Tips på vattenkylning...|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tips på vattenkylning...
slusken
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 78
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 6, 2006 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Nån som kan tipsa om ett bra och tyst vattenkylningspaket för runt 1500-2500kr som skulle kunna kyla min 3500+, X850XTPE och moderkort bra och tyst?

Har tittat runt och lite extra på Zalmans nya passiva system hur är det egentligen skulle den klara av mina saker om man även kände för att vrida på lite mera kraft ur sakerna? Eller ska man satsa på ett vettigt paket från waterchill eller nått sånt?

Ska man satsa på en radiator för 1,2 eller 3 fläktar om man nu ska köpa nått inte allt för overkill? Vill ju mest ha ner volymen och kanske kunna överklocka lite i framtiden...

Har tittat runt men "tyvärr" är ju utbudet för stort för att man ska bli klok på det, Tacksam för tips!

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
1091969
November 7, 2006 - 6:24 am
sp_Permalink sp_Print

Ska du ha ner volymen på din dator så bör du i min mening för att få det så billigt som möjligt kanske inte satsa på vattenkylning, ett undantag skulle kanske vara zalmans nya passiva "radiatorelement" Har haft vattenkylning för några år sedan och jag kan inte påstå att det blev direkt tyst. Hade en radiator med plats för 2 st 120 fläktar. Visst det lät mindre... men de datorerna jag har idag låter ännu mindre. Jag köper fläktar av märket ADDA och ser till att dessa får arbeta effektivt istället. Mitt senaste ljuddämpningsprojekt var min HTPC iofs ingen värstingmaskin men tyst blev det, iaf så tyst så man nu istället hör hårddiskarna.

Det jag menar är: Är det verkligen lönt att lägga pengarna på vattenkylning när det kanske räcker att byta fläktar och tejpa igen några korkade ventilationshål och vika samt lägga alla sladdar på ett bra sätt. Det kanske kostar en tredjedel av vattenkylningskittet.

Men om du ändå ska ha vattenkylning och det är tysthet du är ute efter så kör på zalmans senaste lösning. 🙂

slusken
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 78
1092082
November 7, 2006 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Tackar för alla bra tips.

Jag ville ju helst ha ett system som klarade av att driva min 3500+,moderkort och x850xtpe och kanske även klara av att kyla det om jag skulle vilja överklocka det lite.

Jag kör just nu med 2st ADDA 120mm i chassit och orginal kylaren till processorn på 1600RPM och sen har jag AC Cooling på mitt grafikkort.

Kanske man skulle satsa pengarna på en passiv kylning till chippset på moderkort (har ett MSI K8N Neo4), en ny cpu-kylare till prollen och kanske ett passivt nätagg?

Menar är ju ingen hardcore överklockare precis men skulle vilja ha lite tystare burk. Har ett Lian-li V1000 tror jag det heter...

Tacksam för nån bra lösning 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 231
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL