July 18, 2001
Är en total nybörjare på detta..
Har en TB 1.33GHz med en vulcano II fläkt, det känns som den är lite för varm. När jag startar windows ligger den runt 50 grader men stiger till runt 55-60 efter att ha varit igång ett tag. Har en dålig låda (Inwin 500) processorfläkten sitter bara några centimeter framför kraftaggregatet, så den drar antagligen in varmluft därifrån.
Har ingen kylpasta mellan fläkt och processor, gör det en stor skillnad?
Har ej heller några fläktar, tänkte sättta in några men hur skall man sätta den skall den blåsa in eller ut. Eller skall man ha en som blåser in och en ut?
//Cown
July 18, 2001
JA - det er viktig å bruke kjølepasta. Jeg
leste en test på en webside (lurer på om
det var http://www.hardware.no), der de testet
prosessorvarmen med og uten kjølepasta. Forskjellen var stor, kanskje 10-12 grader. Jeg synes det er rart at du får så lav temp. som du får! Når det gjelder AMD t-bird bør
den ligge under 60 - da går det helt fint. Iallfall ikke over 70, da vil den ta skade over tid.
Når det gjelder vifter (fläkter), så bør du ha en bak som blåser lufta ut. Har du en foran hjelper det óg, men det er som oftest ikke nødvendig. Jeg har en 92mm bak og en 120mm foran, som jeg kjører på 6 Volt - på 12V kan det bli mye støy (ljud). De er ikke så effektive på 6V, men det holder for meg.
Ved 22 grader romtemperatur går prosessoren under maks. load opp til 54 grader (idle 49), hovedkortet (moderkortet) ca. 30-31 grader.
July 18, 2001
Jag har samma problem med en för varm prolle!
Jag sitter med ett Asus A7V KT133A och en AMD 1200MHz@1200MHz. Jag har testat att kyla med en TT SuperOrb och med en Coolermaster upp till 1,4GHz. Min temp ligger på ca 60 grader i IDLE temp. När jag har spelat eller gjort något krävande rusar tempen över 70.
Jag själv tror att det är temp. sensorn som fått fnatt, någon annan som har samma problem??
Mb:n är köpt på datorbutiken, kan de ha nått me saken å göra?
Även mbfläkten e konstig, de låter som faen i den!! Någon som vet felet till något av problemen??
May 18, 2001
Inte behövs det 8st 80mm fläktar för att få ner tempen på processorn. Jag har en PIII 750@1008MHz och jag har 3st 80mm fläktar(tysta), en för inblås(nere fram), en för utblås(uppe bak) och en på processorn som suger luften genom en Hedgehog kopparfläns och mellan den och processorn sitter det lite Artic silverII. Min idle temp ligger på 30-32 grader och fullload på 40-42 grader, tempen i lådan ligger på 25-26 grader när rumstempen är 24 grader. Nu går ju AMDs prollar varmare än vad Intels gör men jag skulle verkligen försöka göra något åt tempen om den når 60-70 grader, skulle inte kännas bra, även om det verkar som AMDs processorer fixar det.
July 6, 2001
On 2001-07-19 22:24, LiZard wrote:
Hur ser man sin Temperatur i datorn?
ex. Motherboard monitor
https://www.nordichardware.com.....viewCat=12
2 Guest(s)