Tips på grejer till överklockningsprojekt?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tips på grejer till överklockningsprojekt?
Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 674
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 14, 2003 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

EPoX 8RDA+ är valet och har bestämt mej för att köpa XP1700 T-Bred med HB stepping från waterheads men vilken kylfläns är att rekommendera, Thermalright kanske och passande fläkt? Kom gärna med förslag på kraftfull kylfläns med bra kylningsförmåga för Thermalright e inte direkt snygg 🙁

Sen har jag hört att det är skilldnad på om man får A2 eller A3 på EPoX kortet? Va är skilldnaden och är det även garanterat att man får A3 som verkar va det bättre om man köper från Waterheads?

Jag vill ju helt klart hålla datorn tyst också men får väl ge upp lite då jag även tänkt att komma upp i 2500Mhz iallafall med luft innan jag får dom extra slantarna till Prometeia och den ska väl vara på 32DB vid uppstart, så nånting under där kanske skulle räcka ändå för å vänja sej... 32DB LÅTER 😮

Tvivlar på att en 80mm "Power flow" fläkt från waterheads duger till detta? Den blåser 26.5CFM och är endast på 10DB

Hade även tänkt köpa Zalman NB32J kylflänsar till nord resp. syd brygga eller skulle det vara bättre att sätta på en Thermaltake Crystal Orb? Kanske kan man rent utav sätta på Thermaltake på Zalman kylflänsen eller är jag ute och cyklar lite då?

Sen va det ju de här med val av minne... Jag har kikat en del på Crucial (Länken går till minnerna just för EPoX kortet eller rekommenderat :roll:) och dom verkar inte vara så tokiga, PC3200 då. Är det bättre att köra 2x 256MB dual i 200FBS eller bara en 512:a? Va jag fattar de som så går dom ihop med en FBS på 200 men va händer om man går 200+? Beskriv gärna nån som har koll både prestandamässigt och överklocknings mässigt vilket man ska ta ELLER är Crosair/Twinmos ett bättre val?

Har typ NOLL kolla på de där med Dual DDR om det är så bra eller inte, lite fakta och erfarenhet skulle hjälpa mej här 😀

Dett hör väl till köp & sälj men om det finns någon som har ett par bitar över som är färdigkapade till mosfets så hör gärna av dej om du vill sälja för en liten slant så behöver jag inte kolla upp kylfläns å såga upp, aldrig sågat en kylfläns i bitar till och börja med

Tror det där täcker det mesta för mitt kommande projekt så fort jag har mer info om frågentecknen så är det klart 😀

Sen om det finns någon som satt Prometeia på en Thermaltake Xaser III V2000A förklara gärna hur du löste problemet som verkar finnas med nedersta fläkten på sidan alternativt övre också utan att borra sönder HELA lådan 😮

dbn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 502
289022
March 14, 2003 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

om du beställer en 1700 juihb från waterheads.dk kan du vänta med lång leveranstid tog 3veckor för mej ;>

dessutom fick jag en JUIHB 0303 vet inte alls om dom klockar lika bra har inte testat min så mycket än.

brukar vara svårare att klocka med dual ddr men om du vill nå riktigt hög skulle jag rekommendera epox 8rga+(nya 8rda+ med inbyggt grafikkort) den kan man ställa in vdd volten på och har mycket lättare att nå 250fsb med och den har nog a3 brygga som standard.

minnen så duger Twinmoss/m.winbond pc3200

http://www.8rda.com finns tips där för vad som är bra till epox korten ;>

Arne Anka
Member
Medlem
Forum Posts: 2865
289086
March 14, 2003 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Epox 8RGA+ är ett jäkligt bra tips eftersom man kan ställa in volten till nordbryggan upp till 2.0volt Och då slipper man voltmodda kortet http://www.vr-zone.com/reviews.....PoX/8RGA+/

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
289140
March 14, 2003 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok då tror jag att jag vet vilket minne jag ska ta, tackar för tipsen.

Sen 8RGA+ asså som jag fattar det så blir det en kostnad på 400 spänn mer bara för att slippa volt modda själv? Är de typ det som skiljer dom 2 åt?

Då återstår det bara val av kylfläns till processorn och sen vilket alternativ som är bäst att kyla nord/syd bryggorna. Zalman med orb på? Verkar som om man sätter orben på ett chip direkt så att dra den på en kylfläns är en dålig ide kanske?

BLODVITE
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 97
289233
March 15, 2003 - 12:19 am
sp_Permalink sp_Print

Vecna wrote: Ok då tror jag att jag vet vilket minne jag ska ta, tackar för tipsen.

Sen 8RGA+ asså som jag fattar det så blir det en kostnad på 400 spänn mer bara för att slippa volt modda själv? Är de typ det som skiljer dom 2 åt?

