Testat mitt nya system och kört lite basic överklocning...|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Testat mitt nya system och kört lite basic överklocning...
shastar
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 23
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 20, 2008 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej alla...Jag har köpt ett nytt system som jag gärna vill dela med mig om...

Körde senast med Epox moderkort samt amd processor, som jag klocka bra med ändast luftkylning (standardkylning)..Jag låg typ på 22:plats i 3DMark med det systemet..Men tyckte det var dags att uppdatera till nya grejer...

Det är alltis svårt att välja sådant..så jag lita på min instikt och valde:
AMD Athlon X2 6400+ (Black Edition) 1295kr
MSI K9N Diamond 910kr (Demo produkt i datorbutiken.com)
4g Kingmax 6xxx 800mhz DDR2 796kr

(Samt ett XGX 8400GS 256mg Grafikkort 330kr)

Jag läste lite trådar om klockningen med just dessa produkter, och fick typ svar att 1.5 V cpu samt 220 FSB ska ge typ 3500 i cpu värde...och att det skulle vara stabilt....Jag körde dessa värden samt testa datorn under stress...Men som sagt...den hängde sig titt som tätt, samt den blev varm..typ 65 grader...

Jag klocka ner FSB till 215 samt att jag körde på Voltage 1.48 standard värde...

Under ca:12 timmar i stress, så hade inte datorn hängt sig eller nåt..Tempen låg på ca:50-55 grader...något man köra med...samt att detta körs på medföljande fläkt som kom med processorn...

Så jag hitta stabila värden med bulk fläckt.. Voltage : standard (1.48) FSB 215 med MSI K9N Diamond

Körde benchmark med Achampoo...ficka bra resultat om man nu tänker på priset man givet för detta system...testen gämnför med windows xp pro, medans jag kör vista x64...så om det är bra eller sämre vet jag inte..

[Image Can Not Be Found]

Cpu-Z

[Image Can Not Be Found]

Så jag är nöjd för det priset samt att jag väntar på ett nytt graffe kort till detta system.....

(Glömde... ett gammalt resultat från mitt gamla system i 3DMark.. http://www.newstown.org/3dmark.png Allt förståss med luftkylning..Artic Cooling hade jag till det systemet...)[/img]

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1181464
February 20, 2008 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser väldigt bra ut, gött jobbat 😀

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1181467
February 20, 2008 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Helt klart godkänt!

Snygg jobbat 🙂

//Andreas

shastar
Medlem
1183227
March 3, 2008 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag fintunat systemet..och jag får nu inte bättre resultat än vad det visar på bilden med bulkfläkt...Väntar på en bättre fläkt och kommer då kunna öka voltage lite mera..

Jag har kört systemet i en vecka med datorn igång under stress vissa dygn...och det verkar lovande, Har gjort testet typ 10 gånger senaste veckan med typ samma resultat.......hoppas jag kan öka mera med den nya fläkten som kommer....

[Image Can Not Be Found]

Magnus J
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 717
1189455
April 17, 2008 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad för slags kylare använder du dig av?
Har problem med att få ner tempen på min processor, ligger hela tiden mellan 40-50 grader, och jag får bluescreens... 😕

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1189931
April 21, 2008 - 10:29 am
sp_Permalink sp_Print

Popeye wrote: Vad för slags kylare använder du dig av?
Har problem med att få ner tempen på min processor, ligger hela tiden mellan 40-50 grader, och jag får bluescreens... 😕

CITAT: "Nu har jag fintunat systemet..och jag får nu inte bättre resultat än vad det visar på bilden med bulkfläkt...Väntar på en bättre fläkt och kommer då kunna öka voltage lite mera.."

shastar
Medlem
1193670
May 28, 2008 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag pillat lite att köra vissa optimizers i vista och märkt att det kan göra en hel del i prestanda...Det är samma system som ovan....

Lägg märke till att core speed är lägre samt bus speed och voltage är lägre, men ändå kan få bättre resultat.....Det är inte alltid man får bättre prestanda genom att öka allt....Nu kör jag på standard system som ovan...Men ändå sval o fin temp.......

Snart kommer jag att visa samma system med nya bättre fläktar, se vad man kan få ut av systemet då.....Hej svej....

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 53
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL