100 ?
men vad är normala temperaturer då? det som ni hade?
June 16, 2004
så här ser min ut:
http://upl.silentwhisper.net/u...../temp1.JPG
hårddiskarna e ju normala...men den där röda pilen uppåt..vad är det?
2 Guest(s)