December 6, 2004
Hej!
Det är såhär att jag står inte ut med ljudet från min dator. Därför har jag bestämt mig för att byta kylning.
Har en "3.0 ghz Intel" processor och "9800 radeon pro" grafikkort.(det är väl allt som jag behöver nämna/kyla?)
Warcraft 3, är väl det mest ansträngande jag låter min dator göra.
Om jag vill ha den ljudlös och fullt fungerande, dvs minimal risk att datorn brinner upp :P, vad bör jag skaffa?
Vattenkylning?
1 fläkt till processorn, 1 till grafikkortet och 1 till chassit?
ett badkar ? 😛
/Tack FrostBead
October 7, 2002
Vad har du för kylning på processorn?
Vad har du för nätagg?
Har du någon chassifläkt, isåfall vilken vilka?
Prova att öppna datorn och ta reda på vilken fläkt det är som låter mest, till exempel genom att stanna dem en i taget. Om de snurrar långsamt kan du kanske stoppa dem medan den är igång. Om de snurrar snabbt (de kan ha sönder fingrar lätt och du riskerar även att bryta av fläktblad) är det smartare att stoppa dem med exempelvis en penna innan du startat datorn, och SEDAN starta datorn (låt dem inte stå stilla mer än högst en minut, risk för överhettning annars). Kom sen tillbaka och berätta vilka som det gjorde mest "nytta" att stoppa så kan vi nog fundera ut vad du kan hitta på för att tysta ner den. 🙂
EDIT: helt ljudlös får du den aldrig. Även om du skulle lyckas bygga den helt fläktlös låter hårddisken, visserligen kan man byta den mot en IDE-flashdisk, men de är svindyra...
June 11, 2001
Zalmans vattenkylningsdetaljer:
http://www.mycom.se/kategori/_.....13864.html
Eller om du inte vågar dig på vatten:
http://www.mycom.se/kategori/_.....13855.html
Zalman 7000A-CU Socket 478 -> 3.06+ Socket 940 2.0+ Socket A 3.2+ Socket 754 20-25dB
Zalman 7000B-ALCU Socket 478 -> 3.06+ Socket 940 2.0+ Socket A 3.2+ Socket 754 20-25dB
Zalman 7000B-CU Socket 478/462/754/939/940
December 6, 2004
TERdON,
nätaggregat?
Jag testade det du sade. Det är chassifläkten som bidrar mest till allt buller.
Kanske byta ut den först och se om det går att leva med resterande buller?
Detta var allt jag kunde hitta om chassifläkten:
Tillverkare: Jamicon
12 V, 0.25 A, 12x12 cm
120mm 3pin
För övrigt sitter fläkten, helt fast i chassit och chassit står stabilt.
Vad göra, wise one 🙂 ?
/tack FrostBead
March 1, 2003
Arne Anka wrote: Om det är din 120mm fläkt som låter mest är det onödigt att byta ut den Sänk den till 7 eller 5volt istället Så blir den tystare
där hittar du mer info...
http://www.cpemma.co.uk/7volt.html
February 4, 2002
Sitter det 3pins kontakt till fläkten kan du använda
[Image Can Not Be Found]
January 28, 2004
Om du har haft fläkten ett tag (120mm) och det är en billigare glidlagrad version kan den vara för gammal, eller ha kommit in damm i den.
Om du vill få ner ljudnivån i burken är dom här produkterna kanske intressanta:
Arctic Cooling Silencer till graffet.
Thermalright XP-120 + 16db fläkt (120mm)
16 db 120mm till chassit
Låter ditt nätagg mycket?
December 6, 2004
Min chassi fläkt är en 3 pin. Kan jag modda den till en 5-7 Voltare? eller måste jag köpa en konverterare? länkarna ni posta, var ju till 4 pin. finns det 3 pin tutorial ifall man kan modifiera?
Nytt problem har uppstått :P: När jag stannade cpu fläkten för att kolla om det var den som lät, så tycker datorn att den inte fungerar alls.
