Tips ang. nytt kylsystem. Vatten?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tips ang. nytt kylsystem. Vatten?
LunaSpice
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 387
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 21, 2003 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en del frågor eftersom jag snart ska köpa nytt system.

Nu har jag vad som står i min sign. Snart kommer jag vilja lägga ut drygt 10 papp på Mobo, minne, CPU och kylsystem.

Jag har funderat på ett ABIT IC7-G, P4C 2.8 800 bus, 2x512 Corsair PC3200 CAS 2 (drygt 7000:-). Sen ev. ett Asetek WaterChill-kit.
Eftersom jag aldrig har nånsin haft något vattensystem så är jag lite osäker på om jag vågar ge mig inte på den banan. Jag har ingen aning om hur mkt jobb eller kunskap som krävs.

Sen behöver jag även råd ang. vilken CPUkylare jag ska välja, chassifläktar och grafikkortskylare. Det kanske inte ens är värt för mig att skaffa ett vattensystem utan att jag klarar mig på bra fläktar?
Det skulle vara guld värt om ni kunde trycka ur er allt ni vet om detta, tips och råd. Nitar ni själva kanske gå på. Jag behöver allt jag kan få så att jag kan bilda mig en uppfattning.

Tacksam för svar... 🙂

SWiiT
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 224
341773
May 22, 2003 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kan inte så himla mycket om vatten kylning. men jag tror att mase3 är det bästa blocket till att kyla cpu:n.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
342048
May 22, 2003 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

va fan man behöver liksom ingen erfarenhet... jag e 16 bast o läste ett par guider på internet... sedan med lite "common sense" o så så smällde jag upp min vattenkylning...

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
342137
May 22, 2003 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med keffing, hade inte häller några problem att gå ihop mitt vatten...

Man kollar runt på lite recensioner hur dom gjort för att få lite tips, sen när du väl har gräjerna på bordet sätter dom nästan ihop sig själv 😉

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
342174
May 22, 2003 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan även prova sökfunktionen som finns på forumet.. Tror att du får svar på dom mesta av dina frågor om du använder den. Det kommer flera sånna hära trådar i veckan nämligen.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
346737
May 28, 2003 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

waco chillout, kolla i spel delen om CS fps drop problem med radeon kort.

som åvanstående skriver, kolla lite recentioner och läs lite lätt om det så är det en barnlek att sätta ihop.

Maze blocken är bland dom bättre, skiljer sig bara nån grad hit lr dit på dom bra sakerna så det är skitsamma.
men dom "billiga" kitten så är det skillnad.

ska du ha en Tyst vattenkylning så rekomenderar jag 2st radiatorer med papst fläktar på. för då behöver det inte blåsa mkt.

det är mkt billigare om man köper en liten kupevärmepaket från skroten och slänger in i burken, kyler bättre och är mkt billigare.
men det krävs oftast en bra pump för det och dom som följer med dom billiga kitten är inte alltid så starka.

starka pumpar är typ Sicce idra, sicce nova. Eheim 1048
och Eheim 1250.
detta är vanliga akvariepumpar som i vissa fall har blivit lätt modifierade. så om du meckar så kan du komma undan billigare.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 480
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL