January 26, 2003
OfflineHej alla! håller på att "renovera" min gamla e6600 lite, steg 1 innebar nytt chassi och en stor och fin noctua cpu-kylare =D .
Grejjen är att den visar så grymt höga temperaturer, även efter bytet till noctuan, (som förövrigt gjorde underverk på min andra maskin).
Allt är rätt monterat och "rätt" mängd pasta osv, men hamnar fortfarande bortemot 50grader idle / 83!! full load me orthos, och detta med orginal vcore (med viss övervolt ska tillägas)..
Känner jag på kylaren är den allt lite ljummen, men tycker fortf temperaturerna verkar helt åt skogen.
moderkortet är ett abit aw9d (ej max-modellen).
Nu undrar jag vart sitter egentligen dessa temp sensorer, är det på mammabrädat lr i själva proppen, är det på moderkortet kanske en biosuppdatering vore på sin plats? går dessa temps att lita på tror ni lr ska jag fortsätta anta att det visar åt !#¤& ! o våga klocka lite =D ?
kan även välja thermal monitor1 respektive 2 i bios, där båda verkar visa ungefär samma temperaturer
I övrigt är systemet stabilt, inte vågat klocka så mkt pga av tempsen, men 2,7 me standard vcore fixar den galant iaf *kliar i fingrarna*.
Tack på förhand.
March 18, 2004
OfflineKolla hur det är med biosuppdateringarna. I alla fall med mitt gamla Abit AV8 justerade de värdena lite. Tror att mina temps sänktes runt tio grader genom flash till senaste versionen 😛 (om detta nu stämmer bättre vet jag inte)
Så nej, de är inte särskilt pålitliga de där sensorerna 🙂
January 26, 2003
OfflineSlängde in senaste bios, ingen skillnad på temps =/ , 83grader full-load >,< . Flänsen käns varm, inte alls så det är obehagligt att ta på den, aningen svalare än ett element, heatpipes på grafikkortet käns bra mkt varmare!! o det visar 44grader atm (visserligen ingen fläkt som blåser på det heller) . Antar det är proppen som visar fel?
January 26, 2003
Offlinenvidiaamd wrote: Vilket program använder du för att kolla temperaturen i Windows?
Jag rekomenderar Core Temp efter egen erfarenhet.
Core Temp här oxå, även testat Realtemp som också verkar visa samma temps >,< .. men sitter sensorerna på sjävla proppen lr sitter dom i moderkortet?
1 Guest(s)

Log In
.. skäms på mig!!