I bios är cpu fläktens rpm 0. Den snurrar som vanligt tycker jag när jag kollar på den. Felmeddelandet är: Cpu fan is unworkable or has been changed. Check softmenu status.
/tack frostbead
October 7, 2002
FrostBead wrote: Min chassi fläkt är en 3 pin. Kan jag modda den till en 5-7 Voltare? eller måste jag köpa en konverterare? länkarna ni posta, var ju till 4 pin. finns det 3 pin tutorial ifall man kan modifiera?
Nytt problem har uppstått :P: När jag stannade cpu fläkten för att kolla om det var den som lät, så tycker datorn att den inte fungerar alls.
I bios är cpu fläktens rpm 0. Den snurrar som vanligt tycker jag när jag kollar på den. Felmeddelandet är: Cpu fan is unworkable or has been changed. Check softmenu status./tack frostbead
Det är som det ska. En del BIOS har skydd, så att datorn inte startar utan att CPU-fläkten inte snurrar. Det brukar dock gå att stänga av, om man nu skulle montera någon alternativ kylning. Eller du menar att datorn tycker att den alltid står still, även när du inte stoppar den???
December 6, 2004
Bios tror att den står stilla hela tiden. Vilket den inte gör, den snurrar fast inte lika snabbt som förut. Kan se rotorbladen nästan.(vilket är fel eftersom man inte kan det på chassifläkten eller graffläkten) Jag gick in i bios och ställde in att datorn inte startar ifall den inte snurrar. Så att ingen i familjen luntar upp min dator. För tillfället sitter jag hos en kusin därför att jag är en dator-proletär.
Lika väl, kanske byta kylningssyst. nu?
Är vattenkylning tystare än luftkylning?
/tack frostbead
October 7, 2002
Om den nästan inte snurrar alls, så är det typ likvärdigt med att den inte gör det. Av mättekniska själ klarar inte datorn att skilja på de bägge...
Sen har vattenkylning MÖJLIGHET att vara tystare än luft men är inte nödvändigtvis det. Det kommer låta mycket med deltor, även om du sätter dem på radiatorn istället för på processorn. Likadant kan du med väl valda komponenter få ett riktigt tyst (inte komplett) tyst luftkylt system. Kort sagt, det beror på hur du designar kylningslösningen...
March 14, 2004
Vattenkylning är framför allt tystare än luftkylning.
Ljudnivån och prestandan beror dock helt på vilka komponenter du utgår ifrån. En kraftig pump vibrerar ganska mycket. Har du valt en liten radiator så måste du ha en stark fläkt för att hålla tempraturen nere, osv, osv...
Att vattenkylning har överlägset bäst ljudnivå/prestanda är dock ganska säkert. 🙂
June 28, 2001
TERdON wrote: Vad har du för kylning på processorn?
Vad har du för nätagg?
Har du någon chassifläkt, isåfall vilken vilka?
Prova att öppna datorn och ta reda på vilken fläkt det är som låter mest, till exempel genom att stanna dem en i taget. Om de snurrar långsamt kan du kanske stoppa dem medan den är igång. Om de snurrar snabbt (de kan ha sönder fingrar lätt och du riskerar även att bryta av fläktblad) är det smartare att stoppa dem med exempelvis en penna innan du startat datorn, och SEDAN starta datorn (låt dem inte stå stilla mer än högst en minut, risk för överhettning annars). Kom sen tillbaka och berätta vilka som det gjorde mest "nytta" att stoppa så kan vi nog fundera ut vad du kan hitta på för att tysta ner den. 🙂
EDIT: helt ljudlös får du den aldrig. Även om du skulle lyckas bygga den helt fläktlös låter hårddisken, visserligen kan man byta den mot en IDE-flashdisk, men de är svindyra...
Eller så sätter man fingret i Mitten av fläkten och trycker till så den stannar.
går även att testa med speedfan, lättare att stänga av med mjukvara.
2 Guest(s)