Tips till fästanordning|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tips till fästanordning
p0lser
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 74
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 17, 2005 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har precis köpt en radiator från http://www.overclockers.se/, närmare bestämt denna. Det jag nu undrar på är hur jag snyggt kan installera denna i mitt midi tower, efter att den är målad. Hur har ni löst det?

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
844114
February 17, 2005 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Beror väl på hur din låda ser ut... du kan ju sätta den i botten av lådan och höja upp lådan något, nackdelen med detta är att all den varma luften kommer gå igenom datorn, annars kan du sätta den i toppen av datorn, om du då ha datorn mer eller mindre helt tät i övrigt kan du sätta fläktar som blåser in var du vill i datorn, då all luften kommer gå ut genom radiatorn ändå om du har tillgång till det skulle du kunna stansa ur ett kvadratiskt mönster i toppen av lådan, små hål, som du får som ett "galler" och sen fästa radiatorn under detta, då har du även lite skydd för den. typ något i stil med detta då, fast snyggare och nogrannare gjort, går ju även borra med borrmaskin, men lätt man tröttnar efter ett tag... större hål kanske är att föredra... [Image Can Not Be Found]

p0lser
Siktar mot toppen
Medlem
844134
February 17, 2005 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm, jag funderade själv på att fästa den längst fram nede i chassit. Där finns det redan en 'öppning' genom chassit som kan användas till att dra inn kall luft men kommer det att höja system temperaturen då luft inn i chassit måste passera radiatorn? Jag har sett lösningar där radiatorn är plaserad på detta sett så det borde väl funka?

Men problemet var egentligen hur jag skulle få radiatorn att sitta fast i chassit efter som det inte finns några skruv hål i denna. Att fästa den med kabel strips ser inte så kul ut och att borra hål igenom vågar jag inte 😕

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
844193
February 17, 2005 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Ah, okey... missförstod ditt problem då... längst fram i lådan har jag med sett, men som du säger, du drar igenom all den varma luften genom datorn... är kanske inte optimalt...

För att fästa själva radiatorn skulle jag nog använda mig av någon typ av vinklar som du kan spänna över radiatorn och sen skruva i chassit, fäst min ungefär så, och den sitter bra... tycker det borde funka.

Gjorde en till fin paint-skiss...
[Image Can Not Be Found] du sätter ovansidan, där vid lilla vinkeln in på ovansidan av radiatorn, ena på sidan vid slanganslutningen och andra på motsatta sidan, sen spänner du ihop dessa med en gängstång (det svarta sträcket i mitten) med en mutter på varje sida (denna måste då sitta utanför radiatorn) sen när dennna är lite spännd skruvar du fast det hela mot datorlådan (de 2 piggarna under ska föreställa skruvar, som då ska skruvas in i chassit har du totala bygellängden något kortare än radiatorn är tjock kommer du när du spänner skruvarna trycka radiatorn mot chassit, och den kommer sitta fast hårt.

p0lser
Siktar mot toppen
Medlem
844343
February 17, 2005 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, tack för paint skissen 😛 Får se om dom har några profiler på clase som kan användas...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
844446
February 17, 2005 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Det ska nog gå hitta... du kan ju alltid gå till nån svetsare eller så annars, å få lite spillbitar aluminium bockade, sånt brukar inte kosta nämnvärt mycket (iaf inte här ute på landet :P) får hoppas du förstod paintskissen... lycka till med kylningen med förrästen!

p0lser
Siktar mot toppen
Medlem
844502
February 17, 2005 - 10:46 pm
sp_Permalink sp_Print

tack tack, ska nog gå bra med hjälp från er på NH 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 92
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL