August 21, 2003
Kompisen har följande dator:
MB: Epox 8RDA+
Processor: Amd XP 2400+ TB
Minne: 2x256 TwinMos 3200
Grafikkort: Hercules 9800 Pro
Som ni kan se är processorn (som går i orginalhastighet, med 266MHz buss) något av en flaskhals i hans system. Hur bör man klocka processorn och hur mycket klarar den?
Bör den klara en höjning av FSB:n till 166 utan problem? Sedan multipliern på ~ 13, utan att behöva höja volten nämnvärt? Är tacksam för seriösa svar, då detta inte är min dator.
August 21, 2003
Darko wrote: t ex 10x200 skulle vara en fin clockning eller 11x200 som skulle vara ännu finare
hehe, jo... Vi tog dock det lite lugnt coh höjde till 166x12,5 = 2600+ (166 MHz FSB) på orginalvolt. Datorn verkade stabil i 3DMark 2003 och frambringade 5500p med oklockat gfx.
Nu till en fråga (gärna snabbt svar 🙂 ) : Hur är det med PCI/AGP frekvensen? På min burk kan jag manuellt justera dessa med divider, dock hittade jag inte denna inställning på hans 8RDA+. - Kan det vara så att bussarna är låsta (så var det inte på mitt P4-mobo). Man vill ju inte köra dem i annat än orginalhastighet...
May 8, 2003
Det ska finnas inställning för AGP frequency. Den ligger under "Advanced chipset features". Default brukar den stå på "auto". Vet inte vad de menar med auto, men jag satte den på 66Mhz manuellt för säkerhets skull.
Det ska inte vara några probbs för dig köra på 200 MHz FSB. Både moderkort och minne klarar det. Kom ihåg att FSB-klockning ger mer än multipelklockning, så dra ner multipeln och se hur hög FSB ni kan komma upp i.
2 Guest(s)