Termostat vattenkylning?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Termostat vattenkylning?
frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 22, 2004 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja, håller på med min vattenkylning för fullt, kanske inte går så fort, men går iaf frammåt, har funderat på hur man ska göra för att inte datorn ska brinna om pumpen stannar, funderat på lite olika saker, koppla datorn i serie med pumpen på något sätt så om den stannar stannar även datorn, men demonterade en kaffebryggare idag (den mådde ej bra) och uptäckte då att det satt en termostat vid plattan, vilket ledde mig till att börja tänka termostat i serie med datorns nätag, kollade Elfa och uptäckte denna:
typ nr:2455R-L 60C
går möjligtvis ha annan temp, fanns lite olika, får ju se vad blocket får för tempratur när pumpen går som den ska och allt sånt, sen köpa efter det, vad tror ni? skulle det funka?

sammanfattning:
Har altså kollat efter en termostat på Elfa, denna ska bryta strömmen in till nätagregatet om vattenblocket på processorn uppnår en temperatur av 60 grader (i detta exempel, sen får jag självklart kolla vilken temp jag får och köpa termostat efter detta)

Verkar detta som en fungerande idé eller finns det risk för att processorkärnan redan brunnit när toppen på blocket uppnåt tempraturändringen?

Projektlog: https://www.nordichardware.se/.....hp?t=90569

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
701727
August 22, 2004 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Räcker det inte med den inbyggda funktionen i cpu:n/bios:et? 😮 (som slår av datorn vid den temperatur som du ställt in i bios)

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
701744
August 22, 2004 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

jo... om jag har den funktionen i mitt bios... har inte kollat så noga... eller rättare sagt, haft datorn hm.. iaf aldelles för länge, så minns inte alla funktioner, vet ej om jag har den, men har jag det räcker d ju, tänkte iof snart uppgradera till Athlon 64 snart, då lär jag väl få det... funderar på varför man skulle köpa en hm, minns ej vad det heter nu, och hitta ej på gteks hemsida, men d är typ en propeller som snurrar med vattnet, nån sort övervakning, varför används dessa om biosens funktioner av att stänga av datorn vid höga tempraturer räcker?

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
701759
August 23, 2004 - 1:44 am
sp_Permalink sp_Print

avstägning vid en viss temp finns ju typ på skitgamla datorer tom... kolla i ditt bios bara

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
701917
August 23, 2004 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Funktionen (säkerheten) hos BIOS temperaturskydd varierar väl en del med vad man har för chipset, och hur det är implementerat på moderkortet.
Själv valde jag just av den anledningen ett av de två moderkort med VIA-KT333 som faktiskt hade diodstyrt temperaturskydd. Äldre chipset saknade funktionen, och de andra moderkorten (ett tiotal) med samma chipset utnyttjade den inte.

Ett alternativ är att ha ett relä på pumpens strömkabel som styr kraggets spänningsmatning. Om pumpen inte drar ström får då inte kragget heller någon ström.

/Olle

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
702704
August 24, 2004 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

mm, något i form av ett sånt relä jag tänkt mig från början... kom inte riktigt på hur man skulle koppla bara... nåt bra förslag? vilken typ av relä? borde gå å sätta nåt i serie med strömkabeln va, som när strömmen är på oxå är på... å bryts kretsen bryts relät, eller tänker jag fel?

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
702743
August 24, 2004 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Du tänker i princip rätt. Problemet är att reläet i det fallet tar nästan all spänning också.

Jag kom på att det faktiskt finns ett övervakningssystem på marknaden som är avsett för just din tillämpning.
Innovatek flow control
Det är en flödesindikator som kopplas in i slangkretsen och fejkar en CPU-fläkt på 3000rpm så länge det finns ett vattenflöde.
Stannar vattnet så stannar "fläkten", och då har man ställt övervakningen i BIOS till att stänga av CPU.

/Olle

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
702758
August 24, 2004 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet att det finns sånt, nämnde det i första inlägget,tycker det är onödigt dyrt, dessutom ger det ju extra motstånd... men vill ändå ha någon form av övervakning...

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
702855
August 24, 2004 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett strömrelä då? Fast någon snygg lösning är det inte.

Fast problemet är väl kanske att pumpen antagligen drar ström även då den står still (då det antagligen är en vanlig asynkronmotor i). Kanske rentav mer än då den går...

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
702956
August 24, 2004 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Man kan ju stänga av datorn genom program, tex MBM5, om temperaturen överstiger instället värde.. Vet dock inte hur pålitligt det är.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
703247
August 24, 2004 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

jo.. med tänkt på att motorn kan dra ström även om den stannar... men stannar den borde den iaf relativt fort antingen brännas sönder, då slutar den ju dra (dock kan ju detta ta ett tag) eller så blir det kortslutning i den, då går proppen... men kan ju kanske stanna på annat sätt, då e d värre...

Ok, Program kan ju va bra... dock så finns ju risken för att om vattnet stannar ökar tempen fort nog för att man ska få blåskärm, å då slutar troligtvis programmet funka...

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
703377
August 25, 2004 - 8:48 am
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: Jag vet att det finns sånt, nämnde det i första inlägget,tycker det är onödigt dyrt, dessutom ger det ju extra motstånd... men vill ändå ha någon form av övervakning...

Efter vad jag kommit fram till gällande alternativ vad gäller prestanda och pris:

1) BIOS temperaturvakt som slår av datorn vid för hög CPU-temp.
Ganska långsamt system. Med vattenkylning kan man dock sätta gränstemperaturen rätt lågt, vilket ger en relativt hög säkerhet mot bränd CPU. Installations och driftskostnad: 0:-
Kan användas oberoende och tillsammans med övriga lösningar!

2) Innovatek flödeskontroll.
Utnyttjar BIOS fläktvakt för att stoppa CPU om vattenflödet stannar.
Något snabbare än temperaturvakten, och ger därmed lite bättre skydd.
Installationskostnad ca 300kr och en marginell minskning av vattenflödet.

3) ">http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=129907.htm]Kontrollrelä som övervakar strömförbrukningen hos pumpen.
Bryter strömmen till dator och pump om pumpen drar onormalt med ström (för mycket eller för lite). Kan vara osäker funktion om impellern skulle börja slira eller så utan att strömförbrukningen ändras.
Kostnad drygt 1600kr.

För egen del skulle jag helt klart kombinera 1) och 2).

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
703558
August 25, 2004 - 1:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote:
Ok, Program kan ju va bra... dock så finns ju risken för att om vattnet stannar ökar tempen fort nog för att man ska få blåskärm, å då slutar troligtvis programmet funka...

Har provat med att stannat pumpen med datorn igång och det ökar inte alls så snabbt så det skulle hinna bli nå fel, inte om du sätter gränsen på säg en 60*C iaf..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 296
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL