August 28, 2001
idag när jag skulle installera denna fläkt på min tbird 1200 så blev det lite problem. först så pep datorn och sa att det inte fanns någon cpu fläkt. och frågade om jag ville stänga av datorn
så det gjorde jag. tog bort den. och tog bort det svarta som satt under. kanske jag inte skulle gjort i alla fall. satte dit den igen. men samma sak. den satt lite glappt tyckte jag. men är inte helt hundra på att det va den som rörde sig och inte moderkortet. i alla fall. någon som har haft liknande problem?
räcker det med att ta på lite kylpasta ?
March 2, 2002
Jag hade ett liknande problem.
Alt. 1 Du kan dels stänga av CPU fan detection i BIOS, huvudsaken är att den blåser.
Alt. 2 Annars så kan du uppgradera BIOS, om du vet hur detta går till. Är ganska lätt med MSI Live Update om du installerat detta program.
Du kan dessutom ställa in i BIOS att datorn skall stänga ner automatiskt om processor tempen går över en viss temperatur.
Eftersom det är ett MSI-kort så kan du installera det program som kom med kortet som heter PC-Alert. Där kan du i windowsmiljö övervaka chassi- och processortemperatur.
Det svarta som du pillade bort var antagligen en sk. Thermal pad, vilket kan användas istället för kylpasta. Om du nu har pillat bort den så att den inte sitter på ordentligt så skulle jag rekommendera att göra kylflänsen helt ren. Använd aceton (utan olja!). Sedan skaffar du kylpasta och applicerar denna på processorn, eller rättare sagt processorkärnan. Den lilla ca 2x2 cm fyrkant som du hittar ovanpå i mitten av processorn. Ta ett mycket tunt lager, det brukar räcka med en eller två droppar.
Det är inte bra om din Thermal pad har hamnat snett / sitter fel, då kommer värmeöverföringen mellan processor och Kylfläns bli dålig.
/Nicke
August 28, 2001
tack för hjälpen. fast jag har gjort precis allt det där. i en annan ordning bara. och det funkar bra nu. iofs så blev den 1grad varmare :cy: fast det är väl kanske inte så farligt. fast jag tycker dock inte att det blev tystare. nätagget som låter. ska ta och byta fläkt i det också. någon som har gjort det med hjälp av isoleringstejp istället för lödning?
1 Guest(s)