February 2, 2005

Jag har precis köpt en radiator från http://www.overclockers.se/, närmare bestämt denna. Det jag nu undrar på är hur jag snyggt kan installera denna i mitt midi tower, efter att den är målad. Hur har ni löst det?
August 14, 2001

Beror väl på hur din låda ser ut... du kan ju sätta den i botten av lådan och höja upp lådan något, nackdelen med detta är att all den varma luften kommer gå igenom datorn, annars kan du sätta den i toppen av datorn, om du då ha datorn mer eller mindre helt tät i övrigt kan du sätta fläktar som blåser in var du vill i datorn, då all luften kommer gå ut genom radiatorn ändå om du har tillgång till det skulle du kunna stansa ur ett kvadratiskt mönster i toppen av lådan, små hål, som du får som ett "galler" och sen fästa radiatorn under detta, då har du även lite skydd för den. typ något i stil med detta då, fast snyggare och nogrannare gjort, går ju även borra med borrmaskin, men lätt man tröttnar efter ett tag... större hål kanske är att föredra... [Image Can Not Be Found]
February 2, 2005

hmm, jag funderade själv på att fästa den längst fram nede i chassit. Där finns det redan en 'öppning' genom chassit som kan användas till att dra inn kall luft men kommer det att höja system temperaturen då luft inn i chassit måste passera radiatorn? Jag har sett lösningar där radiatorn är plaserad på detta sett så det borde väl funka?
Men problemet var egentligen hur jag skulle få radiatorn att sitta fast i chassit efter som det inte finns några skruv hål i denna. Att fästa den med kabel strips ser inte så kul ut och att borra hål igenom vågar jag inte
August 14, 2001

Ah, okey... missförstod ditt problem då... längst fram i lådan har jag med sett, men som du säger, du drar igenom all den varma luften genom datorn... är kanske inte optimalt...
För att fästa själva radiatorn skulle jag nog använda mig av någon typ av vinklar som du kan spänna över radiatorn och sen skruva i chassit, fäst min ungefär så, och den sitter bra... tycker det borde funka.
Gjorde en till fin paint-skiss...
[Image Can Not Be Found]
du sätter ovansidan, där vid lilla vinkeln in på ovansidan av radiatorn, ena på sidan vid slanganslutningen och andra på motsatta sidan, sen spänner du ihop dessa med en gängstång (det svarta sträcket i mitten) med en mutter på varje sida (denna måste då sitta utanför radiatorn) sen när dennna är lite spännd skruvar du fast det hela mot datorlådan (de 2 piggarna under ska föreställa skruvar, som då ska skruvas in i chassit har du totala bygellängden något kortare än radiatorn är tjock kommer du när du spänner skruvarna trycka radiatorn mot chassit, och den kommer sitta fast hårt.
August 14, 2001

Det ska nog gå hitta... du kan ju alltid gå till nån svetsare eller så annars, å få lite spillbitar aluminium bockade, sånt brukar inte kosta nämnvärt mycket (iaf inte här ute på landet :P) får hoppas du förstod paintskissen... lycka till med kylningen med förrästen!
2 Guest(s)