August 14, 2001
Tja, håller på med min vattenkylning för fullt, kanske inte går så fort, men går iaf frammåt, har funderat på hur man ska göra för att inte datorn ska brinna om pumpen stannar, funderat på lite olika saker, koppla datorn i serie med pumpen på något sätt så om den stannar stannar även datorn, men demonterade en kaffebryggare idag (den mådde ej bra) och uptäckte då att det satt en termostat vid plattan, vilket ledde mig till att börja tänka termostat i serie med datorns nätag, kollade Elfa och uptäckte denna:
typ nr:2455R-L 60C
går möjligtvis ha annan temp, fanns lite olika, får ju se vad blocket får för tempratur när pumpen går som den ska och allt sånt, sen köpa efter det, vad tror ni? skulle det funka?
sammanfattning:
Har altså kollat efter en termostat på Elfa, denna ska bryta strömmen in till nätagregatet om vattenblocket på processorn uppnår en temperatur av 60 grader (i detta exempel, sen får jag självklart kolla vilken temp jag får och köpa termostat efter detta)
Verkar detta som en fungerande idé eller finns det risk för att processorkärnan redan brunnit när toppen på blocket uppnåt tempraturändringen?
Projektlog: https://www.nordichardware.se/.....hp?t=90569
August 14, 2001
jo... om jag har den funktionen i mitt bios... har inte kollat så noga... eller rättare sagt, haft datorn hm.. iaf aldelles för länge, så minns inte alla funktioner, vet ej om jag har den, men har jag det räcker d ju, tänkte iof snart uppgradera till Athlon 64 snart, då lär jag väl få det... funderar på varför man skulle köpa en hm, minns ej vad det heter nu, och hitta ej på gteks hemsida, men d är typ en propeller som snurrar med vattnet, nån sort övervakning, varför används dessa om biosens funktioner av att stänga av datorn vid höga tempraturer räcker?
July 27, 2004
Funktionen (säkerheten) hos BIOS temperaturskydd varierar väl en del med vad man har för chipset, och hur det är implementerat på moderkortet.
Själv valde jag just av den anledningen ett av de två moderkort med VIA-KT333 som faktiskt hade diodstyrt temperaturskydd. Äldre chipset saknade funktionen, och de andra moderkorten (ett tiotal) med samma chipset utnyttjade den inte.
Ett alternativ är att ha ett relä på pumpens strömkabel som styr kraggets spänningsmatning. Om pumpen inte drar ström får då inte kragget heller någon ström.
/Olle
August 14, 2001
mm, något i form av ett sånt relä jag tänkt mig från början... kom inte riktigt på hur man skulle koppla bara... nåt bra förslag? vilken typ av relä? borde gå å sätta nåt i serie med strömkabeln va, som när strömmen är på oxå är på... å bryts kretsen bryts relät, eller tänker jag fel?
July 27, 2004
Du tänker i princip rätt. Problemet är att reläet i det fallet tar nästan all spänning också.
Jag kom på att det faktiskt finns ett övervakningssystem på marknaden som är avsett för just din tillämpning.
Innovatek flow control
Det är en flödesindikator som kopplas in i slangkretsen och fejkar en CPU-fläkt på 3000rpm så länge det finns ett vattenflöde.
Stannar vattnet så stannar "fläkten", och då har man ställt övervakningen i BIOS till att stänga av CPU.
/Olle
August 14, 2001
jo.. med tänkt på att motorn kan dra ström även om den stannar... men stannar den borde den iaf relativt fort antingen brännas sönder, då slutar den ju dra (dock kan ju detta ta ett tag) eller så blir det kortslutning i den, då går proppen... men kan ju kanske stanna på annat sätt, då e d värre...
Ok, Program kan ju va bra... dock så finns ju risken för att om vattnet stannar ökar tempen fort nog för att man ska få blåskärm, å då slutar troligtvis programmet funka...
July 27, 2004
Frisk wrote: Jag vet att det finns sånt, nämnde det i första inlägget,tycker det är onödigt dyrt, dessutom ger det ju extra motstånd... men vill ändå ha någon form av övervakning...
Efter vad jag kommit fram till gällande alternativ vad gäller prestanda och pris:
1) BIOS temperaturvakt som slår av datorn vid för hög CPU-temp.
Ganska långsamt system. Med vattenkylning kan man dock sätta gränstemperaturen rätt lågt, vilket ger en relativt hög säkerhet mot bränd CPU. Installations och driftskostnad: 0:-
Kan användas oberoende och tillsammans med övriga lösningar!
2) Innovatek flödeskontroll.
Utnyttjar BIOS fläktvakt för att stoppa CPU om vattenflödet stannar.
Något snabbare än temperaturvakten, och ger därmed lite bättre skydd.
Installationskostnad ca 300kr och en marginell minskning av vattenflödet.
3) ">http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=129907.htm]Kontrollrelä som övervakar strömförbrukningen hos pumpen.
Bryter strömmen till dator och pump om pumpen drar onormalt med ström (för mycket eller för lite). Kan vara osäker funktion om impellern skulle börja slira eller så utan att strömförbrukningen ändras.
Kostnad drygt 1600kr.
För egen del skulle jag helt klart kombinera 1) och 2).
March 14, 2001
Frisk wrote:
Ok, Program kan ju va bra... dock så finns ju risken för att om vattnet stannar ökar tempen fort nog för att man ska få blåskärm, å då slutar troligtvis programmet funka...
Har provat med att stannat pumpen med datorn igång och det ökar inte alls så snabbt så det skulle hinna bli nå fel, inte om du sätter gränsen på säg en 60*C iaf..
1 Guest(s)