April 15, 2005
Jag skulle bli glad ifall någon ville tipsa mig om någon sida på nätet som grundligt går igenom hur man överklockar sin CPU. Närmare bestämt en Inte P4 Prescott.
Jag har själv en P4 3.0 GHz, socket 775 på ett ABIT AG8 moderkort. Till moderkortet finns en programvara som heter OC Guru där man kan reglera följande värden, steglöst. (Värdena inom parentes är de värden jag har nu):
Ext. Clock: (210MHz)
PCIE Clock: (100MHz)
PCI Clock: (33,33MHz) Detta värde går inte att ändra på.
Sen så har jag följande grejer som jag kan ändra på, fast värdena jag kan ändra till är förutbestämda. (Värdena inom parentes är de värden jag har nu):
VCore: (1,3875)
NBV: (1,50)
DDRV: (2,60)
-------------------------
VCore kan jag höja i ca. 0,02 V intervall, fast högsta värdet jag kan välja är: 1,7375.
NBV: kan jag höja i 0,05 V intervall där högsta möjliga värdet är: 1,65.
DDRV kan jag höja och sänka i 0,05 V intervall där högsta värdet är 3,20 och lägsta värdet 2,50.
Om man höjer "Ext. Clock" då måste man följa med med typ VCore och även höja den, eller? Ja, som ni märker är jag inte direkt insatt i hur man ska gå tillväga när man överklockar, så tips på hur jag bör göra, eller någon guide på nätet som talar om hur man ska göra mottages tacksamt! 🙂
PS. CPU:n går för tillfället i 3150MHz (enligt moderkortets programvara, OCGuru). Kan processorn ta skada av att gå i denna hastighet när VCore fortfarande står kvar på 1,3875 V? DS.
Läste följande hos Sweclockers, men de går ju inte direkt igenom betydelserna av att höja det ena och det andra... http://www.sweclockers.com/htm.....php?page=3
April 15, 2005
Höj VCore till 1.45xx och DDRV så högt som möjligt.
Sedan lek med Ext. Clock till du hittar den högsta möjliga hastigheten som datorn går stablit i.
Tack för det snabba svaret! 🙂 Det finns ingen risk att höja DDRV så högt med en gång, och vad har DDRV för funktion egentligen? 😕
October 25, 2003
metal82 wrote:
Höj VCore till 1.45xx och DDRV så högt som möjligt.
Sedan lek med Ext. Clock till du hittar den högsta möjliga hastigheten som datorn går stablit i.Tack för det snabba svaret! 🙂 Det finns ingen risk att höja DDRV så högt med en gång, och vad har DDRV för funktion egentligen? 😕
Det är volten till minnena, och de pallar mer eller mindre hur mycket som helst.
3.2v ska inte vara några problem alls.
April 15, 2005
Oki. Finns det något värde på Ext. Clock som jag kan "räkna" med och kunna komma upp i? Eller en klockfrekvens som jag "åtminstone" kan komma upp i.
Jag har som sagt en Intel P4 3.0 GHz Prescott (Socket 775). För tillfället är jag uppe i 3.21 GHz, men då har jag BARA ändrat Ext. Clock upp till 215 MHz.
Vilket är det nästa vettiga steget jag bör ta för att komma högre? 🙂
July 23, 2005
September 1, 2002
exstaz wrote: En sak att tänka på metal82 det är att om du höjer Vcore och kör med höjd länge så efter ett tag kan det bara gå utför med din processor. Den blir helt enkelt "utsliten".... Men det tar lite längre en vecka för att göa det.
Ah visst... livslängden förkortas en del... men den kommer ändå hålla i flera år. Om den nu inte bara självdör, vilket även händer oklockat.
September 1, 2002
metal82 wrote: Oki. Finns det något värde på Ext. Clock som jag kan "räkna" med och kunna komma upp i? Eller en klockfrekvens som jag "åtminstone" kan komma upp i.
Jag har som sagt en Intel P4 3.0 GHz Prescott (Socket 775). För tillfället är jag uppe i 3.21 GHz, men då har jag BARA ändrat Ext. Clock upp till 215 MHz.
Vilket är det nästa vettiga steget jag bör ta för att komma högre? 🙂
Min förra 3,2 LGA775 Prescott klarade 260 FSB, men sen orkade inte mitt moderkort högre. Vilket f.ö var ett likadant som du har.
1 Guest(s)