September 14, 2001
Har tänkt att montera vattenkylning i min spelburk och klurar lite på placering av prylarna samt vilka block och pumpar i tank som är bäst.
Kylaren tänkte jag placera liggandes i botten på mitt chassi med en 120mm fläkt som suger in luft. Rätt eller fel?! Pumpen o tanken tänkte jag placera strax bredvid kylaren på botten av chassit. Rätt eller fel?
Som jag har fattat behöver man typ block, pump+tank, radiator och en del slang.... Nåt jag missat?
Mvh: Nicke
February 12, 2003
Ett hett tips är ju att läsa NH´s Guider till vattenkylning...
dom hittar du under testlabb -> guider -> kylning -> vattenkylning
-_-Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete,svält och nöd.De är födda krigare, fulla av Stolthet”-Francois Voltaire 1731-_-
April 11, 2003
Du kan ju köpa ett komplett vattensystem typ det här
September 14, 2001
Nu var det såhär att jag ska bygga ett system själv. O frågorna är inte besvarade... 1: Är det bra att sätta radiatorn liggandes i botten på chassit och vart skall pump+tank placeras för bästa effekt?
2: Vilka prylar är bäst?!
Det står inte beskrivet VART prylarna skall sitta, bara hur man kopplar ihop systemet och beskrivning av delarna.
December 11, 2002
Om du fyller vattnet i tanken (borde vara det normala) så skadar det inte att ha den högst upp eftersom det blir lättare att få ut all luft då. Luften stiger och samlas i tanken och genom att luta lådan åt lämpligt håll kan du få fylla på med maximal mängd vatten. Luft i systemet låter en massa och försämrar kylningen.
Personligen tror jag att man får bäst resultat om man suger in luft utifrån lådan (störst skillnad mellan luftttemp/vattentemp). Borde därför kvitta om radiatorn sitter i fronten eller i botten så länge luften kommer utifrån. Suga in luft genom radiatorn ska du i vilket fall som helst göra, att blåsa ger sämre effekt. Använd en shroud så att fläkten kommer en bit från radiatorn så att du också suger in luft genom mitten av radiatorn.
Jag suger in luften genom fronten i mitt system. Funderade mycket på hur mycket den uppvärmda luften i lådan skulle påverka mitt systen (den värms ju upp av radiatorn) men skillnaden visade sig vara minimal när jag kör med öppen sidan.
I ordning kör jag radiator-CPU-GPU-pump-tank-radiator. Du behöver också något i vattnet för att hindra tillväxt av bakterier och alger, en liten skvätt kylarvätska fungerar bra (se http://www.ipkonfig.com/Articl.....leanWater/).
Använd gärna en liten dyrare slang som inte böjer sig så mycket nör du behöver göra skarpa svängar. För en lägre ljudnivå, limma impellern i pumpen (http://www.wc101.com/guides/ViaAqua/). Glöm inte heller att testa system utanför datorn innan det är monterat.
Lycka till!
/Kenrih
September 14, 2001
Kenrih wrote: Om du fyller vattnet i tanken (borde vara det normala) så skadar det inte att ha den högst upp eftersom det blir lättare att få ut all luft då. Luften stiger och samlas i tanken och genom att luta lådan åt lämpligt håll kan du få fylla på med maximal mängd vatten. Luft i systemet låter en massa och försämrar kylningen.
Personligen tror jag att man får bäst resultat om man suger in luft utifrån lådan (störst skillnad mellan luftttemp/vattentemp). Borde därför kvitta om radiatorn sitter i fronten eller i botten så länge luften kommer utifrån. Suga in luft genom radiatorn ska du i vilket fall som helst göra, att blåsa ger sämre effekt. Använd en shroud så att fläkten kommer en bit från radiatorn så att du också suger in luft genom mitten av radiatorn.
Jag suger in luften genom fronten i mitt system. Funderade mycket på hur mycket den uppvärmda luften i lådan skulle påverka mitt systen (den värms ju upp av radiatorn) men skillnaden visade sig vara minimal när jag kör med öppen sidan.
I ordning kör jag radiator-CPU-GPU-pump-tank-radiator. Du behöver också något i vattnet för att hindra tillväxt av bakterier och alger, en liten skvätt kylarvätska fungerar bra (se http://www.ipkonfig.com/Articl.....leanWater/).
Använd gärna en liten dyrare slang som inte böjer sig så mycket nör du behöver göra skarpa svängar. För en lägre ljudnivå, limma impellern i pumpen (http://www.wc101.com/guides/ViaAqua/). Glöm inte heller att testa system utanför datorn innan det är monterat.Lycka till!
/Kenrih
Se på fan! Nu kom det ett kanonsvar. Tack för hjälpen!
Keffing: Hört talas om filter? Räcker med typ en nylonstrumpa, och sen så finns det ju dammsugare så man kan se till att hålla hemmet i hyggligt skick oxå.
2 Guest(s)