Då återstår det bara val av kylfläns till processorn och sen vilket alternativ som är bäst att kyla nord/syd bryggorna. Zalman med orb på? Verkar som om man sätter orben på ett chip direkt så att dra den på en kylfläns är en dålig ide kanske?

slk800 för cpu brukar funka bra för dom flesta , men sen förstod jag inte vad du menade med zalman på orb eller vad det nu var för nåt du menade.?

dbn
Kommer du hit ofta?
Medlem
289247
March 15, 2003 - 12:42 am
sp_Permalink sp_Print

och du får ett inbyggt grafikkort om du nu skulle behöva de? =P
kan väl inte skada skulle tro att det är lite annorlunda pcb och är nog a3 på nord och syd brygga nu så det är billigare än att beställa från danmark ;>

dbn
Kommer du hit ofta?
Medlem
289248
March 15, 2003 - 12:42 am
sp_Permalink sp_Print

woho 300inlägg *spam* ;>

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
289273
March 15, 2003 - 2:46 am
sp_Permalink sp_Print

Nej det jag menade var att om jag skulle sätta Zalman NB32J på nord resp syd brygga och kanske en orb på den kylflänsen... frågan var väl egentligen om det är värt de eller helt knasigt tänkt att stoppa orb uppe på dom? Ska jag kanske "bara" köra orb på nord å syd istället för Zalman? Vilket är bäst?

8RGA+ och Twinmos m/winbond PC3200 512MB bestämt nu, de får bli bra så med dom 2... Sen förmodligen SLK800 men vad är en bra fläkt till den för att klara.. pjaa 2500mhz iaf? Vägrar sätta en delta i min burk... måste finnas bättre alternativ 😮 En sån kommer inte ens NÄRA min burk... Jag gillar å ha min dator brevid sängen och oftast på 24/7 8)

BLODVITE
Siktar mot toppen
Medlem
289284
March 15, 2003 - 3:22 am
sp_Permalink sp_Print

ja nu fattar ja hur du menar så när som på ORB kanske nått som jag har missat , men angående ZALMAN NB32J så verkar ju den funka bra som den är men jag skulle nog inte använda den medfäljande epoxi limet även om dom påstår att den leder värmen så skulle nog jag dra fast den med dom medfäljande monterings kittet för skruvar helst då nylon skruvar så att man inte drar sönder nåt , det kan vara lätt hänt med metallskruvar nämligen. men glöm inte att först lägga på arctic silver som skall täcka HELA chipet .

ovan på kylflänsen kan man om man vill sätta på en fläkt , men dom dära små är ofta svårt att hitta nån som inte väsnas för mycket .....men du kan väl prova dig fram först utan fläkt sedan med och se om det blir någon skillnad.

dbn
Kommer du hit ofta?
Medlem
289531
March 15, 2003 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

ska du bara köra med en 512mbs krets? då kan du ju inte utnytja dual ddr

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1190
289575
March 15, 2003 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

kör med 2*256 minnen, samma märke, samma modell så kan du köra med dualddr.....

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
289581
March 15, 2003 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Som jag har förståt det så är det inte lika stabilt att köra dual som att bara ha en minnes modul... Nu vart jag fundersam :-?, nån som har lite fakta om detta?

BLODVITE
Siktar mot toppen
Medlem
290174
March 16, 2003 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Vecna wrote: Som jag har förståt det så är det inte lika stabilt att köra dual som att bara ha en minnes modul... Nu vart jag fundersam :-?, nån som har lite fakta om detta?

Alltså hela vitsen med att köpa en NFORCE 2 mobo oavsett MÄRKE är just att kunna köra med DUBBLA DDR minnen.

Nforce samt Nforce 2 har dubbla minnes kanaler och det är det som gör att om man belastar datorn med en jävla massa skyfflande med data fram och tillbaka så börjar vissa VIA chips med endast en minnes kanal att knäa och det resulterar iatt man börjar märka att datorn uppförsig konstigt PÅGRUND av överbelastning eller snarare den hänger inte med ordentligt .

PÅ en dubbelkanalig kommer inte detta att märkas då den hänger med mycket bättre.

KÖR MED 2 MINNEN DU , montera det ena minnet på plats 3 sedan bara prova vad som funkar bäst med det återsående minnet , antingen på första platsen eller på andra platsen.

LYCKA TILL wink

LuNatic
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 81
290232
March 16, 2003 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

knappast att du kommer till 2500 mhz med luft,, kanske om du har en delta och mkt tur

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
290523
March 16, 2003 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Pjaa min ekonomi tillåter inte mer än 1 minne just nu och jag tänkte att duger de bra som det är så får andra minnet ligga på is till jag har Prometeia som ska i! 😮

Inte ett dåligt projekt mej samlar all fakta jag kan iaf.

Kommer ta mej till början/mitten av sommaren nångång innan skiten e klar 🙁

Målet med luft är väl 2.5 men pallar det bara 2.4 nöjer jag mej där ett par månader iaf...

Är det verkligen ingen som sitter med en ny Thermalake III låda som har nån ide? Vore kul att veta om jag måste utesluta BÅDA fläktarna i dörren för att få in kylar mojängen 🙁 Vill verkligen ha den men funkar det inte pga. just de så stuntar jag i det för det är ju en stor del av grejen att ha dom också...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 286
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL