March 31, 2002
October 22, 2001
McA wrote: [quote=MinuteMan]Jag har tre fläktar i chassit (2in och 1 ut)
Testa att vända på de två in-fläktarna så att alla tre går ut och se vad som händer. Luft in i lådan får du ändå, det kommer in genom alla tillgängliga öppningar.
Kolla med vad du har för låda, 99% av lådtillverkare rekommenderar inte det. BTW så kan ju luften lika gärna få ut luften som in luften. Men du kör som de flesta rekommenderar om du kör typ 2 inblås i fronten och utsuget bak och högt upp. Då drar du ut varm luften effektivt.
August 14, 2002
Det må vara att lådtillverkarna rekommenderar det, men jag kan min fysik :bok: T ex att alla gaser strävar naturligt efter tryckutjämning, vilket innebär att om du någonstans i lådan skapar undertryck genom att suga ut luft, så kommer det att sugas in luft annorstädes. Detta kräver förstås att det finns tillräckliga möjligheter för det, dvs att onödiga hinder för luftflödet tas bort.
Lek med tanken att du har två fläktar att placera i chassit, båda två har samma kapacitet, låt oss säga 20 CFM. Om du sätter den ena på att blåsa in och den andra att suga ut, får du ett genomflöde på 20 CFM - 20 in, 20 ut = 20 genom
Sätter du istället båda på att suga ut så forslar de tillsammans ut 40 CFM, därmed är genomströmningen 40. Givet förstås att du har god genomströmning och inga hinder där du vill att luften ska komma in.
Det gäller förstås att försöka styra var luften kommer in i lådan, för man vill ju undvika att dra in varm luft. Blåser du ut luft upptill/baktill så vet du i alla fall att du inte får in någon varm luft från nätagget, som är en stor värmekälla. Ser du samtidigt till att ha fritt flöde framtill/nertill så är det troligt att en hel del av luften som naturligt sugs in kommer att komma in just där. Har du en massa öppningar i närheten av varmluftutblås är det ju bara att täppa till dem med något för att undvika att varm luft återcirkuleras. (Jag tror dock att det vore en dålig idé att sätta två av tre utblås nertill/framtill, det är ju där den "säkraste" kalluften finns.)
Det går förstås att göra det omvända och låta alla fläktar blåsa in luft, men då löper du risken att uppvärmd luft kommer att cirkulera.
Sedan skadar det ju knappast att testa och se vad som händer, eller hur?
March 31, 2002
March 31, 2002
Har hyfsat jämnt luftflöde i chassit. Två 80mm fläktar blåser in fram och en ut där bak. Glöm inte att det sitter ett utblås på nätaggregatet också (= två fläktar ut bak). 80mm fläktarna har samma cfm.
Hjälper det med ett större chassi? Det skulle ju ta längre tid för luften att passera lådan, dvs lägre luftflöde procentuellt i förhållande till storleken på chassit???
August 14, 2002
johhh wrote: varför ha tre som suger ut, då finns det ingenstans att ta luften ifrån om han har stängd låda!
sätt istället två som suger ut om du har stängd låda!
Som sagt, man måste se till att ha fria inflöden för att detta ska fungera. En lämplig väg att låta luften gå in är t ex nertill/framtill, där många tycker att man ska ha fläktar.
Med risk för att verka dryg, det är förvisso inte min mening, vill jag dock med bestämdhet och eftertryck hävda att fysikens lagar gäller, även inuti en dator! Detta innebär t ex att om du i ena änden blåser ut luft med ett visst flöde (=mängd luft/tidsenhet, ett vanligt mått är CFM), så kommer samma flöde att komma in någon annanstans, förutsatt förstås att det inte finns alltför stora hinder för detta.
Ta ett sugrör, sug med konstant flöde i ena änden, nog fanken kommer det in lika mycket luft i den andra som du suger ut? Du behöver inte be kompisen blåsa i andra änden för att få ett högre flöde, eller hur? Varför skulle då detta behövas i en datorlåda?
August 14, 2002
MinuteMan wrote: Hjälper det med ett större chassi? Det skulle ju ta längre tid för luften att passera lådan, dvs lägre luftflöde procentuellt i förhållande till storleken på chassit???
Förvisso, men å andra sidan blir där ju fler molekyler som kan ta upp värmeenergi från dina varma komponenter, så lufttemperaturen i lådan skulle bli lägre.
August 19, 2001
Men McA de skulle inte bli nått bra drag i lådan. inget bläs över alla kort. De är ju de man är ute efter. Kyleffekt på flänsar och allt sånt.. om du vände alla fläktar utåt så skulle luften kanske sippra in tunt cd läsare, i sprinoonger med mera. Då skulle de inte bli nått drag i låden. Eftersom luften kommer in på så många ställen. de skulle verkligen inte va bra de kan jag slå vad om.!
August 14, 2002
Jag nekar inte till att man vill ha luft som strömmar förbi de komponenter som ska kylas, det är ju det som är hela poängen! På den punkten är vi överens. Dock hävdar jag att den största totala genomströmningen fås om alla fläktar blåser i samma riktning, där riktning i det här fallet är antingen in i eller ut ur lådan. Jag hävdar samtidigt att riktningen man bör välja är ut och att placeringen av fläktarna bör vara så nära värmekällorna som möjligt, för att på så sätt så snabbt som möjligt ta hand om den värme dessa alstrar och forsla ut den ur lådan.
Visst kan det sippra in luft här och där, men tänk på att naturen är lat och något förenklat kan sägas välja minsta motståndets väg. Detta innebär att inflödet ändå kommer att domineras av de stora insläppen, t ex fläktplatser framtill. Sedan har man ju möjlighet att själv styra flödet, genom att täppa till oönskade öppningar och/eller skapa nya öppningar där man vill ha dem. Man kan också styra vägen luften tar inuti lådan.
August 14, 2002
JuLmUnD wrote: Du sa ju att alla fläktar skulle riktas ut.
Jag citerar "Detta innebär att inflödet ändå kommer att domineras av de stora insläppen, t ex fläktplatser framtill". Om den är riktiga ut så är de ganska osaolikt att luften kommer in den vägen. Så sätt 2st ut 1 in.
Helt riktigt, om det sitter en fläkt där som är riktad ut så kommer den fläktplatsen inte att vara ett insläpp, utan just ett utblås. Det du glömmer när du läser min text som 👿 läser bibeln är att det finns ytterligare (minst) en variabel man kan påverka förutom riktningen, nämligen fläktarnas position.
Jag håller ju med om vikten att kunna ta in kall luft framtill/nertill, då lär jag väl knappast propagera för att ha en utåtriktad fläkt där? Man kan förvisso tolka det jag skrivit som att man ska vända en ev fläkt i den positionen utåt, men det är inte vad jag menar. Det jag menar är att samma fläkt gör mer nytta om den riktas utåt och sätts på en plats där den forslar ut varm luft, utan att störa inflödet av kall.
Faktum är att jag har en fläkt där johhh föreslår, ovanför minnet. I chassiväggen på lådans högra sida sett framifrån, allra högst upp mellan nätagget och 5,25"-platserna har jag tagit upp ett hål för en 92mm.
1 Guest(s)