October 31, 2001
Hej Detta är mitt första inlägg i detta forum. Jag har köpt en Tualatin Celeron 1.2 och tänkte överklocka den. Problemet är att när jag försöker "gå" över 115 Mhz så får jag ingen kontakt med Grafikkortet/skärmen längre, den blinkar i standby läge. Är det Grafikkortet som är problemet eller är den någon inställning i bioset. Har försökt att "slå" av allt som "snabbar upp". Tacksam för hjälp
//Doglegg11
October 23, 2001
Det är så att överklockning av front side buss även innebär överklockning AGP- och PCI-bussen. Det går oftast att ändra faktorn som multipliceras med FSB i BIOS. Den kan du pröva med att ställa ner ett snäpp. T.ex. om värdet är 2/3 ändra till 1/2.
2/3 innebär 2/3*100MHz(fsb)=66MHz (66MHz är AGP bussens frekvens och ibland är svaret 33MHz vilket är PCI-bussens arbetsfrekvens. Du kan själv räkna ut hur dit moderkort funkar)
Tänk dock på att om du skulle få för dig att klocka ner, ÄNDRA tillbaks faktorn om du vill ha dina instickskort i livet 😀 😀
October 10, 2001
Ett litet tips som du kan pröva är att höja "core voltage" om du inte redan gjort det. Den borde kunna köras så pass högt som 133MHz fsb om du höjer spänningen tillräckligt. OBS!! Glöm inte att den behöver BRA kylning då! Kör min 800 celeron 2:a i 150MHz fsb (1200MHz) och det går bara fint Lycka till!!
August 8, 2001
On 2002-02-28 18:10, BURKEN wrote:
Ett litet tips som du kan pröva är att höja "core voltage" om du inte redan gjort det. Den borde kunna köras så pass högt som 133MHz fsb om du höjer spänningen tillräckligt. OBS!! Glöm inte att den behöver BRA kylning då! Kör min 800 celeron 2:a i 150MHz fsb (1200MHz) och det går bara fint Lycka till!!
Om inte Pci/agp korten hänger med i mer än 115mhz så ska han inte gå längre utan att fixa detta problem. Problemet löses genom att kora med kort som tål hög bushastighet.
Ofta gör märkeskort det, allså dem mer kända märkena.
September 5, 2001
Om inte Pci/agp korten hänger med i mer än 115mhz så ska han inte gå längre utan att fixa detta problem. Problemet löses genom att kora med kort som tål hög bushastighet.
Ofta gör märkeskort det, allså dem mer kända märkena.
icke...läste du inte det reportaget om nätverkskort som klarade högs FSB? då 3COMS kort kom näst sist...vann gjorde surecom(47-50MhZ). På ljudkorts sidan så är det relativt känt att creative´s LIVE(emu10k)serie segar ner spelen som sjutton. Grafikkorts delen tjaa..du har tre o välja Nvidia,Ati eller Kyro(ja det finns fler men vilka känner till dom?). AGP:n brukar oftast hänga med oavsett grafikkort. Kolla vad du har för minneshastighet...kan vara det.
October 31, 2001
Först och främst Tack allihop för att ni försöker att hjälpa till.
//. OBS!! Glöm inte att den behöver BRA kylning då! Kör min 800 celeron 2:a i 150MHz fsb (1200MHz) och det går bara fint Lycka till!!//
Vad är bra kylning, kör som sagt med 115 Mhz bus, med default Volt och Processorn ligger på 37 grader och Systemet på 33grader (idle). Den (processorn) går upp till drygt 40 grader vid belastning. Är det för varmt redan nu eller klarar jag mig, vart går gränsen för att jag måste skaffa bättre kylning ?
//Doglegg11
October 10, 2001
On 2002-03-01 09:07, Doglegg11 wrote:
Först och främst Tack allihop för att ni försöker att hjälpa till.//. OBS!! Glöm inte att den behöver BRA kylning då! Kör min 800 celeron 2:a i 150MHz fsb (1200MHz) och det går bara fint Lycka till!!//
Vad är bra kylning, kör som sagt med 115 Mhz bus, med default Volt och Processorn ligger på 37 grader och Systemet på 33grader (idle). Den (processorn) går upp till drygt 40 grader vid belastning. Är det för varmt redan nu eller klarar jag mig, vart går gränsen för att jag måste skaffa bättre kylning ?
//Doglegg11
Du kan kolla in lite kylartester på t.ex denna fina site och utifrån det köpa den som passar dej och din plånbok bäst. Om du kan köra prollen i 133-145MHz fsb så blir det ingen, eller väldigt liten "belastning" på övriga kort i din låda. Processorns temp verkar okej men lite kallare ska den nog vara om fsb:n ska komma upp till 133+. Hoppas det funkar fint då! Hur högt kan du ställa upp volten på den då?
January 1, 2002
On 2002-02-28 22:00, hawkie wrote:
Ofta gör märkeskort det, allså dem mer kända märkena.icke...läste du inte det reportaget om nätverkskort som klarade högs FSB? då 3COMS kort kom näst sist...vann gjorde surecom(47-50MhZ). På ljudkorts sidan så är det relativt känt att creative´s LIVE(emu10k)serie segar ner spelen som sjutton. Grafikkorts delen tjaa..du har tre o välja Nvidia,Ati eller Kyro(ja det finns fler men vilka känner till dom?). AGP:n brukar oftast hänga med oavsett grafikkort. Kolla vad du har för minneshastighet...kan vara det.
*ehum* *harkel* 3Dfx?
2 Guest(s)