Tempraturskillnader mellan två olika program | Överklockning, rekord och benchmarks | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tempraturskillnader mellan två olika program
This topic is locked
AlphaOmega
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
Member Since:
september 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
juli 9, 2010 - 11:45 e m
sp_Permalink sp_Print

Enligt SpeedFan håller CPUns ’cores’ 40 grader, medans CPUID Hardware Monitor visar strax över 50 . Vilket av dessa program stämmer? Och varför visar det andra programmet fel?

Bifogar även bild

Tacksam för svar

Attached files

[Bilden hittades inte]

Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1252338
juli 10, 2010 - 3:32 f m
sp_Permalink sp_Print

Fel sensorer, olika beräkningar osv… Coretemp sägs ju mäta hyfsat rätt, prova det.

AlphaOmega
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
Member Since:
september 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1252512
juli 15, 2010 - 7:09 e m
sp_Permalink sp_Print

Snorch;1252394 wrote: Fel sensorer, olika beräkningar osv… Coretemp sägs ju mäta hyfsat rätt, prova det.

Tack för ditt svar, jag testade programmet och den visade några grader lägre än CPUID, och då är det ju egentligen tre program som skiljer sig åt hehe, men men, du som är veteran här kanske kan ge mig vägledning i ett annat problem som jag har tillskaffat mig: Jag kör två stycken Ati 5770 i crossfire och i CPUID så visas bara det ena grafikkortets temperatur. Men det är inte där mitt problem ligger, jag utgår från (utan någon som helst grund) att de åtminstone ungefär visar samma temperatur, problemet är själva temperaturen: som är alldeles för hög, jag kommer upp i 105 grader i full load, vilket känns mycket olustigt eftersom jag trodde jag köpte ett par 5770 som skulle kyla bättre än de flesta andra (http://www.asus.se/product.asp…..templete=2) jag inbillade mig själv att det var ett bättre köp, men så blev det som det blev. Idle är det 61 grader. Jag har inte överklockat grafikkorten men ändå så har jag dessa temperaturer, jag funderar på att köpa mig ett par sidofläktar till chassit, men det känns lite som en droppe i havet, vad tror du? Hur stor skada tar grafikkorten av denna värme? Och är det något som skulle gå på garantin om de skulle kola.

Jag förstår att jag utgår lite från att du har en enorm välvilja och supportpersonlighet inom dig, så svara mig hur mycket eller hur lite du vill! Tacksam för alla svar

Ha en bra kväll och fortsatt fin sommar

~Alpha Omega

Avatar
Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
Member Since:
januari 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1252519
juli 16, 2010 - 1:43 f m
sp_Permalink sp_Print

Nu brukar väl jag inte använda CPUID speciellt ofta, men misstänker att du kan se temperaturen på ditt andra grafikkort via någon rullgardinsmeny (Iaf en ren gissning). Sen ifall de lite extrema temperaturerna stämmer skall jag låta vara osagt. Men ifall du känner på kylflänsen till grafikkortet borde du nästan kunna bränna dig. Ifall flänsen snarare är kall, så kan temperaturen bero på att det är dålig kontakt mellan GPU och fläns. Sedan vill jag minnas att GPUn throttlar när den börjar närma sig 105 grader för att inte ta skada, hur bra det fungerar är jag inte riktigt hundra på.

Själv använder jag MSI Afterburner för att se mina temperaturer vad gällande grafikkort, samt överklockning. Temperatur/frekvens/fläkthastighet m.m visas i lättavlästa grafer. Har man flera grafikkort listas de som GPU1/GPU2 osv. Finns att hämtas via länken nedan. Du kan även manuellt ställa hastigheten på fläktarna och se ifall det hjälper.

http://event.msi.com/vga/afterburner/

//Jimmy

Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1252530
juli 16, 2010 - 2:01 e m
sp_Permalink sp_Print

Grafikkort har ju generellt högre temperaturer än än tex processorer och klarar detta bättre. Men 105 är lite överdrivet, om det är rätt. Men som Imlal skriver så känn på grafikkortets kylfläns och ovansidan/baksidan där GPUn sitter. Ar det väldigt varmt, så pass att du bränner dig kan ju temperaturerna stämma.
Du kan ju öppna chassits sida och se hur temperaturerna påverkas av lite kallare luft.

AlphaOmega
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
Member Since:
september 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1252594
juli 18, 2010 - 12:32 e m
sp_Permalink sp_Print

Tack för era svar, jag sänkte Vcore från 1.2 (default enligt ASUS Smartdoctor) till 1.125 (Som var default på R5770 på guru3d.com) efter ha spelat en timme så var max temp den här gången 98 grader i CPUID. Fortfarande för högt men åtminstone 7 grader lägre 🙂 om det är någon performance förlust när jag sänker volten tar det säkert igen det med en något lägre temperatur… hoppas jag :p . Det är ett minimalistiskt avstånd rent fysiskt mellan grafikkorten, secondary håller ungefär tio grader lägre: enligt Smartdoctor igen.

Avatar
Demonspeed
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
juli 21, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1270354
oktober 19, 2011 - 4:13 e m
sp_Permalink sp_Print

Ja, låt vcore volten stå default så att systemet kan ge tillräckligt va den behöver och använd inte speedfan, för dom som gjort de programmet har absolut ingen koll på alla sensorer där ute. Använd Aida64 extreme, där får du exakta grader på allt.. Föresten har du rätt smörja under till ”termisk pasta”? För den som sitter på när man får kortet är ju rena skämtet, en stel klump av nåt slag.. så smörja på nytt och se till att kylaren inte har ett glapp undertill.

AlphaOmega
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
Member Since:
september 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1272122
november 28, 2011 - 2:09 e m
sp_Permalink sp_Print

Tack för ditt tips, datorn som avsågs i denna tråd är nu såld, min nuvarande har inga problem med höga temperaturer. Vet du, eller någon vad Aux refererar sin temperatur från? Alltså vart den sensorn sitter.

Avatar
Demonspeed
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
juli 21, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1272126
november 28, 2011 - 3:08 e m
sp_Permalink sp_Print

Låter bra de :)! Jag har en gammal dator som jag har testat o mätt temperaturerna i, o i den syns inte så många heller, där vet jag ” med sannolikhet” att AUX är i PSU:n ”nätdelen”. Beroende på vilket program du har kan de stå olika, själv har jag ju Aida64 Extreme Edition och där står då psu:n som Chassi.
[Bilden hittades inte]

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
169 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

ctaletpllk ctaletpllk

StevenPriskBW StevenPriskBW

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL