Thermaltake Volcano 7S problem|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Thermaltake Volcano 7S problem
kaizen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 84
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 3, 2002 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

idag när jag skulle installera denna fläkt på min tbird 1200 så blev det lite problem. först så pep datorn och sa att det inte fanns någon cpu fläkt. och frågade om jag ville stänga av datorn
så det gjorde jag. tog bort den. och tog bort det svarta som satt under. kanske jag inte skulle gjort wink i alla fall. satte dit den igen. men samma sak. den satt lite glappt tyckte jag. men är inte helt hundra på att det va den som rörde sig och inte moderkortet. i alla fall. någon som har haft liknande problem?
räcker det med att ta på lite kylpasta ?

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
198453
September 3, 2002 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter som om att du inte har kopplat cpu fläkten på "rätt ställe" lr vad man ska säga. Finns en speciell plats på moderkortet för att koppla in cpu fläkten. Men du kan förståss köra den vartifrån som helst, bara den blåser.. 😉

kaizen
Siktar mot toppen
Medlem
198476
September 3, 2002 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

tack för den.. jo. jag har kopplat in den på rätt ställe. det är jag säker på. så jag vet inte vad det kan va för problem.

Turbo123
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 604
198603
September 4, 2002 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Om fläkten som standard går i under 4000 RPM är det vanligt att ett sånt problem uppstår. Moderkortet tror då att fläkten är trasig och startar ej som säkerhetsåtgärd!

kaizen
Siktar mot toppen
Medlem
198632
September 4, 2002 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

det står på paketet att den startar med 6VDC.. kan det ha med det att göra?
är det bara att kleta på lite kylpasta och köra då? vågar man 😮 ....

kaizen
Siktar mot toppen
Medlem
198633
September 4, 2002 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Turbo123.. glömde säga att om det är så!! vet du om det finns något sätt att lösa det på! tror inte det står något i manualen till mitt moderkort.

CoolNicklas
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 213
200333
September 10, 2002 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade ett liknande problem.

Alt. 1 Du kan dels stänga av CPU fan detection i BIOS, huvudsaken är att den blåser.

Alt. 2 Annars så kan du uppgradera BIOS, om du vet hur detta går till. Är ganska lätt med MSI Live Update om du installerat detta program.

Du kan dessutom ställa in i BIOS att datorn skall stänga ner automatiskt om processor tempen går över en viss temperatur.

Eftersom det är ett MSI-kort så kan du installera det program som kom med kortet som heter PC-Alert. Där kan du i windowsmiljö övervaka chassi- och processortemperatur.

Det svarta som du pillade bort var antagligen en sk. Thermal pad, vilket kan användas istället för kylpasta. Om du nu har pillat bort den så att den inte sitter på ordentligt så skulle jag rekommendera att göra kylflänsen helt ren. Använd aceton (utan olja!). Sedan skaffar du kylpasta och applicerar denna på processorn, eller rättare sagt processorkärnan. Den lilla ca 2x2 cm fyrkant som du hittar ovanpå i mitten av processorn. Ta ett mycket tunt lager, det brukar räcka med en eller två droppar.

Det är inte bra om din Thermal pad har hamnat snett / sitter fel, då kommer värmeöverföringen mellan processor och Kylfläns bli dålig.

/Nicke

kaizen
Siktar mot toppen
Medlem
200348
September 11, 2002 - 12:36 am
sp_Permalink sp_Print

tack för hjälpen. fast jag har gjort precis allt det där. i en annan ordning bara. och det funkar bra nu. iofs så blev den 1grad varmare :cy: fast det är väl kanske inte så farligt. fast jag tycker dock inte att det blev tystare. nätagget som låter. ska ta och byta fläkt i det också. någon som har gjort det med hjälp av isoleringstejp istället för lödning?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 348
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL